پایه های هدف گذاری به روش اسمارت روی انتخاب هدف بنا شده است. در واقع اهداف باید دارای ۵ ویژگی منحصر به فرد باشند تا قابلیت هدف گذاری هوشمندانه را داشته باشند. سرنوشت آینده هر فرد مرهون تلاش های امروز است. با انتخاب اهداف صحیح، برنامه ریزی برای آینده ساده تر است. اهداف فردی هر چه که باشد بدون داشتن این ویژگی ها به موفقیت نمی رسد. ۵ ویژگی هدف در هدف گذاری به روش اسمارت عبارتند از:

  • S= Specific
  • M= Measurable
  • A= Attainable
  • R= Realistic
  • T= Timely

۱-اهداف باید کاملا مشخص باشند (Specific )

موفقیت، پیشرفت یا …. این واژه ها یک تعریف ثابت ندارند. همه می خواهند در آینده پیشرفت کنند و به موفقیت برسند. اما تعریف موفقیت یا دیگر واژه های مشابه، در زندگی افراد یکسان نیست. در هدف گذاری به روش اسمارت ابتدا یک هدف کاملا مشخص انتخاب کنید. به صورت شفاف باید بدانید چه چیزی می خواهید و خواسته خود را روی کاغذ منتقل کنید. اگر ندانید چه می خواهید! چگونه می توانید برای آن برنامه ریزی کنید؟ هدف باید کاملا واضح و شفاف باشد. کدامیک از این اهداف روشن و مشخص هستند؟

  • الف- از شنبه هر هفته به باشگاه بروم ب- هفته ای سه جلسه یک ساعته ورزش کنم
  • الف- می خواهم در امتحانات پیشرفت کنم. ب- در امتحانات پایان ترم همه نمره ها بالاتر از ۱۵ باشد
  • الف- درامد بیشتری از فروش داشته باشم. ب- می خواهم فروش خود را به میزان ۲ برابر سال گذشته افزایش دهم.

۲-هدف باید قابل سنجش باشد(Measurable)

برای اینکه بدانید در مسیر موفقیت قرار دارید یا خیر چه کار می کنید؟ برخی از اهداف بلند مدت هستند و در سال های بعد به نتیجه می رسند. اگر نتوانید میزان موفقیت را اندازه گیری کنید، ملاک خوبی برای صحت برنامه ریزی و درستی هدف گذاری ندارید. یک هدف گذاری هوشمندانه با اهداف قابل اندازه گیری تشخیص داده می شود. هدف قابل اندازه گیری امکان سنجش موقعیت در هر لحظه را دارد. هدف گذاری به روش اسمارت شیوه ای تضمین شده است. کدامیک از این اهداف قابل سنجش هستند؟

  • الف- پیاده روی برای تناسب اندام
  • ب- دو برابر کردن میزان فروش نسبت به سال گذشته

۳- هدف باید قابل دستیابی باشد (Attainable )

یک موضوع مهم در هدف گذاری به روش اسمارت وجود دارد و آن اینکه هر رویایی نمی تواند هدف باشد! موضوعات مبهم ذهنی، افکار و خیالات درهم یا وقایعی که احتمال وقوع کمتری دارند، هدف خوبی نیستند. هدف باید قابلیت دسترسی داشته باشد. به بیانی ساده برای کسب موفقیت باید اهداف امکان پذیر را انتخاب کنید. احتمال وقوع برخی از اهداف به لحاظ منطقی وجود ندارد. بنابر این بهترین برنامه ریزی ها و حتی هدف گذاری هوشمندانه نمی تواند وقوع ان را ممکن کند. کمی بلند پروازی خوب است ولی شرط عقل اینست که با بال های مگس آرزوی عقاب بودن را از سر بیرون کنید.

اگر هدف بزرگ و دور از دسترسی داشته باشید می توانید با شکستن هدف به بخش های کوچکتر، ضریب موفقیت را بالاتر ببرید. اهداف بلند مدت همیشه به اهداف کوتاه مدت تقسیم می شوند. بنابر این پس از رسیدن به هر هدف می توان ادامه مسیر تا موفقیت نهایی را پیش گرفت. توجه داشته باشید که اهداف دور از دسترس به هر حال قابل دستیابی هستند و قابلیت اجرایی دارند. معجزه ای رخ نخواهد داد همه چیز باید به لحاظ منطقی ممکن باشد.

  •  می خواهم هفته ای ۱۰ کیلو وزن کم کنم!
  • هدف من اینست که روزی ۱۰ سانتیمتر قد بکشم!

این هدف به شرط تحقق هم منجر به از دست رفتن سلامتی فرد می شود و در واقع اصلا امکان پذیر نیست. اما به نظر در۵ ماه آینده بتوان ۱۰ کیلو از چربی های اضافه را به سادگی کم کرد.

در مورد قد کشیدن ۱۰ سانتیمتر در روز هم که امکان دستیابی به هدف صفر است.

۴- هدف باید واقع بینانه باشد (Realistic )

چهارمین اصل از هدف گذاری به روش اسمارت اشاره به واقع بینانه بودن هدف دارد. در واقع گاهی هدف دست یافتنی است اما برای فرد مورد نظر قابلیت اجرا را ندارد. بسیاری از انسان ها اهداف بلند پروازانه ای دارند که هرگز مجال رسیدن به آن را نخواهند داشت. هدف گذاری مناسب، پایبندی به هدف و تلاش شبانه روزی هم نمی تواند برخی از موانع را از میان بردارد. در انتخاب هدف واقع بین باشید تا طعم موفقیت را چشیده و از پیروزی لذت ببرید. گاهی حتی با تقسیم بندی هدف بزرگ به اهداف کوچکتر هم نمی توان مسیر را طی کرد. کمی واقع بین باشید توانایی های فردی و استعدادهای بالقوه اشخاص متفاوت است.

همه بچه ها آرزو دارند که روزی خلبان شوند. به نظرتان امکان تحقق این آرزو برای همه این بچه ها وجود دارد؟ ضعف چشمی شدید، بیماری قلبی، مشکلات جسمی و خیلی موارد می تواند تاثیرگذار باشد.

رشته کیک بوکسینگ یکی از سخت ترین رشته های ورزشی است که توان بدنی بالایی می خواهد. کسی که با بیماری قلبی مادرزادی متولد شده نمی تواند آرزوی مدال طلای جهانی در این رشته را داشته باشد.

۵- هدف باید زمان بندی شده باشد(Timely )

اصل آخر از هدف گذاری به روش اسمارت روی زمان بندی هدف تاکید دارد. ایجاد محدوده زمانی برای کسب موفقیت و رسیدن به هدف موجب می شود تا به سادگی بتوان در بازه های زمانی مشخص، میزان پیشرفت را اندازه گیری کرد. در این زمینه مدیریت زمان یک عامل مهم در رسیدن به اهداف دست یافتنی است. یک جدول زمان بندی تقریبی داشته باشید تا بتوانید پس از نیل به اهداف کوتاه مدت، زمان رسیدن به بخش بعدی را محاسبه کنید. بخش بندی اهداف و زمان بندی، امکان وقوع آن را افزایش می دهد. به لحاظ منطقی اگر زمان مناسب از دست برود، بسیاری از اهداف دیگر قابلیت اجرایی ندارند .

 

منبع: پیام اسمی