ظرفیت روانی ذهن (Channel capacity)، چیزی است که همه‌ی ما وارد ذهنمان کرده‌ایم. درک درست از این مسئله اولین گام در داشتن ثبات قدم است. هر فرد و تیم می تواند در دست یابی به اهداف خود تلاش کند بدون این که از مسیر منحرف شود. وقتی شما به نقطه‌ی اشباع می رسید، ثبات قدم کمی نسبت به وقتی که یک یا دو کار ساده انجام می دهید، پیدا می کنید. اکنون سؤال مطرح می شود، کجا به نقطه‌ی اشباع می رسیم؟

برای این منظور درک بهتر مفهوم ظرفیت ذهن، به سه حوزه‌ای که در آن به این مفهوم توجه نمی شود، می پردازیم:

اطلاعات

هر چه اطلاعات بیشتری وارد ذهن خود کنید، اطلاعات بیشتری هم باید بیرون بریزید. لازم است بدانید، اطلاعاتی که بیرون ریخته می شود، به انتخاب ما نیست. هر روز چه میزان اطلاعات دریافت می کنید؟ اگر شبیه بیشتر افراد هستید، چند مقاله یا سایت می خوانید، به یک یا دو پادکست گوش می کنید و پیگیر اخبار اجتماعی هستید. اگر چنین است، نمی توانید روی مواردی که باید فراموش کنید، کنترل داشته باشید. به همین خاطر باید بدانید چه چیزهایی وارد ذهنتان می شود.

پس در هر روز، تنها به یک منبع اطلاعاتی تکیه کنید. این باور را نداشته باشید که برای پیشرفت شخصی باید هر روز چند ساعت مطالعه کنید. به مغز خود همانند یک اسفنج نگاه کنید. به جای اینکه تمام اسفنج‌ها را در آب خیس کنید، فقط بخشی از آن را به آب آغشته کنید. با داشتن ثبات کافی، صرف پنج دقیقه برای یادگیری از یک منبع معتبر در هر روز، بسیار مؤثر است.

اقدام و عمل

افراد موفق و بزرگ، هیچ گاه تمام کارهای روزانه را هر روز انجام نمی دهند؛ بلکه فقط به سراغ کارهای مهم و ضروری می روند. لازم است، سه مورد از کارهای مهم روزانه را مشخص کنید، پیش از این که روزتان شروع شود.

اگر در شناسایی این سه کار مهم مشکل دارید، زمانی را به تشخیص آن‌ها اختصاص دهید. این سه فعالیت برای بیشتر افراد ثابت است. پایداری در انجام فعالیت‌های مهم، شما را به موفقیت می رساند. همین حالا سه فعالیت اساسی را روی کاغذ بیاورید و شروع به انجام آن‌ها کنید.

بهبود، اصلاح و پیشرفت

بهبود در کارها بسیار مهم است. البته مراقب باشید با هر حرکت کوچک سعی بر بهبود و در نتیجه اتلاف وقت نداشته باشید. خیلی از افراد نمی دانند می توان با بهبود یکی از مهارت‌ها، به پیشرفت قابل توجهی دست یافت. در این مسیر، نیاز به انگیزه و اشتیاق فراوان برای تغییر دارید.

هر روز، یک کار کوچک را انتخاب کرده و روی آن متمرکز شوید. خیلی افراد به دنبال بهبود صدها کار هستند و در نهایت نمی توانند هیچ یک از کارها را اصلاح کنند؛ اما اگر فقط روی بهبود یک کار کوچک در هر روز تمرکز کنید، به موفقیت بیشتری دست خواهید یافت.

بیشتر مردم وقتی موفقیت افراد بزرگ و موفق را می بینند، تصور می کنند آن‌ها استعداد غریزی دارند و این همان چیزی است که آن‌ها را به موفقیت رسانده است. نمی توان از این حقیقت چشم پوشی کرد که برخی افراد استعدادها و توانایی‌های بیشتری نسبت به دیگران دارند، اما بیشتر افراد موفق، در انجام کارهایشان ثابت قدم هستند و این راز موفقیت آن‌هاست.

منبع: یوکن