اطلاعاتِ باکیفیت، زمینه‌‌ی فعالیت رهبر را نشان می‌دهند، الگوهای اطلاعاتی‌ای را که ایده‌ها از آن نشئت می‌گیرند، ایجاد می‌کنند و معیارهایی را برای غربال و ارزیابی ایده‌ها به‌وجود می‌آورند.

رهبران واقعی دو نوع اطلاعات را گردآوری می‌کنند:

داده‌های پیش‌زمینه‌ای؛
داده‌های مربوط به وظایف.
رهبران داده‌های پیش‌زمینه‌ای را برای درک جهانی که در آن عمل می‌کنند، گردآوری می‌کنند.

این اطلاعات از حقایق و مشاهدات روزمره‌ی آنها، گرایش‌ها و نظرات بی‌شماری که با آن مواجه می‌شوند، تشکیل می‌شود. هرچه کیفیت داده‌های پیش‌زمینه‌ای گردآوری‌شده بهتر و اولویت بندی آنها مناسب‌تر باشد، دید آنها از جهان دقیق‌تر و قضاوت، درک و درایت‌شان هم بهتر خواهد بود.

در مقابلِ گردآوری پیوسته و آهسته‌ی اطلاعات پیش‌زمینه‌ای، اطلاعات مربوط به وظایف، برای اهداف خاصی گردآوری می‌شوند.

مثلا شاید در حال آماده‌سازی برنامه‌ای پنج‌ساله برای کسب و کار خود هستید و به پیش‌بینی مطمئنی از رشد نیاز دارید یا شاید اطلاعات خاصی درباره‌ی تعداد یا درآمد خالص گروه خاصی از مصرف‌کنندگان می‌خواهید. شاید هم می‌خواهید بازار کار افرادی را که مهارت خاصی دارند، پیش‌بینی کنید.

گردآوری اطلاعات پیش‌زمینه‌ای

اطلاعات مربوط به وظایف به‌تنهایی کافی نیستند. اگرچه استدلال‌های مبتنی بر این اطلاعات می‌توانند قانع‌کننده باشند، ولی شکننده هستند و اغلب ممکن است توسط حقایق ناشناخته‌ای که با آن اطلاعات هم‌خوانی ندارند، بی‌اساس شوند. اینجاست که ایده‌ها باید با عقل سلیم که ناشی از اطلاعات پیش‌زمینه‌ای گردآوری شده است، محک زده شوند.

برای گردآوری اطلاعات پیش‌زمینه‌ای چندین کار می‌توانید انجام بدهید:

وب‌سایت خبری‌ یا روزنامه‌ای را بخوانید که مطالبش باکیفیت و دقیق هستند مثل اکونومیست.
در صورت امکان با مشتریان خود صحبت کنید، خواسته‌‌ها و نیازهای آنها را به‌درستی درک کنید و بدانید این خواسته‌ها تا چه اندازه توسط شما یا رقیبان‌تان برآورده می‌شوند.
مجلات و خبرنامه‌های صنعتی مربوط به صنعت خود و صنعت مشتریان‌تان را بخوانید و مشتریان، رقبا، عرضه‌کنندگان، همکاران صنعتی، گروه‌های فعال، فناوری‌های جدید و غیره را تحت نظر داشته باشید.
با متخصصان حوزه‌هایی که در آن عمل می‌کنید و افراد مطلع درون سازمان خود صحبت کنید و نقطه نظر آنها در مورد گرایش‌های کلیدی و ویژگی‌های سودمند را درک کنید.
بروشورها را بخوانید و با گروه‌های تولید صحبت کنید تا مطمئن شوید که از محصولات، خدمات سازمان، نقاط قوت، نقاط ضعف و آنچه مشتریان در مورد این محصولات و خدمات می‌پسندند یا نمی‌پسندند، به‌طور کامل آگاهی دارید.
درک خوبی از استراتژی شرکت یا واحد کسب‌وکار داشته باشید. یعنی بدانید شرکت‌تان می‌خواهد چه کاری انجام بدهد، می‌خواهد مشتریانش چه کسانی باشند و چگونه می‌خواهد به آنها خدمات بدهد.
از طریق کانال‌های رسمی و غیررسمی، از آنچه در سازمان‌تان می‌گذرد باخبر شوید.
چیزی که اینجا لازم است، وقت گذاشتن برای گردآوری اطلاعات است. این فعالیت‌ها می‌توانند به‌سادگی تحت فشار یک برنامه ریزی شلوغ از دست بروند.

