تبلیغات همسان (Native Ads) نوعی از تبلیغات آنلاین است که با وضعیت ظاهری و ساختاری سایت نمایش‌دهندگان یکپارچه شده و تبلیغات بدون ایجاد مزاحمت و درگیری ذهنی برای کاربران، نمایش داده خواهد شد.
هدف اصلی کمپین همسان، نمایش تبلیغات بر اساس رفتار و علایق کاربران است که با این روش از طرفی سعی در برآورده کردن انتظار آگهی‌دهندگان دارد و از طرفی اعتماد و تعامل را برای مخاطبان به همراه خواهد داشت.

تبلیغات همسان امروزه یکی از پرطرفدارترین روش‌های تبلیغات کلیکی محسوب می‌شود. اگر از این روش استفاده کرده باشید، حتما برای بهینه‌سازی کمپین‌های‌تان با چالش‌هایی مواجه شده‌اید. در این مقاله قصد داریم شما را با هفت توصیه‌ای آشنا کنیم که با استفاده از آن‌ها قادر خواهید بود تبلیغات‌تان را به شکلی مؤثر بهینه‌سازی کنید و برای بهبود کارایی وبسایت و کسب‌وکار خود مورد استفاده قرار بدهید. می‌توانید با مدنظر قرار دادن تمامی توصیه‌ها و با تغییر یا اصلاح آن‌ها به شکل دلخواه، برنامه‌هایی منحصربه‌فرد برای کسب‌وکار خود طرح‌ریزی کنید. هر توصیه را به کار بگیرید؛ نتیجه را مورد سنجش قرار دهید و سپس دوباره با در نظر گرفتن اصلاحاتی آن را به کار بگیرید و این روند را ادامه دهید تا در نهایت به نتیجهٔ دلخواه دست پیدا کنید. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این باره در اختیارتان قرار بدهیم.

مشخصا هدف اولیهٔ هر کسب‌وکاری این است که توجه مخاطبان را به خود جلب کند و مشتری‌های بیشتری برای خود دست‌وپا کند و برای محقق شدن این هدف، از طرح‌های بازاریابی گوناگون استفاده می‌کند. یکی از نکاتی که تبلیغات آنلاین را بسیار جالب توجه می‌کند، انتخاب‌ها و روش‌های گوناگونی است که فرد برای پیش‌برد فعالیت‌ها می‌تواند بسته به نیاز و خلاقیت خود مورد استفاده قرار دهد. البته امروزه فعالیت در حوزهٔ کسب‌وکار اینترنتی به‌شدت رقابتی شده است، بنابراین برای آنکه وب‌سایتی کاملا فعال و سودآور داشته باشید، قرار دادن محتوای با کیفیت در آن، به‌تنهایی نیازهای شما را برآورده نخواهد کرد و باید به فکر استفاده از روش‌های مختلف مانند تبلیغات بنری، تبلیغات همسان و … و راه‌هایی برای بهینه‌سازی تبلیغات‌تان باشید.

هر اندازه هم که محتوای قرار گرفته در وبسایت شما با کیفیت باشد، اگر در معرض دید افراد قرار نگیرد، بخش اعظم زمان، تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های شما هدر خواهد رفت و نرخ بازگشت سرمایهٔ کسب‌وکارتان مطلوب نخواهد بود. البته اگر با چنین مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنید، جای نگرانی چندانی نیست، چراکه با استفادهٔ اصولی از تبلیغات همسان قادر خواهید بود بخش‌های مختلفی از کسب‌وکار خود را بهبود ببخشید. ازجملهٔ این بخش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشاهده محتوای وبسایت توسط دیگر افراد؛
شناخته شدن بهتر برند؛
افزایش ترافیک ورودی به وب‌سایت؛
فهرست مشترکان ایمیل/پوش نوتیفیکیشن؛
افزایش فعالیت مشتری‌ها.
به هر عنوان بهتر است به موضوع اصلی مقاله بپردازیم و شما را با توصیه‌هایی آشنا کنیم که برای به‌کارگیری مؤثر تبلیغات همسان می‌توانید مورد استفاده قرار دهید.

