برای جلوگیری از کاهش خلاقیت، به ویژه در حالتی که پروژه ها احساس یک ماراتن طولانی را در شما ایجاد کرده اند، می توانید از این راهکارهای پیشنهادی در این مقاله استفاده کنید تا خلاقیت را دوباره در میان اعضای تیم خود، گسترش دهید:

۱. هدف بزرگ نهایی را برای تیم خود ترسیم کنید.

کاری که مردم انجام می دهند، اهمیت دارد و مردم دوست دارند از این موضوع مطلع شوند. اگر فعالیت ما به یک هدف بزرگ تر متصل باشد، کاری که انجام می دهیم نیز معنادار خواهد بود. به تیم خود یادآوری کنید که چه چیزی اهمیت دارد و کاری که انجام می دهند، بازخوردهای موثر خود را به همراه خواهد داشت.

۲. پروژه ها را به عنوان یک ماموریت تعریف کنید.

وارن بنیس، متخصص رهبری در این باره می گوید: “گروه های بزرگ باور دارند که باید ماموریتی از طرف خدا را به سرانجام برسانند. هدف شفاف و اجتماعی آنها باعث می شود که هر کاری که انجام می دهند، پر معنا و با ارزش باشد.” پروژه های کاری را به عنوان یک ماموریت برای خود و اعضای تیم تعریف کنید تا باعث افزایش هیجان در آنها شوید. از تمامی اعضای تیم بپرسید که ماموریت برای آنها چه تعریفی دارد. درباره ی روش هایی حرف بزنید که در آن می توانید یک مسیر را طی کنید و همه ی افراد را روی پایان کار متمرکز کنید. به دنبال راهکارهایی باشید که می توانند هدف را با عملکردهای سازمان، همتراز کند و هدف را به شور و شوق متصل کنید.

۳. خلاقیت را کشت کنید.

اد کتمول، مدیر پیکسار انیمیشن می گوید که وظیفه ی او به عنوان یک مدیر این است که: “یک محیط بارور را ایجاد کنم، آن را سالم نگه دارم و مراقب چیزهایی باشم که آن را تضعیف می کنند.” هدایت به سمت خلاقیت، بیشتر با مربی گری در ارتباط است تا کنترل. سبک رهبری با فرمان دادن و کنترل کردن، خلاقیت را از بین می برد؛ همین امر در شیوه ی بروکراسی نیز صدق می کند.

زمانی که کلودیا کوتچکا در P&G کار می کرد، خود را به عنوان مدیر ارشد سد شکن معرفی می کرد. او در این باره می گوید: “خلاقیت در واقع، چگونگی تنظیم تیم برای رسیدن به موفقیت است. وظیفه ی من این نبود که جواب ها را پیدا کنم، کاری که باید انجام می دادم این بود که تمامی الزامات را برای تیم فراهم کنم تا آنها به جواب برسند.” طرز فکر مدیریت با این روش تغییر کرده است.

اهداف مشخصی را برای تیم تعریف کنید و آزادی در خلاقیت را در اختیار آنها قرار دهید تا بتوانند به هدفی که برای آنها تعریف شده، دست یابند. زمان مشخصی را برای فکرهای خلاقانه، برنامه ریزی کنید و منابع مورد نیاز را برای اعضای تیم فراهم کنید تا کار را به سرانجام برسانند؛ این کار را با فرصت های یادگیری برای تقویت مهارت های خلاقانه ی آنها انجام دهید.

۴. قانون هایی را برای تعامل بیشتر با اعضای تیم خود تعیین کنید.

این سوالات را از اعضای تیم خود بپرسید و از آن، یک بحث بیرون بکشید: چگونه می توانیم یک امنیت روانی را در تیم ایجاد کنیم تا بتوانیم با خطرات مفهومی مواجه شویم؟ چگونه می توانیم از خود خلاقیت نشان دهیم، در حالیکه دائما باید تقاضاهای مختلف را برآورده کنیم؟ چگونه می توانیم سیاست ها و روش ها را بازطراحی کنیم تا شرایط بروز انعطاف، سازگاری و تنوع نیز فراهم شود؟

۵. همان گونه که هست، بیان کنید.

کتمول معتقد است که “خلوص و صداقت، سلاح مخفی برای رسیدن به نتایج فوق العاده است.”

سریعا به موانع پیش روی اعضای تیم رسیدگی کنید تا تاثیرات منفی آن را به حداقل برسانید، از این طریق می توانید مشوق جریان آزادی از ایده و عقیده باشید؛ و برای یادگیری و رشد از آنها استفاده کنید. فضای نارضایتی را هر چه سریع تر از بین ببرید تا فرصت از بین بردن روحیه ی سالم تیم را نداشته باشند؛ چرا که منفی بافی، خلاقیت را نابود می کند.

۶. برای بازی کردن وقت بگذارید.

استوارت باورن و کریستوفر وان، نویسندگان کتاب “بازی: چگونه به مغز شکل می دهد، تخیل را باز می کند و روح را تقویت می کند”، به این نکته اشاره کرده اند که: “اگر برای بازی کردن وقت نگذاریم، با یک زندگی سراسر بدون لذت، سرد و بدون خلاقیت روبرو خواهیم شد. متضاد بازی، کار کردن نیست بلکه افسردگی است.” برای استحکام روابط عاطفی خود، در یک بشقاب غذا بخورید. سعی کنید که قبل از آغاز جلسات، با بازی های فکری، خلاقیت را در خود پرورش دهید.

۷. پیشروی های روزانه ی خود را جشن بگیرید.

چه چیزی می تواند در ایجاد انگیزه به کارکنان برای انجام کارهای خلاقانه، موثر واقع شود؟ ترسا آمابیل و استیون کرامر در کتاب “قوانین پیشروی” به مدیران توصیه می کنند که کارکنان خود را برای پیشروی های بیشتر در کارهای روزانه ای که انجام می دهند، تشویق کنند. لحظاتی را برای جشن گرفتن و بزرگداشت دستاوردها و پیشروی هایی که شما و تیمتان کسب کرده اید، اختصاص دهید.

 

 

منبع: یوکن