همه ما دوست داریم کیفیت کار خود را افزایش دهیم. گاهی  افزایش کیفیت کار سخت یا پیچیده می‌شود و به سادگی نمی‌توانیم از پس آن بربیاییم. چه کارمند باشید، چه مدیر، این ۵ راهکار با پشتوانه ثابت شده کیفیت ساعات کاری شما را بالا خواهند برد.

۱. بازیکن ستاره داشته باشید

اگر طرفدار بازی‌های تیمی مثل فوتبال یا بسکتبال باشید، بدون هیچ توضیحی مفهوم این راهکار را متوجه شده‌اید. ثابت شده که بازیکنان ستاره، اثر بخشی کلی دارند. یعنی آنها می‌توانند عملکرد تمام اعضای تیم را بالا ببرند. به زبان ساده، بازیکن ستاره همه را همراه با خود بالا می‌کشد.

با بررسی تیم‌های موفق بسکتبال و تشبیه آنها با تیم‌های کاری، ثابت شد که اثربخشی بازیکن ستاره، علاوه بر اثر فردی که روی خود او دارد، میزان موفقیت کل تیم را هم تا ۶۳٪ افزایش می‌دهد. و به این معنی است که قدرت جادویی یک کارمند نمونه، کیفیت کاری کل تیم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. و دقیقا برعکس این قضیه هم درست است. یک کارمند ضعیف، عملکرد کل تیم را پایین می‌کشد.

۲. صحبت سیاسی را از ساعات کاری خود حذف کنید

بحث سیاسی افراد را بدبین و عصبی می‌کند و همین‌ موضوع ساده باعث پایین آوردن کیفیت کاری می‌شود.

انجمن روانشناسی آمریکا با نظرسنجی در مورد صحبت‌های سیاسی در فصل انتخابات، به این نتیجه رسیده است که بیش از یک چهارم کارمندان، حداقل یک اثر منفی به خاطر بحث سیاسی در محیط کار را تجربه کرده‌اند.

حتی اگر نتوانید این گونه بحث‌ها را به طور کامل حذف کنید، می‌توان با به حداقل رساندن آن، از آسیب دیدن کیفیت کار جلوگیری کرد. البته باید حواسمان باشد که این بحث‌ها همیشه باید با حفظ احترام پیش روند. حتی اگر اعتقادات سیاسی مختلف داشته باشید، در محل کار، همگی یک تیم هستید. پس تمام سعی خود را کنید که سیاست را پشت درهای دفتر بگذارید و به کار خود برسید.

۳. بایستید!

آیا میزهای ایستاده کیفیت کار شما را بالا می‌برند؟ تحقیقات می‌گویند بله!

دو گروه از کارمندان یک مرکز پشتیبانی در طول ۶ ماه مورد بررسی قرار گرفتند. گروه اول میزهایی با قابلیت تنظیم ارتفاع، که فرد می‌توانست در طول روز بنابر نیاز خود آن را تنظیم کرده و ایستاده یا نشسته از آن استفاده کند و گروه دوم میزهای عادی با صندلی و ارتفاع ثابت. میزان کیفیت کار آنان، با تعداد تماس‌های تلفنی موفق در هر ساعت اندازه‌گیری شد. مشخص شد که گروه اول ۴۶٪ موفق‌تر عمل کرده‌اند. همچنین این دسته نسبت به دسته اول حدود یک ساعت و نیم کمتر سر میز نشسته‌اند.

علاوه بر افزایش کیفیت کار، میزهای ایستاده برای سلامتی هم مفید بوده و کارمندان سالم‌تر، کیفیت کاری بالاتری هم خواهند داشت. پس در صورت امکان میزهای ایستاده برای محل کار خود تهیه کنید.

۴. طبیعت را به دفتر خود بیاورید

گیاهان تنها باعث زیبایی محیط نمی‌شوند. بلکه مشخص شده وجود گیاه در دفتر، کیفیت کار را تا ۱۵٪ افزایش می‌دهد. طبق تحقیقاتی در دانشگاه بریتانیا نشان داد که:

وجود گیاه در دفتر، رضایت فردی، میزان تمرکز و کیفیت هوا را به شدت بالا می‌برد. علت مفید واقع شدن گیاهان این طور تحلیل شده است که دفتری پر از گل و گیاه، با بهبود رفتار فیزیکی، رفتاری و احساسی کارمندان، کارایی آنان را بالا می‌برد.

اگر به دنبال دفتری سرزنده و با کیفیت هستید، حتما چند گیاه به محیط کار خود اضافه کنید.

۵. انجام چند کار همزمان را کنار بگذارید

کارایی ذهن انسان وقتی روی بیش از یک موضوع کار می کنید، کاهش می‌یابد. تحقیقی در دانشگاه لندن نشان داده است:

افرادی که همیشه چند کار را همزمان انجام می‌دهند عملکرد پایین‌تری دارند. چرا که سخت‌تر می‌توانند به افکار خود نظم دهند و اطلاعات اضافی را از ذهن خود خارج کنند. همچنین سرعت کمتری در انتقال از یک کار به کار دیگر دارند.

اما اینها تنها تاثیرات منفی چند کاری نیست. شاید برایتان جالب باشد که بدانید انجام چند کار همزمان می‌تواند روی آی‌کیو شما هم تاثیر منفی داشته باشد و حتی آسیب‌های جبران ناپذیری روی مغز شما وارد کند. تنها یک ذهن در اختیار دارید، پس مواظب آن باشید تا کیفیت کارتان را هم تضمین کنید.

 

منبع: سبکتو