۱. تجزیه و تحلیل محتوای وبسایت منتشرکنندهٔ تبلیغات همسان

هر وبسایتی که وظیفهٔ انتشار تبلیغات همسان شما را به عهده می‌گیرد، از لحاظ طراحی ظاهری، شیوهٔ فعالیت، مخاطبانش و در نهایت هدفی که دنبال می‌کند، منحصربه‌فرد و متفاوت از دیگر وبسایت‌هاست. وظیفهٔ مهمی که شما به عهده دارید این است که محتوای تولیدی خود را به گونه‌ای تغییر بدهید که از لحاظ لحن، ارزش مطالب و دیگر ویژگی‌ها شباهت زیادی با محتوای اصلی وبسایت نمایش‌دهندهٔ تبلیغات شما داشته باشد.

یکی از مهمترین مسائلی که برای موفقیت کسب‌وکار باید مد نظر داشته باشید، چگونگی تولید و سازمان‌دهی محتوای ارائه شده توسط شماست. به همین خاطر است که پیش از راه‌اندازی هر گونه کمپین یا فعالیت این‌چنینی، بهتر است بخشی از زمان خود را صرف تحلیل دقیق چگونگی فعالیت وبسایت نمایش‌دهندهٔ تبلیغات‌تان کنید.

چارلز مایکل یکی از متخصصان بازاریابی فعال در وبسایت «Rushmyessay.uk» است؛ او در این باره می‌گوید: «در حال حاضر چالشی که پیش روی مدیران سایت و بازاریاب‌ها قرار گرفته است، عدم توانایی آن‌ها در معرفی محتوا و پیشنهادهای وبسایت‌شان به تعداد کافی از مخاطبان است. با استفادهٔ مؤثر از تبلیغات همسان می‌توان تا حدود زیادی به حل این مسئله کمک کرد.»

۲. حفظ سبک و طراحی وبسایت منتشرکننده

شرایط ایده‌آل تبلیغات همسان آن است که تبلیغ شما کاملا همسان با سایت نمایش‌دهنده باشد. مثلا اگر می‌‌خواهید خبرگزاری‌ها نمایش‌دهندهٔ تبلیغات شما باشند باید طراحی و عنوان تبلیغات شما با لحن و طراحی یک سایت خبری همخوانی داشته باشد. نکتهٔ دیگر طراحی، خود جایگاه تبلیغاتی است؛ انتخاب این جایگاه به عهدهٔ پلتفرمی است که تبلیغات شما را نمایش می‌دهد. به‌عنوان مثال جایگاه‌های تبلیغاتی که یکتانت در اختیار نمایش‌دهنده‌های خود قرار می‌دهد کاملا همسان با قالب اصلی سایت نمایش‌دهنده است و اصالت یک تبلیغ همسان را حفظ می‌کند.

۳. متن و پیام تبلیغات همسان باید تا حد امکان ساده و واضح باشد

به خاطر داشته باشید که تبلیغات همسان یکی از ساده‌ترین انواع بازاریابی است. در این گونه تبلیغات مهمترین هدف جلب توجه کاربران معمولی است و برای این منظور از ذکر مطلبی جالب، ارائه تخفیف به کاربر و دیگر راهکارهای این چنینی استفاده می‌شود. بنا به آنچه گفته شد، برای داشتن تبلیغات همسان موفق بهتر است تا حد امکان آن را ساده و واضح در نظر بگیرید.

۴. ارائه محتوای با کیفیت

اگر محتوای باکیفیت ارائه نکنید، به نتیجهٔ دلخواه‌تان دست نخواهید یافت. مخاطباند شما دوست دارند وقت‌شان را صرف مطالعهٔ محتوای بی‌کیفیت کنند. معمولا اگر کیفیت مقالات کمی بهتر از حد معمول باشد و به هنگام نوشتن‌شان این مسئله را مد نظر داشته باشید، به نتایج بهتری دست خواهید یافت.

