آدم‌های ثروتمند با همدیگر فرق دارند. برخی از صفر شروع می‌کنند و برای پیروز شدن سخت تلاش می‌کنند، در حالی که بقیه پایه و بنیانی قوی دریافت می‌کنند و دارایی‌شان را به حداکثر می‌رسانند. هرچه که باشد، همه‌ی ثروت‌سازان و سرمایه‌گذاران موفق باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

۱- صبر

صبر و شکیبایی یکی از ویژگی‌هایی است که تقریباً در تمام حوزه‌های رشد شخصیتی مؤثر واقع می‌شود. به‌طور مثال، غلبه بر امیال آنی و پس‌انداز کردن پول به شکیبایی و استقامت در برابر موج احساسات نیاز دارد. شما باید بتوانید خرید محصولی کم‌اهمیت را به آینده موکول کنید و پول حاصل از این صرفه‌جویی را کنار بگذارید. این کار شاید در زبان آسان باشد، اما در عمل برای بسیاری از افراد دشوار است. صبر خصوصیتی است که باعث می‌شود بتوانید در چنین لحظاتی تأمل کنید و پول را هدر ندهید. به علاوه شکیبایی در سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کسب و کار نیز نقش ویژ‌ه‌ای بر عهده دارد و تقریباً هیچ حوزه از زندگی را نمی‌توان یافت که در اثر صبر و تحمل در مسیر پیشرفت قرار نگیرد.

۲- رضایت درونی

افراد از دو دسته منبع احساس رضایت کسب می‌کنند. برخی از این منابع بیرونی هستند و در اثر خرید یک کالا یا تحسین دیگران به وجود می‌آیند. در حالی که درونی بودن منبع رضایت باعث ثبات و شادمانی عمیق درونی می‌شود. افرادی که از خودشان راضی هستند، نیاز چندانی به ولخرجی ندارند و به سادگی می‌توانند با کم‌ترین میزان هزینه زندگی کنند.

۳- سازمان‌دهی

سازمان‌دهی کردن کارها و وظایف فردی و شغلی از جمله ارکان موفقیت است. اگر در زندگی برنامه‌ریزی نداشته باشید، نمی‌توانید فعالیت‌های خود را همسو کنید و در نتیجه زمان و انرژی خود را تلف خواهید کرد. سازمان‌دهی باعث هماهنگی قابل توجهی در فعالیت‌های شما می‌شود و سرعت پیشرفت را به شدت افزایش می‌دهد.

۴- انضباط

آنچه سازمان‌دهی را از مرحله برنامه‌ریزی به اجرا در می‌آورد، نیروی درونی و انضباط شخصی است. افراد منضبط می‌توانند بر احساسات خود چیره شوند و گام‌های درست را در زمان مناسب بردارند. بدون انضباط برنامه‌ریزی‌های شما روی کاغذ باقی می‌ماند و توانایی عمل مطابق تصمیم قبلی را نخواهید داشت.

۵- اصلاح‌پذیری

تغییر شرایط و خطاهای ما بازبینی دائمی را ضروری می‌سازد. باید این توانایی را داشته باشیم که در صورت تشخیص مسیر نادرست در کوتاه‌ترین زمان در برنامه‌های خود تجدیدنظر کرده و به راه مطلوب باز گردیم. تنبلی و تعصب دو مانع اصلی در راه اصلاح‌پذیری محسوب می‌شوند.

۶- خلاقیت

جهان امروز بسیار پیچیده است. در چنین فضای رقابتی و دشواری، خلاقیت برگ برنده تمام ثروتمندان است؛ کسانی که می‌توانند با تکیه بر توانایی‌ها خلاق خود راه‌های جدید را برای غلبه بر موانع بیابند. خلاقیت پیش از هر چیز وابسته به زاویه دید ما است. در مشاهده هر پدیده شیوه‌های گوناگونی برای تحلیل وجود دارد که البته در اغلب موارد، مردمان عادی به یک یا چند نوع از مشاهده اکتفا می‌کنند. در حالی‌که افراد خلاق مسأله را از چشم‌انداز کاملا جدید نگاه می‌کنند و همین امر موفقیت و پول برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

۷- کنجکاوی

این ویژگی که در حقیقت مکمل خلاقیت است، رویکرد ذهنی باز و جستجوگری را برای فرد به همراه می‌آورد. کنجکاوی باعث می‌شود افراد به گوشه‌های پنهان هر مسأله سرک بکشند و تمام امکانات موجود را برای یافتن راه‌حل‌های تازه کنکاش کنند.

۸- ریسک‌پذیری

پیشرفت بدون پذیرش ریسک ناممکن است. این اهمیت از آن رو است که هر اقدامی در کنار احتمال موفقیت با درصدی ضریب شکست نیز همراه است. به همین دلیل، با بهترین برنامه‌ریزی نیز نمی‌توان از ریسک اندک موجود صرفنظر کرد. ریسکی که افراد ثروتمند و موفق با آغوش باز از آن استقبال کرده و حتی از این پذیرش لذت می‌برند. البته به یاد داشته باشید که ریسک‌پذیری هرگز به معنای عملکرد غیرعقلانی و دور از منطق نیست.

۹- تمرکز روی هدف

تمرکز نیز از جمله ویژگی‌هایی است که باعث موفقیت می‌شود. اگر نتوانید به لحاظ ذهنی و روانی روی برنامه‌ها و اهداف خود تمرکز داشته باشید، مطمئناً قادر نخواهید بود عملکرد موفقی از خود نشان دهید. این ویژگی نیازمند کار عمیق درونی و تعیین دقیق اهداف است.

۱۰- سخت‌کوشی و هوشمندی

اما شاید مهم‌ترین ویژگی که تمام موفق‌ها در آن مشترک هستند، توانایی عجیب برای کار سخت و البته هوشمندانه است. بدون پشتکار و کار طاقت‌فرسا دستیابی به اهداف و بلندپروازی‌ها ناممکن خواهد بود. چرا که جهان تنها زمانی خواسته شما برآورده می‌سازد که هزینه لازم را پرداخته باشید. البته فراموش نکنید که سخت‌کوشی به تنهایی چاره کار نیست. اگر فردی روزها و سال‌ها در مسیر خلاف هدف خود حرکت کند، هرگز به مقصد نخواهد رسید. کار هوشمندانه به معنای توانایی برای تشخیص درست جهت و مسیریابی دقیق در راستای اهداف اصلی است.

 

منبع: معیشت