افزایش معلومات مشتریان، وجود محصولات رقیب ارزان قیمت و افزایش هزینه‌های سفارش آگهی تبلیغاتی، همگی باعث شده‌اند تا تبلیغات به شیوه سنتی دیگر در جذب مشتری چندان مؤثر نباشد. در حالیکه توسعۀ محتوای بازاریابی بدون اینکه حاوی تبلیغات دل‌زننده و تکراری باشد، می‌تواند به نشان تجاری شما اعتبار ببخشد.

سایت شرکت شما اغلب نقطه قوت تلاش‌های بازاریابی شما محسوب می‌شود. این سایت‌ها به عنوان پنجمین منبع قابل اطمینان اطلاعات در اینترنت به حساب می‌آیند. بازاریابی محتوا راهی است که از طریق آن می‌توانید به مشتریان خود بگویید که کالا یا خدمات شرکت شما، می‌توانند کدامیک از مسائل و مشکلات آنان را برطرف کند و چطور می‌تواند برای زندگی‎شان مفید باشد.

در این مقاله پانزده عضو شورای مجله فوربز چندین راهنمایی‌ مفید برای صاحبان کسب و کار و بازاریابان در مورد تولید محتوای بازاریابی مؤثر ارائه می‌کنند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.


۱. چیزی را بنویسید که مشتری بخواهد بخواند


در مورد مشتریان خود تحقیق کنید و جامعه هدف خود را بشناسید. آن‌ها چگونه صحبت می‌کنند و از چگونه صحبت کردنی خوششان می‌آید. در روند جستجو و مکالمات اجتماعی خود دنبال چه چیزهایی هستند؛ سپس اجازه دهید این یافته‌ها شما را هدایت کند تا محتوای مناسب را ایجاد کنید. نباید تمام آنچه می‌نویسید مستقیما به محصول شما مرتبط باشد. به عنوان مثال، اگر شما برای شرکت تولید‌کننده لباس‌های تناسب اندام کار می‌کنید، باید بدانید که مصرف‌کنندگان شما در مورد تناسب اندام و نه لباس چه می‌گویند و چطور فکر می‌کنند.

 


۲. به پرسش‌‌هایی که اذهان عمومی را مشغول می‌کند، پاسخ دهید


ایجاد محتوای سایت یا وبلاگ همیشه آسان نیست. اما یک راه عالی برای شروع ایجاد محتوای معتبر این است که فکر کنید چه سوالاتی عموما ذهن افراد را به خود مشغول کرده است و چگونه می‌توانید به این سوالات پاسخ دهید. با استراتژی، محتوای وبلاگ خود را هدف قرار دهید تا به رفع این قبیل سوالات کمک کنید. با تولید محتوای لازم به خوانندگان مشاوره دهید و مردم را در مسیر درست راهنمایی کنید. شما  با این کار محتوای خود را معتبر، قابل بازگویی و قابل اشتراک خواهید کرد.

 


۳. رهبری فکری خوانندگان را به دست بگیرید


بازاریابی محتوا هنگامی که درجایگاه رهبری فکری انجام می‌شود، موثرتر است؛ نه اینکه صرفا هدفش ارتقاء سود شرکت باشد. یک محتوای خوب، نشان می‌دهد شما چقدر در مورد موضوع مورد نظر می‌دانید، بینش شما را نسبت به اخبار و محیط کنونی نشان می‌دهد و اینکه چگونه می‌توانید به درستی نسبت به وضع موجود واکنش نشان دهید. اگر بتوانید این کار را بکنید، مخاطبان شما به شما و محصولات و خدمات شما اعتماد خواهند کرد و همه این‌ها بدون تلاش برای فروش محصولاتتان به وجود می‌آید.

