وقتی از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوید و شغلی پیدا می‌کنید، نگرانی بعدی شما موفقیت در کسب و کار و حرفه‌ای است که انتخاب می‌کنید. با توجه به رقابتی شدن دنیای امروز، دانستن این موضوع بر همه‌ی ما واجب است که داشتن عملکرد حرفه‌ای خوب و پیشرفت شغلی از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

با ما همراه باشید تا ۱۰ توصیه مهم برای رسیدن به موفقیت شغلی را بیان کنیم.

۱. ابتکار و نوآوری خود را نشان دهید

در حال حاضر، نیازها و شروط لازم برای موفقیت در دنیای کسب و کار تغییر زیادی کرده است و اغلب کسب و کارها نیازمند افرادی هستند که از ریسک کردن نمی ترسند و دست به ابتکار و نوآوری می‌زنند. در مقابل، کارفرمایان هم به دنبال استخدام کسانی هستند که ایده‌های جدیدی ارائه می‌دهند، ابتکار و نوآوری دارند، به سراغ پروژه‌های جدید می‌روند، راه حل‌های جدید می‌دهند و فرصت‌های خوبی برای شرکت به وجود می‌آورند.

۲. خودتان را ارزیابی کنید

یکی از راه‌های رسیدن به موفقیت این است که همواره عملکردتان را ارزیابی کنید. نباید منتظر رسیدن ارزیابی سالانه خود باشید بلکه این کار را خودتان انجام دهید. یک راه عالی برای انجام این کار تعیین اهداف قابل دسترس و مشخص و داشتن جدول زمان بندی برای رسیدن به آنهاست. اگر به تازگی مشغول کاری شده‌اید، اهداف کوتاه مدتی برای خود درنظر بگیرید. برای رسیدن به این اهداف، برنامه‌ی مشخص و قابل سنجش داشته باشید. بهتر است وظایف خود را به وظایف هفتگی یا روزانه تقسیم کنید. در پایان هر هفته، ببینید در کجای مسیر رسیدن به اهداف‌تان قرار دارید؟ آیا نیاز است استراتژی خود را تغییر دهید یا در مسیر درستی قرار گرفته‌اید؟ حتی لازم است در مقطعی گزارش عملکردتان را به مدیر بدهید تا میزان پیشرفت خود را به آنها نشان دهید. این کار ارزش شما را نزد مدیرتان زیاد می‌کند و به او نشان می‌دهد به اهمیت ارزیابی مداوم و پیشرفت پی برده‌اید.

۳. همیشه آماده‌ی یادگیری باشید

برای رسیدن به موفقیت شغلی باید همواره مشتاق یادگیری باشید. اینکه از کدام دانشگاه مدرک گرفته‌اید یا چه نمره‌هایی داشته‌اید مهم نیست؛ زیرا زندگی حرفه‌ای تفاوت زیادی با درس و دانشگاه دارد. همیشه چندین سوال درمورد کارهایی که انجام می‌دهید، در ذهن داشته باشید. شاید مدت زیادی طول بکشد تا در انجام وظایف خود در شغل جدیدتان مسلط شوید، اما بهتر است به مدیرتان نشان دهید شایستگی و لیاقت بهبود یافتن و پیشرفت  کردن در کارتان را دارید به این ترتیب که نشان دهید به همه چیز توجه دارید و همواره مشتاق یادگیری چیزهای جدید هستید.

۴. از نیازهای شغلی مطلع شوید

برای موفقیت شغلی و رسیدن به پیشرفت بیشتر باید از نیازهای شغلی مدیرتان مطلع باشید. همیشه یک گام جلوتر از رئیس‌تان بردارید و از خود بپرسید: «اگر من به جای مدیر بودم می‌خواستم در مرحله‌ی بعد چه کاری انجام شود؟» با انجام به موقع کارها، قبل از اینکه از شما خواسته شود، به مدیرتان نشان می‌دهید نگرش و عملکرد مثبتی دارید و بسیار زرنگ و فعال هستید.

۵. خیلی خوب ارتباط برقرار کنید

داشتن ارتباط خوب رمز موفقیت هر کارمندی است. وقتی مدیر از شما می‌خواهد گزارش وضعیت را به او بدهید، ارائه‌ی این گزارش تنها کاری نیست که می‌توانید انجام دهید، بلکه باید به طور موثر و فعال با او ارتباط برقرار کنید و به او بگویید چه زمانی کاری را انجام می‌دهید و بعد از انجام وظیفه‌ی خود، به دنبال انجام چه کارهایی می‌روید که باید در مرحله‌ی بعدی انجام شود.

۶. اهداف مشخصی داشته باشید

هیچ کارمندی برای «سخت کار کردن» یا «همواره مشغول بودن» حقوق نمی‌گیرد. آنچه برای مدیر شما مهم است، این است که چه کاری در راستای رسیدن به اهداف شرکت انجام داده‌اید. پس باید بدانید شما به عنوان کارمند برای کمک در رسیدن به هدف مشخصی حقوق می‌گیرید که به طور قابل وضوحی روی عملکرد، رسالت و چشم‌انداز کلی شرکت تاثیر می‌گذارد. هر سمتی که در شرکت داشته باشید، نگرش و ذهنیت هدفمند شماست که بهتان کمک می‌کند به موفقیت شغلی برسید.

۷. کمتر حرف بزنید، بیشتر عمل کنید

همواره در تعاملات خود در محل کار به یاد داشته باشید ارزش عمل کردن بسیار بیشتر از حرف زدن است. پس به جای حرافی کردن در مورد کارهایی که می‌توانید انجام دهید، در عمل به کارفرمایتان نشان دهید چه توانایی‌هایی دارید.

۸. اعتماد اطرافیان‌تان را به دست آورید

جلب اعتماد دیگران یکی از موارد بسیار مهم برای موفقیت شغلی است؛ خصوصا وقتی شغلی را به تازگی عهده دار شده اید. به دنبال این باشید که به سرعت اعتماد رئیس تان را به خود جلب کنید، زیرا در این صورت او نگرانی کمتری خواهد داشت و بهتر می‌تواند روی موضوعات مهم تمرکز کند و برای آنها وقت بگذارد. وقتی مدیر، شما را کارمند قابل اعتمادی بداند، وظایف بیشتری را به شما محول می‌کند. همیشه به زمان‌بندی مشخص شده برای انجام کارها متعهد باشید، کارها را به موقع به پایان برسانید و به قول هایتان وفا کنید. اگر به تازگی وارد شرکتی شده اید، به عمل به تعهدات تان پایبند باشید زیرا با این کار می‌توانید اعتماد مدیرتان را به دست آورید.

۹. راه حل ارائه دهید

شما باید ارائه دهنده ی راه حل باشید نه بوجود آورنده مشکل. کارمندان خوب کسانی هستند که مشکلات را حل می‌کنند. اگر در مورد مشکلی که مربوط به شرکت یا اداره ی شماست، اختیارات لازم را ندارید، راه حل هایی به مدیر خود پیشنهاد دهید و تا جایی که در توان تان است برای حل آن مشکل تلاش کنید.

۱۰. مهربان و دلسوز باشید

برای اینکه در کارتان به موفقیت برسید و به عنوان کارمندی نمونه شناخته شوید، باید دلسوز باشید و به این باور برسید که مدیران و همکاران‌تان تمام تلاش خود را می‌کنند. گله و شکایت و بدخلقی برای اینکه خیلی کار می‌کنید، هیچ فایده‌ای ندارد.

 

منبع: یوکن