بسیاری از ما شاهد تبعیض در محل کار خود بوده‌ایم؛ یکی از همکارانمان بیشتر از سایرین مورد علاقه‌ رئیس است و معمولا پروژه‌های بهتر و مهم‌تر به او سپرده می‌شود. اصلا شاید شما همان نورچشمی باشید. خب مسلما وقتی زیاد مورد توجه رئیس قرار بگیری، فرصت‌ها و موفقیت‌های شغلی، یکی پس از دیگری به‌سراغت می‌آیند و کسی که قرار است ترفیع شغلی بگیرد تو هستی. چه چیزی از این بهتر؟ ترفیع گرفتن مساوی است با افزایش حقوق و احتمالا زندگی راحت‌تر. گاهی این استثنا قائل شدن و تبعیض در محل کار دلیل ساده‌ای دارد. معمولا ما از کار کردن با دوستان و آشنایان خود لذت می‌بریم و درنتیجه با پارتی‌بازی دست آن‌ها را در اداره یا شرکت خودمان بند می‌کنیم.

دلیل به وجود آمدن تبعیض چیست؟!

ولی خارج از تمام این داستان ها مسئله ای که اهمیت دارد این است که واقعا دلیل این تبعیض ها و تفاوت قائل شدن ها در محل کار چیست؟! اگر به پاسخ این سوال فکر کرده باشید می توانید به پاسخ ساده ای دست پیدا کنید. معمولا زمانی که ما در موقعیتی قرار داشته باشیم و بتوانیم فردی را برای همکاری انتخاب کنیم، سعی می کنیم تا جایی که امکان دارد این فرد را از آشنایان و دوستان خود انتخاب کنیم. دلیلش هم این است که ما از کار کردن با این افراد آشنا لذت بیشتری می بریم. از این رو دوست داریم با پارتی بازی یا به هر نحوی که شده آن ها را وارد شرکت کنیم. برای همین تا زمانی که آن ها در این شغل قرار دارند به نوعی برایشان نسبت به تبعیض  قائل می شویم. چون دائما سعی داریم بهترین موقعیت های شغلی را در اختیارشان قرار دهیم.

طبق تحقیقاتی که در دانشگاه تاون صورت گرفته است از برخی مدیران ارشد درباره ی تبعیض سوالاتی پرسیده شد. درباره ی این که تا چه حد شاهد تبعیض و پارتی بازی در ترفیع کارمندان بوده اند. بر این اساس بیشتر آن ها به این موضوع اشاره کرده بودند که بارها شاهد پارتی بازی در بین مدیران بوده اند و حتی یک چهارم این افراد شرکت کننده اعتراف کردند که خودشان هم در بین انتخاب کارمندان تبعیض قائل می شوند! این طور که از نتایج این تحقیقات مشاهده می شود می توان گفت که مسئله ی تبعیض و پارتی بازی موضوعی است که به یک امر رایج تبدیل شده است و بیشتر از هر زمانی در حال فراگیری است.

یکی از نویسندگان معروف به نام «لین تیلور» معتقد است این مسئله دقیقا مانند زمانی است که در مدرسه یکی از دانش آموزان بیشتر از دیگران موردتوجه معلم قرار می گرفت و همه ی دانش آموزان این مسئله را می دانستند. در محل کار هم به نوعی با این تبعیض روبرو هستیم و به دور از شایستگی هایی که کارمندان دارند رئیس همیشه پروژه های مهم و بهتر را در اختیار یک کارمند که بیشتر به او توجه می کند قرار می دهد. این کار به کارمندان دیگر این پیام را منتقل می کند که رئیس انسان با انصافی نیست و دائما بین کارمندان خود تبعیض قائل می شود.

مدیریت سالم بدون تبعیض

در اصل مدیر سالم کسی است که کارمندان را به گونه ای جهت دهی کند که در یک محیط با یکدیگر همکاری کنند و با راهکارهایی که ارائه می دهد بتواند کاری کند که رقابت سالم برای رسیدن به درجات بهتر شغلی فراهم شود. این کار باعث می شود در بین کارمندان انگیزه ایجاد شود و بتوانند به یک پویایی نسبی دست پیدا کنند، کارمندان به موفقیت فردی در کسب و کار خود برسند و درنهایت همه چیز به رشد شرکت منجر شود.