 


۴. درباره مسائل روز حوزه کاری‌تان صحبت کنید


همه می‌خواهند بدانند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. با این حال، بسیاری نیز بیش از حد بر مسئولیت ‌های روزمره خود متمرکز شده‌اند. اگر بتوانید با مطرح کردن مسائل روز درباره محصول موردنظرتان تصویر بزرگتر و جذاب‌تری بسازید، می‌توانید حواس مخاطبان خود را جلب کنید. محتوایی تولید کنید که در مورد روندهای جاری در صنعت شما صحبت می‌کند و اینکه چگونه ممکن است بر زندگی مشتریان شما تاثیر بگذارد.

 


۵. تولید محتوا را به عنوان ایجاد نشان تجاری در نظر بگیرید، نه تلاشی برای فروش


وقتی افراد شروع به جست‌و‌جو می‌کنند، در واقع به دنبال محتوایی هستند که پاسخ آن‌ها را داشته باشد. از آنجایی که همیشه افراد در حال و هوای خرید نیستند، احتمالا مواجه با تبلیغات برایشان خوشایند نیست. در مربیگری مشتریان در مورد محتوا، من همیشه به آنها یادآوری می‌کنم که خود را به صورت کارشناس در زمینه کاری خود ببینند و مشتری را به صورت کسی که در به دنبال دانش آن‌ها است. نشان تجاری خود را با عملکردتان در جایگاه متخصص گسترش دهید.

 


۶. از اصل اقتدار استفاده کنید


آموزش بدهید. در این جهان مملو از ارتباطات، وقتی در برابر بمبارانی از اطلاعات هستیم، این ضمیر ناخودآگاه،است که برای ما تصمیم می‌گیرد. مردم  به افرادی نگاه می‌کنند که جایگاهی شناخته شده دارند. به همین دلیل است که آگهی‌های محصولات زیبایی و بهداشتی را از زبان پزشکان ارائه می‌کنند و اپل کارمندان خود را «نابغه‌ها» می‌نامد. پیام‌ها به راحتی از بین می‌روند، اما اشخاص تأثیرگزار بیشتر در خاطر می‌مانند. بنابراین شما خود را در کسوت یک آموزگار برجسته کنید.

 


۷. به این فکر کنید که به عنوان یک مخاطب «آیا حاضرید این محتوا را بخوانید؟»


هیچ کس دوست ندارد که به او چیزی را بفروشانند؛ حداقل اگر خیلی واضح و تو ذوق زننده باشد. وبلاگ خود را به عنوان فرصتی برای تعامل، تفریح ​​و آموزش ببینید. در مورد خود و یا محصولات صحبت نکنید، مگر آنکه در چارچوب داستان مشتری باشد. محتوا باید نشان بدهد که آنچه شما ارائه می‌کنید را دیگری نمی‌تواند به این شکل ارائه کند. مثل این می‌ماند که وقتی شما زیبا هستید، نیازی به گفتنش نیست. این چیزی است احتمالا بقیه خودشان متوجه می‌شوند.

 


۸. محتوای وبلاگ خود را متمرکز کنید


نوشتن یک بیانیه مأموریت برای وبلاگ، به شما در بسیاری از موارد کمک خواهد کرد. این کار باعث می‌شود تا خوانندگان شما به پیروانی وفادار تبدیل شوند، در حالیکه می‌دانند چه چیزی را می‌توانند از وبلاگ شما انتظار داشته باشند. مهمتر از همه، زمانی که بر روی یک موضوع خاص تمرکز می‌کنید که برای خوانندگان تان جذاب است، وبلاگ اعتبار بیشتری به دست می‌آورد.

 


۹. بررسی‌های معتبر از محصولات مختلف را به صورت مرتب به اشتراک بگذارید


بررسی‌های معتبر از محصولات مشخص، یک راه معتبر برای نشان دادن محصولات یا خدمات خود بدون استفاده روش فروش مستقیم است. با قرار دادن منظم بررسی محصولات در دستور کار سایت خود، مشتریان چشم انداز شما را بهتر درک می‌کنند؛ اینکه چگونه می‌توانید به بهبود زندگی و کسب و کارشان کمک کنید.

