استراتژی های بازاریابی و تکنیک های آنلاین بازاریابی در دهه گذشته پیشرفت زیادی داشته است. با ظهور تکنولوژی های جدید، استفاده ابزاری از این فناوری توانسته موجب رشد کسب و کارهای سنتی شود و مجال حضور در عرصه های بین المللی را برای بسیاری از مشاغل نوظهور فراهم کند. هدف گیری رفتاری یک تکنیک است که توسط تبلیغ کنندگان و ناشران مورد استفاده قرار می گیرد تا از رفتار قبلی کاربر برای سفارشی کردن تبلیغات استفاده کنند.

استفاده از مزایای هدف گذاری رفتاری به اندازه ای است که یک تیم ویژه در شرکت های بزرگ روی این موضوع کار می کند. از این پس تنها با رصد رفتار مخاطبین می توان مخاطب هدف را شناسایی کرد و به درستی با ارسال تبلیغات هدفمند به مخاطب خاص، میزان فروش را بالاتر برد. به عبارت ساده تر هدف گذاری رفتاری یک فرصت طلایی است که کارآفرینان می توانند از آن برای بالا بردن میزان فروش استفاده کنند.

برای بهره گیری از مزایای هدف گذاری رفتاری یک نظارت دائمی و همه جانبه دنبال می شود این در حالی است که بسیاری از کاربران اینترنتی به حفظ حریم خصوصی اهمیت می دهند و مایل نیستند بدون کسب اجازه، آگهی های تبلیغاتی را دریافت کنند. در واقع هدف گذاری رفتاری فعالیت های کاربران را نظارت می کند ولی منافع آنان را نیز در نظر دارد. در این صورت دریافت کنندگان این پیام های تبلیغاتی برنامه ریزی شده ، تنها مصرف کنندگان خاص هستند. بدون تردد استراتژی های هدف گذاری رفتاری توانسته بازار رسانه های اینترنتی را تحت تاثیر قرار دهد.

مزایای هدف گذاری

تبیین استراتژی های بازاریابی هدفمند در جلب مخاطب خاص، موجب رشد و شکوفایی مشاغل آنلاین می شود. این یک علم کارآمد است و کاملا با فکر انجام می شود. شانس یا تصمیم های ناگهانی در هدف گذاری رفتاری هیچ جایگاهی ندارد. تنها با مشاهده آمار و ارقانم می توان هدف گذاری رفتاری مناسبی را تدوین کرد. برخی از مهم ترین مزایای هدف گذاری رفتار عبارتند از:

  • افزایش نرخ کلیک

طبق تحقیقاتی که توسط دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شده، تبلغات هدفمند نرخ کلیک بیشتری از تبلیغات بی هدف داشته است. با توجه به آمارهای موجود این رقم بیش از ۶۷۰ درصد است. خیلی ساده است اگر تبلیغات برای مشتری های هدف جذاب باشد، احتمال کلیک کردن روی آن بیشتر می شود.
تبلیغات سنتی برای رقابت در عرصه های آنلاین جوابگوی نیاز مشتریان نیست. از طرفی وبسایت های زیادی در این زمنینه کار می کنند و هدف گذاری هدفمند جذب مخاطب را دنبال می کنند. بدون تردید تلاش و تمرکز زیادی برای موفقیت لازم است. اما از مزایای هدف گذاری هدفمند اینست که امکان هدف قراردادن طیف خاص و جمعیت بیشتی را دارید. به این معنی که می توانید بودجه بازاریابی را برای افرادی که احتمال تبدیل شدن به مشتری را دارند، صرف کنید.

  • نرخ تبدیل بالاتر

بر اساس مطالعات انجام شده تبلیغات هدفمندی که مبتنی بر رفتار کاربر است توانسته با نرخ تبدیل ۶٫۸٪ از تبلیغات غیر هدفمند پیشی بگیرد. نرخ تبدیل ۲٫۸٪ در تبلیغات هدف گذاری نشده ثبت شده که بسیار کمتر از نرخ تبدیل هدف گذاری رفتاری کاربر است. یکی از مزایای هدف گذاری رفتاری دستیابی به میزان فروش بیشتر است. در دنیای بازاریابی می توانید تجزیه تحلیل دقیقی از رفتار کاربران داشته باشید و استراتژی های تبلیغاتی را به صورت اختصاصی برای مشتری هدف تبیین کنید. هدف قرار دادن مشتری، ردیابی رفتاری و چگونگی تعامل با آن منجر به تعیین کارآمدترین و موثرترین تکنیک ها می شود تا جاییکه می توانید اطلاعات بیشتری از مشتری به دست آورید و مطابق با آن هدف گذاری کنید.

  • بازگشت سرمایه گذاری

مهم ترین مزایای هدف گذاری رفتاری را در بازگشت سریع سرمایه می توان دید. در نهایت همه تلاش ها برای موفقیت و بازدهی خوب از سرمایه گذاری اولیه انجام می شود. اگر نرخ بازگشت سرمایه (ROI ) پایین باشد چه معنایی دارد؟ در واقع این اصلا موضوع خوشایندی نیست. نرخ پایین تر نشان دهنده اینست که هزینه زیادی صرف کسب و کارتان می شود در حالی که عایدی بسیار کمتری به دست می آورید و این منجر به شکست در کسب و کارتان خواهد شد.

هر چه بیشتر روی تکنیک های هدف گذاری رفتاری کار کنید احتمال بازگشت سرمایه بیشتر خواهد شد. هدف را روی متقاعد کردن دیگران قرار دهید. از تکنیک های متقاعدسازی برای مشارکت افراد در فروش استفاده کنید. به این ترتیب بسیاری از هزینه های بازاریابی کاهش می یابد در حالی که همچنان تبلیغات هدفمند به سمت کاربر هدف ارسال می شود.

مزایای هدف گذاری رفتاری بیش از این هاست ولی این ۳ اصل مهم کافیست تا در کسب و کارهای آنلاین به تجربه ای موفق دست پیدا کنید. رصد رفتار کاربران همیشه به نفع توسعه کسب و کارهای اینترنتی است ولی این پروسه یک شبه حاصل نمی شود.

 

منبع: پیام اسمی