اگر قصد استخدام یک آزادکار دارید یا می‌خواهید کسی را که قبلا به‌عنوان آزادکار استخدام کرده بودید، حفظ کنید، باید نکات زیر را در نظر داشته باشید، زیرا می‌تواند همکاری فیمابین را با مشکل مواجه کند.

هنگامی که آن‌ها هیچ شواهدی از عملکرد خوب گذشته ندارند

داشتن ادعاهای بزرگ در اینترنت آسان است (به همین دلیل است که متاسفانه خیل عظیمی از «مربیان زندگی» بیکار را شاهد هستیم). به منظور اجتناب از به‌کارگیری پیمانکارانی که فاقد مهارت‌های اظهارشده هستند، مراقب کسانی باشید که نمی‌توانند شواهدی از کارفرمایان راضی خود ارائه دهند.

گاهی اوقات آزادکارها توافق‌نامه‌ی عدم افشای اطلاعات را امضا می‌کنند و به‌عنوان مشاوران ناشناس کار می‌کنند، بنابراین ممکن است همیشه قادر به نشان‌دادن همه‌ی مواردی که تاکنون ارائه کرده‌اند و آمار دقیق عملکرد خود نباشند. به این ترتیب به‌دنبال نمونه‌های کار یا حتی بررسی‌های مثبت در لینکدین باشید. اگر فردی که می‌خواهید استخدام کنید، نمی‌تواند مدرکی را ارائه کند که ثابت کند که کار شایان توجهی را در زمینه‌ی خاصی انجام داده‌است، آن را به‌عنوان یک علامت هشدار درنظر بگیرید.

وقتی به‌نظر می‌رسد آن‌ها سوالات درستی نمی‌پرسند

اکثر افرادی که استخدام می‌کنید سؤالاتی را مطرح می‌کنند (مگر اینکه فرایندی فوق‌العاده دقیق برای آشناسازی با سازمان داشته باشید)، حتی کسانی که آن‌قدر مورد اعتماد بوده تا یک کار به آن‌ها واگذار شود و خیلی سریع و با موفقیت آنرا به انجام برسانند. این افراد نیز باید سؤال‌های هوشمندانه‌ای را مطرح کنند. طراحان گرافیک ممکن است از شما بپرسند که آیا نمونه یا سبک خاصی از لوگوها هست که علاقه داشته باشید؟ گزارش‌نویس‌ها می‌توانند درباره‌ی راهنماهای سبک زبان بپرسند و نویسندگان آزادکار ممکن است بجای نوشتن بدون فهم موضوع، در مورد اهداف محتوا و مخاطبان شما سوال کنند.

نپرسیدن سؤالات درست، نشان‌دهنده‌ی استقلال نیست، بلکه معمولا بی‌تجربگی را نشان می‌دهد؛ زیرا به این معنی است که حتی سوالات درست را نمی‎دانند.

وقتی ادعا می‌کنند که می‌توانند هر کاری را انجام دهند

درحالی‌که ممکن است آژانسی را پیدا کنید که از عهده‌ی هر کاری برآید؛ اما معمولا ترجیح می‌دهید با به‌کارگیری فریلنسرها از این کار پرهیز کنید. فردی که مشتاقانه تأکید می‌کند که می‌تواند کار سئو، تهیه‌ی محتوا، کپی‌رایت و عکاسی شما را انجام دهد، قطع به یقین کسی نیست که به‌دنبال آن هستید.

درحالی‌که این امر راحت خواهد بود؛ اما یک فرد با انجام سرویس‌های بسیار، در هیچ‌یک از آن‌ها تخصص عمیق نخواهد داشت. هنگامی که یک آزادکار را استخدام می‌کنید، به‌دنبال تخصص حرفه‌ای هستید.

وقتی به خوبی ارتباط برقرار نمی‎کنند

ارتباطات در هر رابطه‌ی حرفه‌ای مهم است و به‌خصوص هنگامی‌که با کسی بیرون از تیم خود و احتمالا در خارج از دفتر خود کار می‌کنید، مهم‌تر هم می‌شود.