 


۱۰. محتوای مورد نظرتان را به صورت یک داستان جذاب و آموزنده ارائه کنید


پست های جذاب و معتبر وبلاگ بر اساس داستان‌های واقعی هستند؛ داستان‌هایی که افراد را مشتاق می‌کنند یاد بگیرند و پرسش کنند. وقتی یک داستان استثنایی را با داده‌هایی قدرتمند، تصاویر و توصیفات همراه می‌کنید، یک پست وبلاگی می‌تواند به صورت یک گفتگوی جذاب احساس شود. چنین داستانی می‌تواند باعث شود تا مخاطب شما یک لحظه تأمل کند و به خودش بگوید که «آها»! پس این طور!

 


۱۱. خودتان باشید


بزرگترین توصیه برای وبلاگ نویسی با روشی غیر تبلیغاتی، این است که وقت خود را برای پیدا کردن خودتان صرف کنید. شفاف باشید و انگیزه‌بخش و بیشتر از همه، خودتان باشید. زمان و انرژی کافی برای اینکه صدای خودتان ( صدای نمانیده شرکت‌تان)، باشید صرف کنید. این کار ارزشمند است، بنابراین به جای تلاش برای فروش، اعتماد ایجاد کنید و کمی پرده‌ها را کنار بزنید. کم کم خوانندگان شروع به لذت بردن از صدای شما می‌کنند و می خواهند بیشتر از شما بشنوند.

 


۱۲. برای مسائل مشتریان راه حل ارائه کنید


روی ایجاد محتوایی تمرکز کنید که پاسخ به سوالات و یا حل مشکلات ممکن مشتریان شما باشند. به این فکر کنید که چگونه می‌توانید به مشتریان خود کمک کنید. اگر نقطه شروع حرکت تولید ارزش و خدمات برای مخاطب باشد، این بهترین راه برای اعتبار دادن به وبلاگها و هرگونه محتوای دیگر است.

 


۱۳. زبان تبلیغاتی را از نوشته‌های‌تان حذف کنید


اصطلاحاتی مانند «۵۰% مجانی» یا «فرصت استثنائی»، مثل جوایز مرده‌ای هستند که نشان می‌دهند یک شرکت سعی در فروش دارد. محتوای وبلاگ باید روشن، آموزشی و هشیارانه باشد. چنین محتوایی از یک رهبری فکری می‌آید نه یک بخش بازاریابی صرف. سعی کنید عبارات تبلیغاتی این چنینی توسط شخص دیگری در خارج از سازمان شما ارائه شود.

 


۱۴. خوانندگان را درگیر متن کنید


برای اینکه خوانندگان با وبلاگ ارتباط برقرار کنند، محتوا باید جذاب باشد. یک استراتژی محتوایی موفقیت آمیز نباید برای جلب توجه به سمت یک نشان تجاری از خود آن نشان تجاری استفاده کند. ایجاد آگاهی از یک نشان تجاری می‌توان با گفتن داستانی سرگرم‌کننده بدون نیاز به اینکه محصول در مرکز توجه باشد، آن را معرفی کرد. این روش ایجاد هیجانات اصیل در مقابل جملات کلیشه‌ای تبلیغاتی است. اگر شما مردم را سرگرم کنید، مردم شما را به یاد خواهند آورد.

 


۱۵. محلی فکر کنید!


در حالی که همیشه قابل اجرا نیست، اکثر مشاغل دارای ردپایی در محدوده محلی خود هستند؛ جایی که در آن می‌توانند خود را به صورت متعددی عرضه کنند. نظرسنجی کارکنان رستوران‌های برتر، موارد کاری یا رویدادها، پاسخ دادن به سوالات محلی از سایت‌های پرسش و پاسخی مانند Quora یا Reddit و چیزهایی شبیه این‌ها. محتویات محلی همچنین می تواند سئو سایت را افزایش دهد. منظور از سئوی محلی این است که نتایج جست‌وجوی اینترنتی با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربر به او نشان داده ‌شوند. با بهبود سئو، سایت شما می‌تواند به‌عنوان اولین نتیجه گوگل برای هم‌محلی‌هایتان نمایش داده شود.

 

 

منبع: پلازامگ