جزئیات بسته اشتغال وزارت تعاون

جریان اشتغال مسئله تازه ای در دولت نیست به نحوی که در دولت نهم به خاطر توجه به مسائل و نیازهای اساسی جامعه، دغدغه های مسکن و اشتغال مورد توجه قرار گرفت.
وزیر تعاون جزئیات بسته سیاستی اشتغال ارائه شده توسط وزارتخانه متبوعش به شورای عالی اشتغال را اعلام کرد و گفت: دولت متعهد شده است تا از همه کارجویان، کارآفرینان و ایده ها حمایت کند.

محمد عباسی در گفتگو با مهر در خصوص جزئیات بسته سیاستی اشتغالزایی وزارت تعاون ضمن اعلام خبر ارائه آن به شورای عالی اشتغال، گفت: جریان اشتغال مسئله تازه ای در دولت نیست به نحوی که در دولت نهم به خاطر توجه به مسائل و نیازهای اساسی جامعه، دغدغه های مسکن و اشتغال مورد توجه قرار گرفت.

وزیر تعاون با بیان اینکه مردم در جریان اقدامات جدی تعاونیها در طرح مسکن مهر قرار گرفته اند، اظهار داشت: در بخش مسکن مهر اقدامات تعاونیها توانست تعادل خوبی در کشور ایجاد کند، در زمینه اشتغال نیز از همان ظرفیت و تجربه تعاونیها قرار شد استفاده شود. در هر حال ما برنامه های خود را به شورای عالی اشتغال ارائه کردیم؛ به همین منظور قرار بر این شد که در جهت ساماندهی و یکپارچه شدن برنامه ریزیها برای امر اشتغال یک وزارتخانه اقدام کند برای اینکه مردم در چند مرکز سرگردان نشوند.

عباسی ادامه داد: لذا بعد از برنامه ریزی و ثبت نام کار پالایش بر اساس تجارب، تخصص ها و ایده ها شکل خواهد گرفت. دسته بندیهای جغرافیایی یکی دیگر از برنامه ها ما خواهد بود. آماده شدن برای اینکه افرادی که طرح و فکر دارند در قالب طرحهای اقتصادی بخش مهم دیگری از کار است که در این زمینه ها نیز ساماندهی صورت خواهد گرفت.

پالایش بر اساس تجارب، تخصص،ایده،جغرافیا

وی خاطر نشان کرد: بعد از این مرحله آنچه که طرحها انجام خواهند داد ظرفیتهای مالی، آموزشی و حرفه ای نیاز خواهد داشت که آنها در مقطع زمانی مورد نیاز خود مورد محاسبه قرار خواهند گرفت که در این زمینه تمامی دستگاههای مسئول و مرتبط باید همکاری داشته باشند چون برای اشتغال هیچ وقت نمی توان گفت که فقط دستگاه خاصی متولی اشتغال است. همه دستگاهها باید از ظرفیتها استفاده کنند تا این کار در گستره کشور به خوبی شکل گیرد.

نگویید دستگاه خاصی مسئول است

وزیر تعاون تاکید کرد: همه دستگاهها بالاخره از ظرفیتهای منابع انسانی استفاده می کنند ولی ممکن است افراد در زمان مراجعات به دلیل نداشتن مهارت و سوابق شغلی مناسب مورد پذیرش قرار نگیرند و همینطور در بین دستگاهها و وزارتخانه سرگردان بچرخند. اینجا کار آماده سازی افراد توسط تعاونیها انجام می شود و این مسئله برای همه کاربرد دارد و هر شخصی به نسبت نیازهای خودش می تواند از این موضوع استفاده کند.

عباسی افزود: در بخش های های کشاورزی، صنعت، بازرگانی و خدمات نیز برنامه هایی برای اشتغال افراد ارائه خواهد شد. چون در این زمینه کار آماده سازی انجام خواهد شد نیاز به مشارکت همه دستگاهها دارد.

برنامه های اشتغالی برای دستگاهها

وی در زمینه ارائه آمار سالیانه در زمینه تعداد مشاغلی که باید ایجاد شود به آمارهای ماهیانه اشاره کرد و گفت: جدا از آمارهای سالیانه می توان آمارهای ماهیانه نیز ارائه کرد چون سایت ثبت نامی کاملا پویا است و می تواند هم کارجویان و هم کارآفرینان را دور هم جمع کند. بعضی افراد ممکن است ایده هایی داشته باشند و آنها را هم می توان در قالب همان سایت مطرح کرد از این طریق دیدگاهها و نظرات آنها جمع آوری می شود و حالا هر شخصی که حرفی در زمینه اشتغال دارد از وی دعوت می کنیم بیاید ایده خود را اجرایی کند.

وزیر تعاون تصریح کرد: برای حمایت از افراد جنبه های مالی و آموزش مهارتی در نظر گرفته شده است و دولت متعهد است به افراد کمکهای لازم مانند جریان مسکن مهر را انجام دهد. در هر حال دولت آمادگی خواهد داشت به افراد تسهیلات بدهد، در جریان اشتغال نیز در قالب فرایند اشتغال در آن بخشی که توانمندسازی مالی نیاز دارد قرار است حمایت کند.

عباسی در پاسخ به این سئوال که آموزشهای مهارتی و حرفه ای نیروی کار برای تصدی مشاغل از وظایف وزارت کار است؟ گفت: توزیع و برنامه ریزی آموزشی توسط وزارت کار صورت می گیرد ولی از ظرفیت همه دستگاهها نیز استفاده می شود که نقش وزارت کار در این زمینه پررنگ تر خواهد بود. البته از ظرفیت سازمان فنی و حرفه ای استفاده های بیشتری خواهد شد.

وی افزود: در این زمینه دولت فعلا هیچگونه تسهیلاتی مانند آنچه که در طرح مسکن مهر دیده شده است در نظر نگرفته و چیزی در قالب عددی تعریف نشده است.