بازاریابی محتوا (Content Marketing) یکی از زیرمجموعه‌های مهم دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود.

البته باید بر این نکته تأکید کنیم که با وجود جوان بودن اصطلاح بازاریابی محتوا، استفاده از محتوا برای بازاریابی اتفاق تازه‌ای نیست و مصداق‌های آن را می‌توان حتی در دوران اختراع دستگاه چاپ گوتنبرگ و پیش از آن نیز جستجو کرد.

اما با توسعه تکنولوژی دیجیتال و افزایش دسترسی به دستاوردهای فناوری اطلاعات، بازاریابی محتوا به عنوان یک ابزار قدرتمند و یک رشته‌ی تخصصی مطرح شد و توانست جایگاه ویژه‌ای را در میان فعالان حوزه‌ی دیجیتال به خود اختصاص دهد.

به فرایند ایجاد و توزیع محتوا برای مخاطب و سعی در جذب و درنهایت تشویق او به انجام عمل موردنظر (ثبت‌نام، خرید محصول و …) را بازاریابی محتوا می‌گویند.

در دنیای امروز که بازار تبلیغات هم دچار تغییرات اساسی شده است، کسب‌وکارها اگر می‌خواهند اعتماد مشتریان خود را به دست آورند و تصمیمات آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهند باید استراتژی‌های بازاریابی سنتی و کانال‌های خود را بازنگری کنند. این‌ جایی است که بازاریابی محتوا نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

بازاریابی محتوا غالباً به شکل‌های مختلفی ازجمله انتشار مطالب در وبلاگ، خبرهای تحلیلی، مقالات آموزشی، ایجاد پست در  شبکه‌های اجتماعی، انتشار ویدئو، توضیح محصولات یا خدمات در قالب اینفوگرافیک، روابط عمومی، ملاقات حضوری با مشتریان یا ارسال پروپوزال، سئوی وب‌سایت و … نمایان می‌شود.

با توجه به موارد بالا می‌توان گفت بازاریابی محتوا یک رکن مستتر در تمامی انواع بازاریابی دیجیتال به شمار می‌رود. این جمله بیان‌گر شعار معروف “Content is the King” است.

استراتژی در بازاریابی محتوا

قبل از اینکه یک استراتژی جهت بازاریابی محتوا برای کسب‌وکارتان ایجاد کنید، ابتدا باید اهداف خود را تعریف کنید. از محتوای خود چه می‌خواهید؟ آیا مشترکین بیشتر در وبلاگ شما هستند؟ شبکه های اجتماعی شما چقدر فعال هستند؟

بااین‌وجود عناصر کلیدی خاصی برای استراتژی بازاریابی محتوا وجود دارند که صرف‌نظر از اهداف شما برای هر کسب‌وکاری یکسان هستند:

  • شناخت و درک مشتریان خود
  • ساخت پیام درباره نام تجاری (برند) شما
  • تعریف محتوایی که می‌خواهید ایجاد کنید
  • اندازه‌گیری میزان موفقیتی که در بازاریابی محتوا داشته‌اید

شناخت و درک مشتریان خود

۱. مشتریان اولیه خود را فهرست کنید

با دقت لیست مشتریان اصلی خود، نام و هویت خاص آن‌ها را در نظر بگیرید.

۲. جمع‌آوری اطلاعات در مورد مشتریان شما

شما می‌توانید اطلاعاتی در مورد مشتریان اصلی خود را در موارد مختلف زیر بیابید:

  • نظرسنجی از مشتریان بازدیدکننده از سایت
  • از مشتریان خود به‌صورت حضوری یا تلفنی سؤال کنید
  • ایمیل و بازخورد مشتریان خود را در صفحه تماس با ما سایت خود بخوانید

۳. خصوصیات مشتریان اولیه خود را شناسایی کنید

شناسایی ویژگی‌های مشتریان اصلی شما به معنی دریافت اطلاعتی درباره تجربیات مشتریان شما است. اطلاعات گردآوری‌شده به شما کمک می‌کند تا محتوایی را که نیاز هر یک از مشتریان را برآورده می‌کنند، ایجاد کنید.

۴. ایجاد پرسونا (persona)

بهترین روش برای تجسم و درک نیازهای مشتری ایجاد پرسونا است.

از مطالعه مخاطبان به مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و الگوهای فکری می رسیم که منجر به تعریف یک مخاطب فرضی خواهد شد که به آن پرسونا می گویند. این موضوع مهم یعنی پرسونای مخاطب باید به صورت دقیق و مفصل شرح داده شود.

ایجاد محتوا

امروزه متخصصان بازاریابی اغلب عقیده دارند که شرکتی موفق‌تر است که توانایی ایجاد محتوای بهتری را داشته باشد نه شرکتی که بزرگ‌تر است.