گردآوری اطلاعات مربوط به وظایف

توجیه زمان صرف‌شده برای گردآوری اطلاعات مربوط به وظایف بسیار آسان‌تر است. فعالیت‌های گردآوری اطلاعات، مراحلی در پروژه‌های شما هستند که به‌روشنی مشخص هستند.

در اینجا سه عامل کلیدی در گردآوری اطلاعات مربوط به وظایف را ذکر می‌کنیم:

۱. درک میزان تحقیق لازم

میزان تحقیقی که انجام می‌دهید به مقیاس تصمیم، زمان در دسترس و پیامدهای تصمیم گیری نادرست بستگی دارد. اگر تصمیم کوچکی است یا پیامدهای اشتباه بودن آن کم است، زمان زیادی را صرف آن نکنید. از طرف دیگر، اگر پیامدها مهم هستند، صرف زمان برای تصمیم گیری درست بسیار اهمیت دارد. مطمئن شوید که در صورت عملی نشدن کارها، برنامه‌‌ی مناسبی برای مدیریت ریسک دارید.

۲. اطمینان از مطرح کردن پرسش‌های درست

اطمینان از پرسیدن سوال های درست اهمیتی کلیدی دارد. این پرسش‌ها را در طوفان فکری با رئیس‌تان، مشتری یا کارشناسان سازمان‌تان شروع کنید. سپس مطمئن شوید که از هرگونه چهارچوب از قبل تعریف‌شده‌ای که می‌توانید بیابید (چهارچوب‌هایی که افراد با استفاده از آنها سعی کرده‌اند سیستم یا فرایندی را برای حل این نوع مشکل به‌وجود بیاورند)، استفاده می‌کنید. برای مثال اگر به‌عنوان تحقیق در مورد طرح کسب و کار اطلاعات گردآوری می‌کنید، کتابی در مورد برنامه‌ریزی کسب‌وکار تهیه کنید و چهارچوب پیشنهادی آن را برای کاربرد خود تطبیق بدهید.

۳. گردآوری اطلاعات موردنیاز

طرحی را برای گردآوری اطلاعات کلیدی لازم به‌وجود بیاورید و فکر کنید که برای رسیدن به این اطلاعات حاضرید چقدر خرج کنید.

اطلاعات زیادی در سازمان‌تان، کتابخانه‌های دانشگاه‌ها یا سازمان‌های تجاری به‌طور رایگان در دسترس هستند. برخی اطلاعات بسته‌بندی شده و برای فروش هستند (مثلا گزارش‌های مالی رقیب). برخی اطلاعات را باید خودتان گردآوری کنید، مثل مصاحبه با مشتریان یا انجام بررسی‌های پیمایشی بازار و در موارد دیگر (مثلا در گرفتن مشاوره حقوقی) پرداخت پول به کارشناس ذی‌صلاح معقولانه به‌نظر می‌رسد.

در پایان همه‌ی این تحقیقات، حتما به عقب برگردید و به پاسخ‌هایی که با عقل سلیم خود به آنها رسیده‌اید، نگاه کنید. از خودتان بپرسید:

آیا اطلاعاتی را از قلم ننداخته‌ام؟
آیا هر آنچه به آن پی برده‌ام با شم و تجربه‌ی من هم‌خوانی دارد؟
نهایتا اگرچه گردآوری اطلاعات برای هر رهبر واقعی‌ مهارتی ضروری است، اما به‌یاد داشته باشید که اطلاعات به‌خودیِ‌خود هدف نیستند. اطلاعات مفیدند چون ورودیِ ایده‌ و بینش محسوب می‌شوند.

 

منبع: چطور