برندسازی روشی برای معرفی و تعریف کسب و کار به خود، اعضاء کسب و کار و مخاطبان کسب و کار است. می توان برندسازی را هویت کسب و کار نامید.  برندسازی به هسته اصلی کسب و کارها تبدیل شده است و علاوه بر نشان دهنده بودن فعالیت کسب و کار ، ارزش ارائه شده به بازار را نیز نشان می دهد.

در دنیای امروز مشتریان بسیار باهوش تر از قبل عمل می کنند و سعی می کنند خرید خود را بوسیله انتخاب برندی انجام دهند که جذابیت بیشتری برای ایشان داشته باشد. مزیت اصلی استراتژیک برندسازی ایجاد سودآوری بلند مدت و پایداری فعالیت های بازاریابی است. برندسازی از کسب و کارها در تمام شرایط اقتصادی و رقابتی محافظت می نماید.

برندسازی یکی از اصول مهم حرفه‌ای در دوره حیات یک سازمان به حساب می‌آید و کسی نمی­تواند اهمیت برندینگ را انکار کند.

امروزه برندسازی یا برندینگ (Branding) در شرکت‌های موفق، مانند گذشته یک عمل  تشریفاتی نیست؛ بلکه توانایی به وجود آوردن برند و هدایت آن، یک ویژگی ضروری هر مدیری محسوب می­‌شود.

به طور حتم برند شما، کامل‌ترین ابزار برای توصیف و بیان ویژگی‌های یک محصول، یک خدمت و یا یکی سازمان است. معمولا نام و نشان برند بهتر از هر چیز دیگری تصویری از کسب و کار شما در ذهن مخاطب تداعی می­‌کنند.

در این مقاله به تفصیل به شما نشان می‌­دهیم که چگونه برند‌سازی می­‌تواند سبب ترقی فرهنگ یک سازمان و ارزش آفرینی در اجتماع بشود.

برندسازی چیست؟

صاحب‌نظران این حوزه تعاریف متعددی برای برند ارائه داده‌اند که با بررسی و ترکیب آن‌ها به این تعریف می­‌رسیم که برند نشانه و نماد سازمان‌هاست.

برند در ارتباط با محیط بیرونی قرار می­‌گیرد و به مخاطبان، مشتریان و هرآنکه در محیط بیرون است، درباره هدف‌ها، برنامه ریزی‌ها و فرهنگ اخلاقی و اجرایی شرکت می­‌گوید.

بنابراین نباید این تصور را داشت که لوگوی شرکت به تنهایی برای برند سازی کافی است؛ بلکه برند در بخش‌ها و سطح‌های مختلف یک سازمان با در نظر گرفتن فعالیت‌ها، به صورت یک نام تجاری و یا Trademark ارائه می‌­شود.

به زبانی دیگر کارکنان، مدیران، شرکا و حتی مشتریان در برخورد با یکدیگر به مرور، طرز فکر و دیدگاهی در مورد سازمان پیدا می­‌کنند و در خاطرشان ثبت می‌­شود، این تفکر در واقع همان برند سازمان است.

برند‌ها هر آنچه شناخته شده تر و محبوب‌تر می‌­شوند، ارزش پیدا می­‌کنند به طوری که برند بعضی سازمان‌ها، میلیارد‌ها دلار ارزش دارد.

برای با ارزش شدن برند خود به خاطر داشته باشید، این ارزش در نتیجه محصولات با کیفیت، خدمات مناسب، قیمت‌گذاری منطقی و حفظ ثبات در طول سال‌ها بدست می­آید و بر‌خلاف تصور بعضی، با شعار‌های تو خالی و تبلیغات پوچ، برندسازی انجام نمی‌شود.

در شرایط کسب و کار امروز و رقابت‌های نزدیک سازمان‌ها، دیگر برندسازی یک عامل ضروری برای حیات کسب و کار شما است و در صورت برندسازی نکردن، باید منتظر تصرف شدن بازار مصرف توسط رقیبان خود باشید.

بنابراین برند خود را بسازید و به بازار و مشتریان نشان دهید که متفاوت هستید و می­‌توانید خواسته‌های مشتریان را برآورده کنید.

برندها در ذهن مخاطب در مورد محصول، کیفیت و کمیت آن احساسی ایجاد می­‌کنند. این احساس مشتریان، نشات گرفته از  استفاده محصولات و خدمات شما است و تعیین کننده در انتخاب بعدی مشتری بین برند‌های مختلف می­‌شود.

اکثر برند‌های موفق بدین صورت شکل گرفته‌اند که در ابتدا در سطح ملی فعالیت خود را شروع کرده‌اند و پس از جلب رضایت مخاطبان و بومیان، با استفاده از تکنیک‌ها و ابزار‌های نوین بازاریابی، برند و ارزش‌های خود را به دنیا معرفی کرده‌اند.

فواید برند سازی یک سازمان چیست؟

  • برند شما افزایش میزان اعتماد مشتریان را در پی دارد.
  • برند‌ها فرآیند‌های بازاریابی و فروش سازمان را به موفقیت می­‌رسانند.
  • برند‌های قوی، به کسب و کار شما اعتبار می­‌بخشند.
  • برند شما آن چیزی است که باعث می­‌شود مشتریان، خودآگاه و یا ناخودآگاه از برند شما خرید کنند.
  • برندسازی مناسب، موجب وفاداری مشتریان می­‌شود که در نتیجه در زمان‌های حساس باعث می­شود مشتریان در کنارتان باقی بمانند.
  • برند‌ها در داخل سازمانتان و بر روی کارمندان تاثیر مثبت خواهند گذاشت و باعث نوآوری و خلاقیت سازمانتان در رقابت بازار می­شوند.

هویت برند خود را شکل دهید

اولین و موثرترین گام در ایجاد برند، تشخیص هویت شرکت و سازمان خود و رشد و پرورش آن است! احتمالا در مباحث برندسازی زیاد به گوشتان خورده است که بهتر است رنگ سازمانی، شعار سازمانی، هویت بصری یکپارچه و … داشت.

چنانچه سازمانی هویت خود را پیدا نکند، نمی­تواند برند موفقی از خود به جای بگذارد.

برای مثال هویت شرکت بنز آنجاست که این تصور را ذهن مخاطب ایجاب می‌­کند که هر کس خودروی بنز سوار می‌­شود، فردی خاص، جا افتاده و ثروتمند است.

همینطور ما تصورمان از کسی که خودروری بی ام دابلیو سوار می‌­شود این است که وی فردی جوان، سرزنده و اسپرت است.

پس شما هم هویت کسب و کارتان را مشخص کنید تا به ثبات لازم برسید و در مسیر موفقیت گام بردارید.

اما به خاطر داشته باشید هویت شما باید در جهت زمینه کاری شما باشد. پس هویت‌های زیبای که که به حوزه کاری شما مربوط نمی­شوند را انتخاب نکنید چرا که هیچ ثمره‌ای ندارند.

همچنین هویت شما بهتر است برای عموم ساده و قابل درک باشد. چنانچه هویت خود را پیچیده درنظر بگیرید، سازمانتان را به بیراهه برده اید.

 

منبع: بورسینس