صاحبان کسب‌وکار در واقع سفیران کار خود نیز هستند و برای موفقیت در کار گاهی لازم است روی سِن بروند و سخنرانی کنند. اگر درون‌گرا هستید، حتی فکر صحبت‌ کردن جلوی جمع نیز باعث می‌شود خود را از بقیه پنهان کنید، ولی چاره‌ی کار چیست؟ در حقیقت، افرادی که در جمع خیلی شیوا، روان و راحت صحبت می‌کنند، افراد خارق‌العاده‌ای نیستند، آنها فقط سخت کار می‌کنند و می‌دانند چگونه درمورد موفقیت‌هایی که تا به حال داشته‌اند صحبت کنند. کاری که شما هم مطمئنا از پس آن برخواهید آمد.

۱۰ نکته‌ای که در ادامه می‌آید به افراد درون‌گرا کمک می‌کند عملکرد بهتری داشته باشند.

۱. اصل اول آمادگی است

زمانی را برای آماده‌ کردن متن سخنرانی بگذارید و با استفاده از داستان، مثال و استفاده از دیگر روش‌ها مثل عکس و پاورپوینت، فضای دلنشینی را برای مخاطبان فراهم کنید. می‌توانید از تجربه‌ی سخنرانان بزرگ و یا تماشای فیلم سخنرانی آنها نیز استفاده کنید. حتی اگر لازم است متن سخنرانی آنها را ببینید تا با نحوه‌ی اجرای آنها آشنا شوید. بعد از آماده‌کردن متن سخنرانی وقت آن رسیده است که با صدای بلند آن را بخوانید؛ این کار را تا تسلط کامل بر متن ادامه دهید.

۲. بر نکات مثبت تاکید کنید

به عنوان یک سخنران نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید. سعی نکنید خود را عوض کنید یا کسی بشوید که نیستید. بر روی مواردی تمرکز کنید که معمولا در انجام آنها موفق‌تر هستید، اگر فرد شوخ‌طبعی هستید یا خوب قصه تعریف می‌کنید یا معمولا در طبقه‌بندی کردن مطالب و توضیح ایده‌های پیچیده موفق عمل می‌کنید، همان کار را انجام دهید.

۳. بر روی مخاطب سرمایه‌گذاری کنید

به این فکر کنید که مخاطب دوست دارد چه چیزی بشنود. دوست دارد کدام مشکلش حل شود؟ چه انتظاری از گوینده دارد؟ پس همان چیزی را ارائه دهید که مخاطب می‌خواهد و نیاز دارد. مخاطب شما باید دلیلی برای گوش‌دادن داشته باشد. نکاتی را در ابتدای سخنرانی مطرح کنید که احتمال می‌دهید، برای مخاطب جذاب است. این شیوه به مخاطب می‌فهماند که چرا باید به این سخنرانی گوش بدهد و قرار است با گوش‌دادن چه اطلاعاتی را به دست بیاورد.

۴. با شخصیت خود روی سِن ارتباط برقرار کنید

مهم نیست که شما چگونه فکر می کنید، باید بدانید ایراد یک سخنرانی مانند اجرای یک نمایش است. حتی اگر در حین اجرا احساس می‌کنید با خودِ واقعی خود فاصله گرفته‌اید، به آن اهمیتی ندهید، فقط سعی کنید با همان شخصیتی که بر روی سن هست، ارتباط برقرار کنید. در این روش، شما ممکن است نیمه‌ی برون‌گرای خود را کشف کنید. نیمه‌ای که تا پیش از این با آن روبه‌رو نشده بودید. همه‌ی این موارد فرصت چشیدن حس آزادی و هیجان را به شما می دهد.

۵. راحت باشید

مکانی که قرار است در آنجا سخنرانی کنید را از قبل، بازدید کنید. این کار باعث می‌شود در روز برگزاری مراسم، احساس امنیت و راحتی بیشتری داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم چندنفر از دوستان نزدیک و اعضای خانواده را که حضور آنها باعث دلگرمی و تشویق شما می‌شود، برای مراسم دعوت کنید. البته ممکن است شما اینقدر درگیر سخنرانی شوید که حتی آنها را در زمان سخنرانی نبینید! با این حال حضور آنها می‌تواند موجب دلگرمی شما باشد.

۶. به ظاهر خود اهمیت دهید

نحوه‌ی لباس پوشیدن، یکی از مهمترین کلیدهای اعتماد به‌ نفس در روز سخنرانی است، پس از آن غافل نشوید. به این فکر کنید که داشتن بهترین لباس و آرایش چه حسی را در شما زنده می‌کند. وقتی ظاهر خوبی دارید، احساس خوبی هم دارید. اگر امکان پوشیدن لباس اسپرت دارید، بهتر است این کار را بکنید، گاهی پوشیدن یک لباس غیررسمی‌، احساس بهتری به شما می‌دهد. قضاوت اولیه مخاطبان بر اساس ظاهر شما خواهند بود. به یاد داشته باشید، هر لباسی پیامی دارد، پس لباسی انتخاب کنید که پیام مورد نظر شما را منتقل کند.

۷. با لبخند شروع کنید

لبخند

تحقیقات نشان می‌دهد، لبخندزدن حتی به طور مصنوعی می‌تواند موجب شادی افراد شود. به‌ همین‌ خاطر سخنرانی خود را با لبخند شروع کنید. خیلی از مخاطبان نیز ممکن است در پاسخ به لبخند شما، لبخند بزنند. این کار باعث احساس شادی، اعتماد به نفس و در نهایت برقراری ارتباط می‌شود.

۸. با یک داستان شروع کنید

شروع سخنرانی با داستان، یک شروع فوق‌العاده را رقم خواهد زد. شروع سخنرانی با تعریف داستان نه تنها باعث جذابیت موضوع می‌شود، بلکه توجه مخاطب را هم جلب می‌کند. معیار موفقیت یک سخنرانی، به دست گرفتن کنترل احساسات شنوندگان است، پس با برانگیختن احساسات مخاطبان، سعی کنید آنها را به موضوع علاقه‌مندتر کنید. آغاز کردن سخنرانی با داستان، علاوه بر ایجاد یک رابطه نزدیک با مخاطب، برای انتقال تجربیات نیز روش مناسبی است.

۹. به دیگران اجازه‌ی صحبت بدهید

در طی سخنرانی، با مطرح کردن سوال و مخاطب قرار دادن شنوندگان ارتباط بهتری را برقرار کنید. مطرح کردن سوال نه تنها موجب فعال شدن شنوندگان می‌شود، بلکه به شما نیز کمک می‌کند با ایجاد یک ارتباط دوسویه، تنش و اضطراب خود را کاهش دهید. اگر زمان کافی دارید مطمئن باشید، آماده کردن یک سناریوی مخاطب‌محور، هدف شما را واضح‌تر به نمایش می‌گذارد.

۱۰. زمانی را برای استراحتِ خود قرار دهید

سخنرانی کردن، به خصوص در افراد درون‌گرا انرژی زیادی از فرد می‌گیرد. از این رو توصیه می‌شود افراد درون‌گرا زمانی را قبل و بعد از سخنرانی برای استراحت به خود اختصاص دهند تا انرژی لازم را برای کار کسب کنند.

 

 

منبع: چطور