وقتی در محل کاری جدیدی حضور پیدا می کنید بهتر است در نحوه رفتارتان تغییراتی دهید این روز برای شما بسیار سرنوشت ساز و مهم است می تواند باعث ماندگارشدن شما یا اخراج شما شود پس بهتر است مراقب نحوه حرف زدن و کارکردنتان با همکارانتان باشید البته ناگفته نماند استرس و اضطراب نیز می تواند کمی در کار ما اختلال ایجاد کند .  اولین روز کاری تان می‌تواند از خاطره‌انگیزترین و حتی پراسترس‌ترین روزهای زندگی حرفه‌ای‌تان باشد. لین تیلور، کارشناس محیط کاری ملی و نویسنده‌ی کتاب “ستمگر سرکش دفتر کارتان را رام کنید: چگونه رفتار بچگانه‌ی رییس را کنترل کنید و در کار خود پیشرفت کنید” می‌گوید: “اکثر ما اولین روز کاری مان را به دلیل فشار بالایی که روی ما بود به یاد داریم. اما می‌توانیم اضطراب روز اول را با یک برنامه‌ریزی دقیق و وسواسی جهت حفظ موقعیت جدیدمان کاهش دهیم.” 

معمولاً در اولین روز شغلی، بخش منابع انسانیِ مجموعه، برای کارمندان تازه وارد تور داخلی برگزار می‌کند که در طی آن، شما را با واحد‌های مختلف، همکاران جدیدتان و نوع کاری که مجموعه انجام می‌دهد به طور ضمنی آشنا می‌کند. نکته مهم این است که طی این آشنایی شما نباید بیش از حد فعال یا بی‌تفاوت برخورد کنید. رفتاری که در نخستین روز کاری از خود به نمایش می‌گذارید، سطح انتظار همکاران از شما را تعیین می‌کند.

در ادامه همین مقاله به شما خواهیم گفت که در اولین روز کاری خود باید چگونه رفتار کنید:

عادات روزانه خود را تغییر دهید

داشتن شغل جدید به معنای عادات جدید است. این عادات می‌تواند مرتبط با برنامه شغلی، فرهنگ شغلی و حتی رفت‌و‌آمد کاری‌تان باشد. به همین دلیل با یافتن شغل جدید، فرصت مناسبی دارید که عادات روزانه خود را از نو برنامه‌ریزی کنید. برای مثال اگر عادت به خوردن صبحانه نداشتید می‌توانید با برنامه‌ریزی ساعات خواب خود، خوردن صبحانه را به برنامه روزانه‌تان وارد کنید.

همچنین، پیشنهاد می‌کنیم که قبل از رفتن به سر کار کمی نرمش کنید. اجرای منظم برنامه‌ها به شما کمک می‌کند تا خوشحال باشید. بنابراین این فرصت را غنیمت شمرده و عادات روزانه خود را تغییر دهید.

لباس مناسب بپوشید

زمانی که برای مصاحبه شغلی رفتید، مطمئناً با نحوه پوشش در آن مجموعه آشنا شده‌اید. درست است که همه ما علاقه‌مندیم در محیط کار پوششی راحت داشته باشیم، اما بهتر است در اولین روز کاری هوشمندانه و موقر لباس بپوشیم.

همانطور که سعی می‌کنید تا سبک پوشش شخصی‌تان را داشته باشید، بهتر است بر اساس نقش‌تان نوع پوشش خود را انتخاب کنید. مطمئناً نمی‌خواهید که تا آخرین روز کاریتان به عنوان فردی که با شلوار گرمکن و کفش رو باز در اولین روز کاری خود حاضر شد، شناخته شوید. بنابراین بهترین گزینه این است که بر اساس نوع شرکت و موقعیت شغلی‌تان لباستان را انتخاب کنید.

زودتر از زمان مقرر در شرکت حضور پیدا کنید

درست است که در اولین روز کاری خود نباید تاخیر داشته باشید، اما از طرفی هم نباید خیلی زودتر از سایر کارمندان در شرکت حضور پیدا کنید. در اولین روز کاری شما با تعداد زیادی از کارمندان – از تیم منابع انسانی تا تیم IT مجموعه – برخورد خواهید داشت. بنابراین بهترین کار این است که ۱۵ دقیقه زودتر از از موعد مقرر در شرکت حضور یابید.

اگر مدیر یا همکاران جدید شما را به ناهار دعوت کردند، دعوتشان را بپذیرید

ناهار خوردن همراه با مدیر یا کارکنان مجموعه به شما کمک می‌کند تا خلق‌وخوی آن‌ها را بشناسید و با عادات شخصی‌شان آشنا شوید. همین غذا خوردن با سایر همکاران و آشنایی با آن‌ها می‌تواند اضطراب و استرس اولین روز کاریتان را کاهش دهد. همچنین، همراه بودن با همکاران در زمان صرف غذا به شما کمک می‌کند تا با سبک کاری و شخصیت آن‌ها آشنا شوید. برای آنکه از همان ابتدا روابط خوبی با همکارانتان داشته باشید، بهتر است در زمان صرف غذا به نوعی سر صحبت را با ایشان باز کنید.

برای شغل جدیدتان سه هدف تعیین کنید

جستجو برای یافتن شغل به شما کمک خواهد کرد تا نکات بسیاری درباره خودتان بیاموزید. طی این فرایند خواهید فهمید به چه کاری علاقه‌مندید و از چه کاری بیزار هستید، به چه مهارت‌هایی تسلط دارید و کدام یک از مهارت‌هایتان را باید تغییر دهید. پس از رسیدن به چنین درکی، باید زمانی را صرف تعیین اهداف برای شغل جدیدتان کنید. این اهداف می‌تواند قبول مسئولیت یک پروژه، ایده‌پردازی یا یادگیری مهارتی جدید باشد. اگر بتوانید اهداف خود و روش‌های به اجرا درآوردنشان را شناسایی کنید، یک گام به موفقیت نزدیکتر خواهید شد.

از تغییرات استقبال کنید

باید یادآور شویم که همه چیز نسبت به شغلی‌ قبلی‌تان تغییر خواهد کرد. بسیار مهم است که شغل جدیدتان را با نگاهی نو آغاز کنید و تغییرات جدید را به فال نیک بگیرید. صبور باشید. به مرور با نحوه انجام امور و فرهنگ سازمانی آشنا خواهید شد. مهم‌ترین نکته این است که پیش از ارائه پیشنهادات جدید، بدانید که پیش از شما کارها با چه روالی انجام می‌شدند.

خودتان باشید

کافرمایتان شما را به یک دلیل خاصی استخدام کرده است، پس حتماً در اولین روز کاری لبخند بزنید و سعی کنید همراه با جریان حرکت کنید.

مطمئناً با رعایت کردن این نکات خواهید توانست میزان اضطراب و استرس خود را به اندازه قابل توجهی کاهش دهید.

 

منبع: ایران تلنت