بالا بردن رتبه سایت در گوگل شاید در ابتدا کمی پیچیده به نظر برسد و فاکتورهای تاثیرگذار گوگل برای بالا بردن افزایش رتبه سایت، شما را در ابتدای کار بهینه سازی سایت  گیج کند. اما با رعایت نکات زیر و ادامه آن در طول زمان، شما شاهد تاثیر شگفت انگیز افزایش رنکینگ سایت در گوگل خواهید شد.

به عنوان یک موتور جستجو، گوگل به دنبال صفحاتی است که برای جستجوی کاربران نتایج مناسب و مفید به همراه داشته باشند. ۹۰ درصد کاربران گوگل به دنبال کسب اطلاعات هستند. گوگل خود نیز به دنبال نتایج ارگانیک غنی از اطلاعات است. تقریباً تمامی وبسایتها به محتوایی لینک می‌دهند که اطلاعات مرتبط داشته باشند بنابراین وبسایتهایی که غنی از اطلاعات هستند لینکهای زیادی دریافت می‌کنند. گوگل به سایتهایی رتبه می‌دهد که لینکهای زیادی داشته باشند و آنها را در بالای صفحه نتایج نمایش می‎دهد. بنابراین واضح است که برای کسب رتبه بالا در گوگل باید محتوای مفید خلق کنید. کسب رتبه در لیستهای ارگانیک بیشتر از طریق لینکهای معتبر و تکرار کلیدواژه در لینکهای معتبر به دست می‌آید. برخی صفحات می‌توانند اعتبار را به صفحات دیگر انتقال دهند و برخی دیگر نمی‌توانند. برخی لینکها می توانند اعتبار را انتقال دهند و برخی دیگر نمی‌توانند. اگر به دنبال کسب رتبه و جلوگیری از مجازات گوگل هستید باید از صفحات معتبر لینک داشته باشید.

مهندسان گوگل در حال طراحی یک سیستم هوش مصنوعی هستند که بر خواسته‌های کاربران انسانی مبتنی است. شما می‌توانید با آنها همکاری کنید یا اینکه تصمیم بگیرید با آنها مقابله کنید. مهندسان باید برای گوگل درآمد زایی کنند اما در عین حال باید برای کاربران در تمام دنیا بهترین موتور جستجوی ممکن را ایجاد کنند. طراحی سایت خود را به گونه‌ای انجام دهیدکه از این حقیقت بهره ببرید. در فرایند سایت سازی، به شیوه یک کارشناس جستجوی گوگل فکر کنید و به گوگل چیزی بدهید که می‌خواهد. گوگل می‌خواهد چه چیزی به کاربرانش بدهد؟ استراتژی خود را بر همین اساس پایه گذاری کنید. گوگل چه چیزی را نمی‌خواهد به کاربرانش بدهد؟ از آن دوری کنید. مثل یک کارشناس گوگل فکرکنید و سایتی بسازید که آنها رتبه خوبی به آن بدهند.

نقش لینک‌دهی در رتبه سایت

گوگل یک موتورجستجوی مبتنی بر کلیک است. نیاز گوگل به محتوا برای این نیست که از طریق آن، سایت‌ها را رتبه بندی کند بلکه گوگل به محتوای شما نیاز دارد تا آن را در اختیار کاربران قرار دهد. گوگل چگونه محتوا را پیدا می‌کند؟ به همان طریقی که شما پیدا می‌کنید؛ با دنبال کردن لینکها. بنابراین مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که سایت خود را به دنیا معرفی کنید تا دیگر سایتها به شما لینک بدهند. در مورد لینک دادن به سایتهای قوی‌تر نگرانی نداشته باشید. این کار نه تنها ضرری برای شما ندارد بلکه به قدرت دامنه شما می‌افزاید. قدرت دامنه بالا بهتر از کسب رتبه خوب برای چند کلیدواژه است.

اعتماد گوگل را جلب کنید

حافظه گوگل برای به یاد سپردن لینک‌ها و صفحات مرتبط با سایت شما خیلی قوی است. ممکن است شما را ببخشد اما فراموش نمی‌کند. شما به دنبال چه نوع رابطه‌ای با گوگل هستید؟ سعی نکنید که گوگل را فریب دهید. همیشه فعالیتهایی که در سایت خود انجام می‌دهید را شفاف و تمیز نگه دارید تا اگر زمانی گوگل فعالیتی مشکوک از شما مشاهده کرد، به دلیل داشتن سابقه خوبتان، شما را از مجازات معاف کند. سعی کنید اعتماد گوگل را جلب کنید و به اصطلاح با او دوست شوید. هرگز به اعتماد گوگل خیانت نکنید. اگر دوست شما به شما خیانت کند شما دیگر به او اطمینان نخواهید کرد. اگر شما کاری علیرغم خوشایند گوگل انجام دهید مثلاً سعی کنید او را فریب دهید، اعتماد گوگل از شما سلب می‌شود و در مواردی، هرگز دیگر به شما اطمینان نخواهدکرد. به عنوان مثال، ممکن است سایت شما بتواند رتبه برترگوگل را کسب کند اما لینکهایی که داده‌اید به اندازه کافی معتبر نیستند. با گوگل بر سر چیزهای کم اهمیت در نیفتید. شما باید برای خود در محیط وب دوستانی داشته باشید به ویژه دوستانی که با گوگل رابطه خوبی دارند.