در سوی دیگر هم اگر محتوای ارائه شده توسط شما فاقد کیفیت مطلوب باشد، علاوه بر صدمه زدن به شهرت برند، ارتباط‌تان با مشتریان هم تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت. فراموش نکنید که هیچ‌کس علاقه‌ای به هدر دادن زمان خود ندارد، بنابراین مخاطبان خود را در چنین موقعیتی قرار ندهید.

۵. استفادهٔ مؤثر از محتوای بصری

بنا به آمار منتشر شده تقریبا ۷۴% بازاریاب‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی، در محتوایی که منتشر می‌کنند از تصاویر و ویدئوهای مختلف استفاده می‌کنند. همچنین طبق همین آمار ۵۱% از بازاریاب‌های حوزه B2B (تجارت به تجارت) استفاده از این گونه جلوه‌های بصری را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

با مد نظر قرار دادن این آمار و ارقام، مشخصا به این نتیجه می‌رسیم که در حال حاضر یکی از عناصر اصلی موفقیت کمپین‌های بازاریابی استفادهٔ مؤثر از محتوای ویدئویی است. البته به خاطر داشته باشید که ویدئوی مورد استفادهٔ شما باید به انتقال پیام اصلی متن محتوا کمک کند و در خدمت آن باشد.

۶. عدم استفاده از Clickbait و دیگر روش‌های فریبنده

طعمه کلیک یا Clickbait یکی از روش‌های تبلیغاتی است که یک لینک جذاب به‌منظور کلیک کردن کاربر بر روی آن در دسترسش قرار می‌گیرد، حال آنکه محتوای لینک ارزشی ندارد و بعضا بی‌ارتباط با عنوان لینک است. کاربران شما کندذهن نیستند و به هیچ عنوان نباید با چنین طرز فکری با آن‌ها رفتار کنید. تبلیغاتی که مورد استفاده قرار می‌دهید باید کاملا منعکس‌کنندهٔ هدف و پیام محتوای شما باشند و به هیچ عنوان نباید با هدف فریب دادن کاربران یا دروغ گفتن به آن‌ها فعالیت‌های خود را پیش ببرید.

اگر برای جلب توجه کاربران از روش‌های فریبنده بی‌ارزشی چون Clickbait استفاده کنید، دیگر نباید از آن‌ها انتظار اعتماد به برند شما و خرید محصولات‌تان را داشته باشید. در چنین مواقعی دیگر نمی‌توان گفت که هدف وسیله را توجیه می‌کند.

۷. استفاده از روش ریتارگتینگ

زمانی که کاربر با استفاده از دستگاهی بخصوص یکی از تبلیغ‌های شما را مشاهده می‌کند، می‌توانید با استفاده از کاربردهای روش ریتارگتینگ یا هدفگیری مجدد، تبلیغی دیگر را در دستگاه دیگری از همان کاربر در معرض دیدش قرار بدهید.

این فعالیت با توجه به کوکی‌هایی انجام می‌گیرد که در وبسایت نمایش‌دهندهٔ تبلیغات همسان شما ذخیره شده‌اند. این کوکی‌ها در مرورگر بازدیدکنندگان شما قرار می‌گیرند و می‌توانید با استفاده از آن‌ها اطلاعات ارزشمندی دربارهٔ فعالیت و علایق بازدیدکنندگان خود به‌دست آورید. با درک بهتر این مسئله که کاربران شما به دنبال چه چیزی هستند، قادر خواهید بود با استفاده از هدفگیری مجدد، ارتباطی دوباره با آن‌ها برقرار کنید و نرخ تبدیل خود را به‌طور میانگین تا هفتاد درصد افزایش بدهید.

 

منبع: چطور