به‌دنبال نشانه‌هایی از مهارت‌های ارتباطی ضعیف باشید؛ زیرا آن‌ها زندگی را برای شما دشوار می‌کنند. آیا ایمیل‌های آن‌ها ضعیف نوشته شده است، یا شما به چهار بار پیگیری برای دریافت پاسخ نیاز دارید؟ آیا آن‌ها از پاسخ به سوالات شما طفره می‌روند یا اینکه احساس می‌کنید در چرخه‌ی تکرار با آن‌ها گیر افتاده‌اید؟ شاید مهم‌تر از همه، زمانی‌که آن‌ها پایبند به موعدهای تحویل مشخص نیستند و با «در ادامه‌ی کار فکری برایش خواهیم کرد» کار را پیش می‌برند، می‌توان با اطمینان گفت که از استخدام این قبیل افراد پشیمان خواهید شد.

وقتی آن‌ها با کار مانند یک سرگرمی برخورد می‌کنند

بعضی از آزادکارها برای سرگرمی و به‌عنوان منبع جانبی درآمد به این کار می‌پردازند. هیچ نکته‌ی ذاتا اشتباهی با این رویکرد وجود ندارد ولی درعین‌حال ممکن است شما مایل به استخدام این افراد برای کارهای بزرگ نباشید.

این قبیل پیمانکاران ممکن است محل اقامت مشخصی نداشته باشند یا فرم‌های مالی و صورتحساب قانونی تنظیم نکنند. آن‌ها در بهترین حالت بی‌نظم و در بدترین حالت بی‌تجربه هستند. اگر آزادکار دارای شغلی تمام وقت است که اغلب وقت خود را صرف آن می‌کند، دیگر کسی نیست که شما بخواهید استخدام کنید؛ زیرا به این معنی است که شما هرگز اولویت آن‌ها نخواهید بود یا قادر به دسترسی به آن‌ها در طول ساعات کاری نیستید.

اگر یک آزادکار به کار خود به‌عنوان یک کسب‌وکار نگاه نمی‌کند، ممکن است آن را جدی نگیرد؛ و اگر چنین فردی کار خود را جدی نمی‌گیرد، شما هم نباید بگیرید.

وقتی آن‌ها نظری ندارند یا به نظرات شما احترام نمی‌گذارند

نظرات برای آزادکارها مانند یک شمشیر دولبه است. درنهایت، آن‌ها در حوزه‌ی خود متخصص هستند. آن‌ها باید برخی دانش‌هایی را ارائه دهند که شما از آن‌ها بی‌بهره هستید. این به این معنی است که بر چیزی اصرار داشته باشید که ممکن است به نفع شما نباشد، آن‌ها باید بگویند: «من فکر می‌کنم یک گزینه‌ی خوب می‌تواند بهینه‌سازی استراتژی X به‌دلیل Y باشد.»

به این ترتیب، آن‌ها هنوز هم باید به این واقعیت احترام بگزارند که شما کارفرما هستید و شما هستید که صورتحساب آن‌ها را پرداخت می‌کنید. در پایان روز، آنچه شما بگویید، انجام می‌شود. اگر بعد از یک بحث اولیه مقاومت زیادی را از آن‌ها شاهد بودید، احتمال خوبی وجود دارد که آن‌ها برای پروژه‌ی شما مناسب نباشند.

استخدام آزادکارها صرف‌نظر از نوع پروژه یا نقش موردنظر در آن می‌تواند کاری پیچیده باشد. اگر شما در تلاش برای پیدا کردن یکی از آن هستید، از شبکه‌ی خود درخواست معرف کنید و در سایت‌هایی مانند لینکدین به‌دنبال آزادکارهایی با رزومه‌ی گسترده و توصیه‌نامه بگردید. شما ممکن است درنهایت بیشتر هزینه کنید ولی مطمئن باشید که ارزش آن را دارد.

 

منبع: زومیت