متاسفانه بیکاری معمولا همراه با احساس ترس ، بی ارزش بودن و استرس بیش از حد همراه است. هنگامی که افراد برای مدتی بیکار می شوند بسیاری از آنها تصور می کنند که کنترل زندگی و هدف خود را از دست داده اند.

ترک کردن کاری که برای دوره‌ای طولانی انجام داده اید دشوار است. شغل ما در طول زمان به عاملی نیرومند و هویت‌ساز تبدیل می‌شود که بدون آن احساس پوچی و بی‌معنایی می‌کنیم. به همین دلیل، ترک شغل به دلیل اخراج، تعدیل نیرو یا میل شخصی، همواره دشوار و به لحاظ روانی پرفشار است. این مسأله به‌ویژه اگر ناگهانی روی داده و برنامه جایگزینی وجود نداشته باشد، تأثیرات عمیق‌تری برجای خواهد گذاشت. چراکه علاوه بر نگرانی‌ و غم از دست دادن کار، اضطراب ناشی از کمبود منابع و ترس از فقر نیز به سراغ فرد خواهد آمد.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در حال حاضر کار ثابتی ندارید بهتر است بدانید که ممکن است حتی نسبت به افراد شاغل مزیت هایی نیز داشته باشید.

گاهی اوقات بیکار بودن برای مدتی قبل از وارد شدن به یک شغل جدید لازم است تا بتوانید توانایی ها و دانش خود را برای زندگی اینده کاریتان بهبود بخشید. در ادامه با برخی از راهکارها آشنا خواهید شد که در زمان بیکاری می توانند برای شما سودمند باشند.

۱- شرایط را به دقت بررسی کنید

در چنین موقعیتی، نخستین گام بررسی دقیق موقعیت جدید به‌ویژه از لحاظ مالی است. باید منابع جایگزینی را برای تأمین هزینه‌ها پیدا کنید. می‌توانید به پس‌اندازهایتان تکیه کنید، از درامد همسرتان استفاده نمایید و یا برای مدتی مشخص به کار آزاد و پروژه‌ای بپردازید. به هرحال، بررسی دقیق و تصمیم‌گیری درباره مسیرهای جایگزین، اقدامی فوق‌العاده ضروری است که مانع آشفتگی و نگرانی شما شده و فرصت‌های جدید را قابل استفاده می‌سازد.

۲- سبک زندگی خود را با وضعیت جدید سازگار کنید

پس از ترک شغل ثابت، رویه‌های معمول زندگی شما تغییر خواهد کرد، زمان‌بندی درازمدت روزانه به هم می‌ریزد و لزوم اصلاح زندگی احساس می‌شود. از این شرایط به‌عنوان فرصتی بالقوه برای اصلاح نقایص موجود در روش زندگی و غلبه بر مسائل قدیمی استفاده نمایید. سعی کنید کارهایی را که پیشتر قادر به انجام آنها نبودید، به تدریج وارد برنامه خود سازید، بیشتر کنار خانواده باشید و از زندگی لذت ببرید.

۳- بدترین حالت را در نظر بگیرید

این توصیه‌ای عمومی است که در موارد دشوار و لحظات سخت زندگی بسیار کارآمد است. پس از ترک شغل، از خود بپرسید که بدترین حالتش چیست؟ چه وضعیتی در نهایت پیش خواهد آمد و این شرایط در نهایت به چه چیزی ختم می‌شود. زمانی‌که با این روش موقعیت را تحلیل کنید، خواهید دید که بدترین حالت آنقدرها هم بد نیست! صرف‌نظر از این‌که اساساً بدترین حالت احتمال بسیار اندکی برای وقوع دارد و در اغلب موارد، با چیزی فراتر از انتظارتان مواجه می‌شوید.

۴- برنامههای بازنشستگی را بازبینی کنید

شیوه سرمایه‌گذاری یا خرید بیمه بازنشستگی شما پس از آغاز دوران کوتاه یا بلند بیکاری نیازمند تغییر است. با از دست دادن بیمه مرسوم سازمان‌ها و کاهش منابع درآمدی، بهتر است به دنبال روش‌های جایگزینی چون بیمه‌های خویش‌فرما باشید تا با استفاده از آنها بتوانید همچنان شانس خود را برای دوران بازنشستگی حفظ کنید. از سوی دیگر، زمان آزاد بیشتری که برای شما ایجاد می‌شود، امکان بهره بردن بیشتر از مواهب زندگی را ایجاد کرده است؛ پس تا می‌توانید از این فرصت استفاده کنید.

۵- پسانداز کنید

این توصیه برخلاف موارد پیشین کاملاً عمومی است و به‌ویژه پیش از آغاز دوران بیکاری اهمیت دارد. اگر در زمانی که مشغول به کار هستید به درستی درباره شیوه پس‌انداز تأمل کنید، برنامه‌ریزی نمایید و این برنامه را وفادارانه پیگیری کنید، با بروز چنین مشکلاتی با دردسر جدی مواجه نخواهید شد و می‌توانید همچنان کنترل زندگی را مستقیماً در اختیار داشته باشید. البته پس از آغاز این دوران نیز همچنان پس‌انداز کردن را فراموش نکنید. به هرحال، حتماً همواره مقادیری از پول در طول ماه بلااستفاده می‌مانند که پس‌انداز کردن آنها می‌تواند به تقویت منابع مالی شما منتهی شود.

 

منبع: معیشت