شاید طرح  ایده ی نظافت در نگاه اول ایده ای ساده به نظر به رسد ، ولی در اینجا یک طرح ایده کسب کار کوچک همراه با درامدزایی بالا می باشد. این ایده برای کسب  در امد و اشتغال زنان و مردها مناسب است . در طرح ایده نظافت هم می توان به عنوان یک شغل دوم نگاه  و هم میتوان به عنوان یک کسب و کار جدید نگاه کرد .

این ایده کسب و کار بدون نیاز به سرمایه ی زیاد ،  و یا شاید حتی بدون نیاز به سرمایه اولیه  می باشد .  از ویژگی دیگر بدون نیاز به مدرک و تخصوص و اموزش  می باشد .

می توان با چند پاساژ قرارداد دارد و در هر هفته یک بار در ساعت غیر کاری و تعطیلی پاساژ  را نظافت و سرویس کرد و از این راه به در امد خوبی به دست آورد.بازار کار مناسب : اگر در شهر خودتان خوب نگاه نگاه کنید می بینید  روزانه بیش از هزار نفر نیاز  نظافت محل کار ،  دفتر ، نمایشگاه ، سالن جلسه ، حیاط ، پاساژ منزل مسکونی، مغازه ،آپاتمان، دارند ، ایا نیروی  کاری لازم برای این نیاز وجود داری؟

درامد حاصل از این شغل ها هم قابل توجه و هم  تضمینی است. یعنی موفقت در این پروژه و ایده حتمی است و کمتر کسی در این ایده با شکست مواجه می شود.

بیایید ببینیم چه اقداماتی می‌توانید برای راه اندازی کسب و کار نظافت خود بکنید که نیازی به سرمایه و پول ندارند.

ترفندهای راه اندازی کسب و کار نظافت بدون سرمایه

مشتریان خود را درست هدف گذاری کنید.

بهتر است مشتریان خود را از میان منازل مسکونی انتخاب کنید و فعلا در شروع کار دور مجتمع‌های اداری و تجاری را خط بکشید. آنها در قلمرو شرکتهای نظافتی بزرگ هستند. اما پیدا کردن مشتری برای نظافت منازل و راه پله‌ها کاری بسیار آسانتر است که البته اگر کارتان رضایتخش باشد با تبلیغ دهان به دهان (که مهمترین نوع تبلیغ در کسب و کار نظافت است) مشتریانتان روز به روز بیشتر می‌شود.

تمیزکاریها را خودتان انجام دهید.

در شروع کار، اگر تمیزکاریها را خودتان برعهده بگیرید دیگر نیازی نیست هیچ هزینه‌ای بابت کارگر بدهید. یادتان باشد در ابتدای کار هر چه هزینه‌تان را کمتر کنید، شانس موفقیتتان در ادامه کار بیشتر خواهد بود. این کار برای خوشنامی تان هم بهتر است. اگر نظافت را خودتان به نحو احسن انجام دهید، می‌توانید اعتبار بهتر و بیشتری کسب کنید. در این کار، هر چه اعتبارتان بهتر باشد، مشتریان ثابت و قدیمی بیشتری خواهید داشت.

اما هر زمان به مرحله‌ای رسیدید که دیدید تمام وقتهای خالی تان پر شده، می‌توانید شروع کنید به جذب و تربیت نیروی جدید. با این روش هم مشتریان ثابت خود را حفظ کرده‌اید، و هم کسب و کار خود را توسعه داده‌اید.

از تاثیر تبلیغ دهان به دهان غافل نشوید.

در کسب و کار نظافت اگر یکی از مشتریان از شما راضی باشد، شک نکنید که دستکم شما را به یک مشتری دیگر معرفی می‌کند. سفارش یک دوست و آشنا هزاران برابر انواع و اقسام تبلیغات موثرتر است. شاید لازم باشد به مشتریانتان بسپارید که اگر کسی را می‌شناختند که به خدمات نظافت نیاز داشت، شما را به او معرفی کنند. برای اینکه کار معرفی را برای مشتریانتان ساده‌تر کنید به سراغ توصیه بعدی بروید:

کارت ویزیت طراحی کنید.

اگر پیش هر کدام از مشتریانتان دو سه عدد کارت ویزیت بگذارید، آنها خیلی راحت‌تر شما را به بقیه معرفی می‌کنند. تهیه کارت ویزیت هزینه چندانی ندارد. به سراغ اولین دفتر فنی که بروید، در عرض چند دقیقه و با هزینه‌ای اندک یک کارت ویزیت برایتان طراحی و چاپ می‌کند. اما چه شماره ای را برای تماس مشتریان با خود باید روی کارت ویزیت قرار دهید؟

شماره تلفن ثابت یا شماره تلفن همراه؟

گفتن ندارد، اگر بتوانید شماره تلفنی که در اختیار مشتریانتان قرار می‌دهید شماره تلفن ثابت باشد، به افزایش وجهه و اعتبارتان نزد مشتریان کمک بسیار زیادی می‌کند. مشتریان بیشتر ترجیح می‌دهند به شماره تلفن ثابت زنگ بزنند تا شماره تلفن همراه. اما شما که همیشه سر کار هستید، چه طور می‌توانید تلفن ثابت خود را پاسخ دهید؟

خبر خوب اینکه، با خرید خط تلفن ثابت تهران از «دفترشما»، صاحب یک شماره تلفن ثابت می‌شوید که نیازی به هیچ مکان فیزیکی ندارد و از هر کجای ایران می‌توانید تماسهای خود را بر روی تلفن همراهتان پاسخ دهید. یعنی مشتریان شماره تلفن ثابتی که از «دفترشما» تهیه می‌کنبد را شماره گیری می‌کنند و تماس به تلفن همراه شما وصل می‌شود.