وقتی گوگل به شما اطمینان می‌کند، به این دلیل است که شما خودتان این اعتماد را جلب کرده‌اید و به او کمک کرده‌اید تا رضایت کاربران خود را به سریعترین و سودمندترین روش ممکن جلب نماید. شما به گوگل کمک کرده‌اید تا به اهداف خود برسد . او هم در مقابل به شما اعتماد می‌کند و با دادن رتبه بالا به شما پاداش می‌دهد. گوگل “دوستانی” که به آنها بیشترین اعتماد دارد را در صدر نتایج جستجو قرار می‌دهد. ممکن است بتوان گوگل را فریب داد اما اگر متوجه این فریبکاری شود به گونه‌ای شما را مجازات می‌کند که بازگشت از آن برای شما بسیار دشوار خواهد بود. با گوگل به گونه‌ای رفتار کنید که دوست دارید گوگل با شما رفتار کند. به یاد داشته باشید که اعتمادسازی زمان می‌برد و به همین دلیل است که گوگل اعتماد را یکی از عوامل مهم در دادن رتبه بالا می‌داند. اگرکارهای گفته شده را انجام دهید، مطمئناً رتبه شما در گوگل بالا می‌رود. اگر می‌خواهید در کلیدواژه‌های پررقابت رتبه بالایی کسب کنید، باید یک برند بزرگ باشید، برندهای بزرگ به شما لینک دهند یا کارهایی انجام دهید که این اعتبار را جعل کنید. انتخاب با خودتان است اما اگر گوگل متوجه جعل اعتبار شود، مجازات سختی در انتظارتان خواهد بود.

سرعت بارگذاری سایت چقدر باید باشد؟

گوگل اعلام کرده است که سرعت سایت یک عامل در رتبه بندی سایت است. “دو ثانیه برای سایتهای کسب و کار آنلاین. در گوگل مابه دنبال سرعت زیر نیم ثانیه هستیم.” سرعت بالا نشانه تجربه کاربری خوب است و تجربه کاربری خوب به نوبه خود به نرخ تبدیل بالاتر منجر می‌شود. سرعت بارگذاری سایت خیلی مهم است اما اغلب وب‌مسترها به آن توجهی نمی‌کنند. سایت‌هایی که سرعت آنها کم باشد تجربه کاربری بدی را به همراه خواهند داشت و همانطورکه همه می دانیم، تجربه کاربری اولویت اصلی گوگل است. ممکن است سرعت بالای سایت به خودی خود نتواند رتبه بالایی را برای شما به همراه بیاورد اما سرعت پایین مطمئناً به تنزل رتبه منجر می‌شود. اگر سایت شما کم سرعت باشد، احتمال دارد که گوگل سایتتان را با سرعت کمتری crawl کند. این به ضرر شماست، به ویژه اگر محتوای جدید روی سایت گذاشته‌اید یا محتوای قبلی را تغییر داده‌اید. گوگل می‌گوید که اگر سرعت بارگذاری سایت بیش از دو ثانیه باشد، crawl کردن با مشکل مواجه می‌شود و این می‌تواند به کاهش رتبه منجر شود.

طراحی سایت خود را ساده انجام دهید

سایت سازی را با فریم‌های Flash یا دیگر فناوری‌های منسوخ انجام ندهید. فلش یک پلاگین اختصاصی است که توسطMacromedia ایجاد شده تا فایلهای رسانه‌ای فانتزی را به وسیله آن وارد سایت خود کنید. توصیه W3C این است که از چنین فناوریهایی برای ساخت سایت استفاده نکنید. به جای آن از CSS و HTML استفاده کنید و بدین وسیله به همه و از جمله ربات‌های موتور جستجو اطمینان بدهید که می‌توانند از محتوای سایتتان نمونه برداری کنند. پس از آن، اگر لازم بود می‌توانید فایل‌های رسانه ای مانند فلش را در HTML سایت خود وارد کنید.گوگل کروم به تدریج در حال منسوخ کردن فلش است. ابتدا برای اجرای فلش در بسیاری مواقع از شما اجازه می‌خواهد و در نهایت به صورت پیش‌فرض آن را غیرفعال می‌کند. تا سال ۲۰۲۰، فلش به طور کلی از کروم حذف خواهد شد.

اگر طراح سایت کم تجربه باشد، استفاده از فلش می‌تواند منجر به انواع مختلفی از مشکلات ‌شود مانند مشکل در دسترسی، موتورهای جستجو، نداشتن پلاگین توسط کاربران و زمان دانلود طولانی. مشکل دیگر فلش این است که روی برخی دستگاهها مانند آیفون اپل کار نمی‌کند. وقتی سایت شما روی برخی دستگاهها موبایل فرندلی نباشد، گوگل شما را آگاه می‌کند و این خصوصیت یک عامل مهم در رتبه بندی محسوب می‌شود. در طراحی وبسایت، HTML5 به فلش ارجحیت دارد. سایتی که کاملاً با فلش طراحی شده باشد می‌تواند تجربه کاربری ناخوشایندی خلق کند و اثر منفی بر رتبه گوگل سایت داشته باشد. مهم‌ترین نکته‌ای که در طراحی وبسایت باید توجه داشته باشید این است که تا آنجا که ممکن است سایت خود را ساده نگه دارید. سایت کسب و کار آنلاین می‌تواند شما را در این زمینه یاری کند.

 

منبع: کسب و کار آنلاین