بااین‌حال، سؤالی که همواره ذهن شمارا به‌عنوان یک بازاریاب محتوا درگیر می‌کند این است که چگونه می‌توان بهترین محتوا را ایجاد کرد؟

آیا شما یک پوستر ایجاد می‌کنید و فهرستی از ویژگی‌های محصول خود را  در آن بیان می‌کنید و آن را در هر بیلبوردی در شهر قرار می‌دهید یا آگهی تلویزیونی شگفت‌انگیزی ایجاد می‌کنید؟

کدام گزینه برای کسب‌وکار شما مناسب‌تر است؟ البته که ساخت یک محتوای خوب و صادقانه به عوامل بسیاری بستگی دارد اما در کل شما نیاز دارید که به ۳  سؤال پاسخ دهید: چه کسی، چه چیزی و چرا.

  • چرا شما محتوا را ایجاد می‌کنید؟
  • چرا می‌خواهید یک نوع خاص از محتوا ایجاد کنید؟
  • به چه چیزی می‌خواهید برسید؟
  • آیا استراتژی محتوا با اهداف کلی کسب‌وکار شما منطبق است؟
  • مشتریان شما چه کسانی هستند؟

بدون شک می‌توان گفت که شناسایی مشتریان شما مهم‌ترین گام بازاریابی محتوا است. لیست مشکلات و ترجیحات مخاطبان خود را بیابید و ببینید کدام نوع از مطالب را می‌خوانند. همچنین، شما نیاز به پاسخ به سؤال مهمی دارید : چه چیز منحصربه‌فردی را به مشتریان ارائه می‌دهید؟

  • برای دستیابی به محتوای شما چه چیزی می‌خواهید؟

شما باید از خودتان بپرسید که این محتوا به مشتریان من چه کمکی خواهد کرد؟ شما باید به‌وضوح تعریف و درک کنید که چگونه محتوای شما بر زندگی مشتریان شما تأثیر می‌گذارد؟

بازاریابی محتوا – کانال‌های رسانه‌ای

کانال‌های رسانه‌ای، به معنی پلتفرمی است که تصمیم به استفاده از آن برای محتوای خود می‌کنید. این‌یک گام مهم استراتژی بازاریابی محتوای شماست زیرا کانال همچنین تعیین می‌کند که چه محتوایی باید ایجاد کنید.

مثلاً اگر کانال یک وبلاگ باشد، محتویاتی که می‌توانید ایجاد کنید، اطلاعیه‌های محصولات، گزارش ها، نحوه استفاده از محصولات و غیره است.

به‌طور مشابه، اگر صفحه فیس بوک شما باشد، این محتوا می‌تواند شامل تصاویر، پیام‌های مناسبتی، لینک‌های مرتبط و غیره باشد یا در اینستاگرام می‌توانید تصاویری از محیط کار دوستانه خود منتشر کنید.

چالش‌ها در بازاریابی محتوا

حتی پس‌ازاینکه موفق شدید تمامی عوامل استراتژی خود را شناسایی کنید، سه چالش اساسی همچنان باقی است:

  1. ایجاد محتوای جذاب:

اولین قاعده ایجاد محتوای جذاب و مناسب برای مخاطبان شما است که تنها از طریق تحقیق به دست می‌آید.

برای این کار انجام برخی تحقیقات بر روی رقبا و آنچه انجام می‌دهند، جمع‌آوری بازخورد از مشتریان خود، توجه به داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل ترافیک وب‌سایت می‌تواند به شما کمک کند.

  1. ایجاد محتوای کافی:

کیفیت بر کمیت اولویت دارد. هیچ‌گاه مخاطب خود را با تعداد پست‌های زیاد یا مقالات طولانی خسته نکنید. برای تولید محتوای باکیفیت زمان صرف کنید، زیرا این کار بازتابی واضح از پیام و نام تجاری شما ارائه می‌دهد.

  1. تعیین بودجه برای ایجاد محتوا:

هنگامی‌که شما درک می‌کنید که چه نوع محتوایی باید ایجاد ‌کنید، متوجه خواهید شد که چه مقدار از محتواها فقط برای یک‌بار ایجاد می‌شوند مانند یک صفحه وب و چه مقدار از آن محتواها ادامه‌دار هستند مانند مقالات وبلاگ یا اخبار.

این نکته به شما یک ایده در مورد چگونگی هزینه کردن برای تولید محتوا می‌دهد. سپس می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید یک تیم محتوا داخلی داشته باشید یا خیر.

نتیجه‌گیری

هر استراتژی بازاریابی موفق باید به حداقل یکی از سه پرسش اساسی ذکرشده در زیر پاسخ دهد:

  • آیا فروش را به کسب‌وکار هدایت می‌کند؟
  • آیا هزینه‌های شرکت را ذخیره می‌کند؟
  • آیا در آسان‌تر کردن زندگی مشتریان مؤثر بوده است ؟ در این صورت مشتری را تبدیل به مشتری وفادار می‌کند.

به‌ طور خلاصه برای رشد فروش، کاهش هزینه‌ها و حفظ مشتری، سه زمینه کلیدی وجود دارد که موفقیت یک استراتژی بازاریابی محتوا را تعیین می‌کند. همچنین توجه داشته باشید که هیچ گاه استراتژی بازاریابی محتوا را با خود بازاریابی محتوا اشتباه نگیرید.

 

منبع: بورسینس