امکانات خطوط تلفن «دفترشما»:

• خط تلفن ثابت تهران (انواع معمولی، رند، ۸ رقمی، ۶ رقمی و ۵ رقمی)
• خرید آنلاین
• راه اندازی در ۵ دقیقه
• امکان شخصی سازی های گوناگون (پیام آغازین، موسیقی متن، داخلیها، انتقال و دایورت تماس، زمانبندی سرویس و غیره)
• امکان جابجایی در سرتاسر ایران
• سانترال پیشرفته
• تعریف ۹ داخلی
• فکس آنلاین
• صندوق صوتی
• انتخاب شماره تلفن از بین هزاران گزینه

منشی استخدام نکنید!

پس از مدتی که  کسب و کارتان بزرگتر و تعداد نیروهایتان بیشتر شد، بهتر است به جای خودتان، یک منشی تماسهایتان را پاسخ دهد، اما منشی استخدام نکنید تا هزینه ای بابت استخدام منشی ندهید. برای این کار می‌توانید سرویس منشی مجازی «دفترشما» را خریداری کنید تا در ازای مبلغ ماهیانه بسیار اندکی، یک منشی مستقر در مرکز تماس «دفترشما» و بدون نیاز به حضور در دفتر کار شما تماسهای مشتریانتان را پاسخ دهد و به هر کس که بخواهید وصل کند.

تهیه یونیفرم راحت و حرفه‌ای

نیازی نیست برای تهیه یونیفرم هزینه زیادی کنید. اما توصیه ما این است که حتما یک دست لباس کار حرفه‌ای برای خود تدارک ببینید. داشتن یونیفرم به کسب و کار شما وجهه حرفه‌ای تری می‌بخشد. نکته مهم این است که همیشه یونیفرم به تن داشته باشید. وقتی مشتریان همیشه شما را با یک یونیفرم مشخص می‌بینند، احساس بسیار بهتری می‌کنند تا این که هر بار با یک لباس متفاوت.

به ریزه‌کاریها دقت کنید.

مشتریها حساسیتهای مختلفی دارند. دقت کنید ببینید هر مشتری روی چه مسائلی حساس است و دقیقاً همان موارد را اجرا کنید. گاهی ریزه‌کاریهایی که ممکن است اصلاً به چشم یک مشتری نیاید یک مشتری دیگر را بسیار ذوق زده کند (مثلاً تا کردن انتهای دستمال توالت).

چه در ابتدای کار و چه وقتی کارتان توسعه پیدا کرد، باید همواره نظر مشتریان را از کیفیت کار جویا شوید. با این کار می‌توانید حساسیت‌های فردی هر مشتری را نیز پیدا کنید.

انتخاب نام و لوگو

این کار را می‌توانید در مراحل بعدی انجام دهید. ولی عامل بسیاری مهمی برای توسعه کسب و کارتان است. وقتی تمامی نظافت گران تحت یک نام و لوگوی ثابت و یکسان فعالیت کنند، تصور یک شرکت بزرگ را برای مشتریان ایجاد می‌کند.

راه اندازی صفحه در شبکه‌های اجتماعی

داشتن یک صفحه اجتماعی فعال و مختص کسب و کار نظافتی تان در شبکه‌های اجتماعی کمک بسیار زیادی به توسعه کسب و کارتان می‌کند. می‌توانید در صفحه‌تان بعضی از فوت و فن های تمیزکاری را آموزش دهید و از این طریق فالوور جذب کنید. این گزینه را شوخی نگیرید. اگر تا دو سه سال گذشته داشتن صفحه در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها فقط یک مزیت بود، این روزها یک ضرورت است.

نتیجه گیری

راه اندازی کسب و کار نظافت گزینه بسیار خوبی برای افرادی است که می خواهند کسب و کاری از خودشان داشته باشند. مزیت اصلی این کسب و کار این است که می توان آن را حتی بدون سرمایه و از صفر شروع کرد. احتمال موفقیت این کسب و کار نیز بسیار بالاست زیرا این روزها دیگر مانند ۲۰-۱۰ سال گذشته، استفاده از خدمات نظافتی یک انتخاب لوکس نبود که تنها خانواده‌های مرفه از آن برخوردار باشند. این روزها به دلیل تغییر سبک زندگی ایرانیان، تقریباً همه خانواده‌ها به آن نیاز دارند و روز به روز نیز استفاده از این خدمات رواج بیشتری پیدا می کند.

 

منبع: دفتر شما