برعکس این قضیه زمانی که در بین کارمندان تبعیض وجود داشته باشد و نتایج بدی را برای کسب و کار در پی خواهد داشت و کارمندان اشتیاقی برای انجام کار و پیشرفت نخواهند داشت. این موضوع برای شرکت تبعات بسیار بدی خواهد داشت. رفتار غیرمنصفانه ی یک مدیر در شرکت می تواند در بین کارمندان نارضایتی ایجاد کند. به صورتی که نتوانند به درستی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. کار تیمی در این شرکت کاملا از بین می رود و به جایی می رسد که تمام ارزش های مجموعه نابود خواهد شد. درنهایت همه ی این ها منجر به از دست رفتن سرمایه و بروز خسارت های جبران ناپذیر به شرکت می شود.

برای مقابله با تبعیض و ساختن محیط کاری امن و موفق باید چه کارهایی انجام دهیم؟!

اگر شما فردی هستید که موردتوجه رئیستان قرار دارید باید بدانید چه کارهایی را باید انجام دهید؟! در صورتی که بدانید شما بیشتر از سایر کارمندان مورد لطف و توجه رئیستان قرار گرفته اید وظیفه دارید که با این تبعیض به وجود آمده در محیط کارتان مقابله کنید. بهتر است کارمندان قابلی را که دارای توانمندی های لازم هستند را به رئیستان معرفی کنید. به جای این که تنها خودتان را در معرض دید رئیستان قرار دهید سعی کنید اعضای تیمتان را هم به درستی معرفی کنید، تا در موفقیت کسب و کار خود نقش داشته باشید. دوستان عزیز سایت پرورش افکار در ادامه این مقاله قصد داریم به روش هایی را معرفی کنیم که با استفاده از آن ها بتوانید با تبعیض در محیط کارتان به درستی مقابله نمایید. با ما همراه باشید.

با رئیستان صحبت کنید

اگر شما کسی هستید که رئیستان بیشتر از همه به شما توجه می کند و به همین واسطه از مزایای قابل توجهی برخوردار هستید، پیشنهاد می شود که با رئیستان صحبت کنید تا به سایر کارمندان هم به اندازه ی شما توجه کند. طوری نباشد که شما در بین همکارانتان به فردی تبدیل شوید که آن ها دوست نداشته باشند شما را ببینند یا با شما روبه رو شوند! چراکه شاید در کوتاه مدت احساس کنید که این رفتار پرمحبت مدیرتان به سودتان است، ولی در بلند مدت خواهید دید که ازلحاظ حرفه ای کمتر پیشرفت خواهید کرد. حتی اگر کار بزرگی هم انجام دهید، باز هم دیگران آن کار را به حساب پارتی بازی و موقعیتی که در نزد رئیس دارید به حساب می آورند. از این رو تلاش می کنند به هر روشی که می توانند شما را تخریب نمایند.

نه بگویید!

همیشه در محل کار یاد بگیرید که اگر در موقعیتی قرار داشتید که برایتان خوشایند نیست، بتوانید با خیال راحت به رئیستان نه بگویید. ممکن است به علت پارتی بازی رئیستان مسئولیتی را به شما محول کند که از پس آن بر نمی آیید یا توانایی کافی برای انجام آن را ندارید، در این موقعیت ها پیشنهاد می شود به راحتی نه بگویید و همکاری که توانایی لازم را دارد به جای خود معرفی کنید. با این کار می توانید موقعیت شغلی خود را بهتر حفظ کنید و همچنین در میان سایر همکارانتان جایگاه بهتری کسب نمایید.

به همکارانتان فرصت بدهید

باید در هر موقعیتی که هستید تمام فرصت ها را تنها برای خود نبینید و تلاش کنید تا سایر همکارانتان هم در موقعیت فعلی دیده شوند. مخصوصا اگر ازنظر مدیران شما فردی لایق باشید باید سایر افراد را هم مانند خود لایق ببینید. حواستان به این موضوع باشد که آن ها هم به اندازه ی شما توانایی دارند و این وظیفه ی شماست تا کاری کنید آن ها نیز مانند شما بتوانند از موقعیت های مختلف استفاده کنند.

حرفه ای رفتار کنید

این که شما رابطه ی خوبی با رئیس تان دارید دلیل بر این نمی شود که بیشتر از حد با رئیستان صمیمی باشید، و این فرصت را از سایرین سلب کنید چون این کار باعث می شود تا رابطه تان با همکارانتان دچار مشکل شود، و نتوانید به راحتی با آن ها ارتباط مناسبی برقرار کنید. به همین دلیل همان طور که دوست ندارید این اتفاق برای شما بیفتد، سعی کنید با انجام کارهایی رابطه ی آن ها با رئیس شرکت در حد مناسبی قرار بگیرد و حتی برای ترفیع آن ها هم تلاش کنید. تمام اعضای یک شرکت برای موفقیت فردی در کسب و کار خود، نیاز دارند در هر نقطه ای به یکدیگر کمک کنند.

 

منبع: پرورش افکار