امروزه تعداد خانم ها و آقایانی که در منزل کار می کنند تا در کنار درآمدزایی، بیشتر به خانه و فرزندانشان برسند در حال افزایش است. این افراد برای وقتشان برنامه ریزی می کنند و به جای اینکه وقتشان را در ترافیک هدر دهند و درآمدشان را صرف استخدام پرستار یا ثبت نام کودک در مهد کودک کنند، در خانه کنار فرزندانشان می مانند و در ساعاتی که فرزندان استراحت می کنند یا مشغول بازی هستند، به زندگی حرفه ای خود مشغولند.

این توصیفات در نگاه اول ساده به نظر می رسد اما وقتی آقا یا خانمی شاغل تصمیم می گیرد دورکاری کند، آن هم با حضور فرزندان، همه چیز به همین سادگی ها هم نیست. برخی در این راستا موفق می شوند و برخی دیگر به این نتیجه می رسند که این امر امکان پذیر نیست. کار کردن از راه دور نیز به مانند دیگر مشاغل بر اساس اصولی کلی عمل می‌کند که توجه به آنها موفقیت شما را تضمین خواهد کرد. موارد زیر از جمله مهمترین اصول موفقیت در دورکاری است:

سیاست کاری خود را به دقت تنظیم کنید

اگر شغلی نیمه‌وقت یا نامناسب دارید، پیش از ورود به عرصه دورکاری از امکان پذیرش مسئولیت جدید اطمینان حاصل کنید. می‌توانید با کارفرما یا همکاران مشورت نموده و آنها را در جریان تصمیم خود قرار دهید. برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها انجام چنین پروژه‌هایی را نمی‌پذیرند و ممکن است با پذیرش آنها موقعیت خود را با خطر مواجه سازید. به‌علاوه زمان مورد نیاز برای پذیرش دورکاری نیز باید به دقت محاسبه شود تا در هیچ از مشاغل با کسری یا کمبودی مواجه نشوید.

زمان‌بندی کنید

انجام همزمان مسئولیت‌های متعدد نیازمند دقت بسیار زیاد در برنامه‌ریزی است. به‌صورت دقیق زمان روزانه خود را تقسیم کنید و بخش‌های مشخصی را به انجام تعهدات خود اختصاص دهید. پس از برنامه‌ریزی، اراده خود را به‌کار گرفته و تحت هر شرایطی به برنامه وفادار بمانید. اگر در ابتدا با دشواری مواجه شدید نگران نشوید، پس از گذشتن مدتی با شرایط جدید تطبیق یافته و کارها آسان‌تر خواهد شد.

تخصصی برخورد کنید

انواع و اقسام پروژه‌های دورکاری امروزه وجود دارند که مترجم آنلاین، پروژه‌های طراحی، نگارش متون، محاسبه و موارد مشابه دیگر را در برمی‌گیرد. اما برای پذیرش این پروژه‌ها عجله نکنید و خود را به‌دست تقدیر نسپارید. پیش از آغاز جستجو برای یافتن دورکاری، حوزه تخصصی خود را مشخص کنید و آنگاه بر اساس مهارت‌ها و تجارب خود وارد عرصه شوید. به این ترتیب ضمن آنکه می‌توانید فعالیت‌های خود را همسو سازید، اعتماد به نفس شما نیز افزایش یافته و موفقیت بیشتری به‌دست می‌آورید.

پیشنهاد دهید

دورکاری از جمله حوزه‌هایی است که شما می‌توانید در کنار پذیرش موقعیت‌های شغلی موجود، خود نیز برای تعریف شغلی تازه اقدام کنید. به‌طور مثال، اگر مهارت‌های سازمانی و مدیریتی بالایی دارید، می‌توانید صفحه‌ای اینترنتی برای خود ایجاد کرده و پس از انجام تبلیغات مناسب، به شرکت‌ها و سازمان‌ها پیشنهاد همکاری دهید. این همکاری می‌تواند در قالب «دستیار مجازی» مدیران طراحی شود. به این‌صورت که مدیر بخشی از مسئولیت‌های روزانه خود را به‌صورت دورکاری به شما محول می‌کند و شما بر اساس تجارب خود به سازمان او کمک می‌کنید. البته این تنها یک نمونه از مشاغل تعریفی است و می توانید بر اساس مهارت‌های خود برای دورکاری بازاریابی کنید.

احتیاط کنید

دورکاری در اغلب موارد و برخلاف مشاغل ثابت فاقد بیمه و تضمین‌های مبتنی بر قراردادها است. از این‌رو نیاز به احتیاط در این مشاغل بیشتر وجود دارد. نخست آنکه در زمان پذیرش چنین مشاغلی درباره شرکت مورد نظر و قانونی بودن فعالیت‌های آن تحقیق کنید تا احیاناً درگیر فعالیت‌های غیرمجاز نشوید. به‌علاوه اعتبار شرکت را نیز بسنجید و تلاش کنید با عقد قرارداد و یا روش های دیگر از انجام تعهدات مالی و پرداخت دستمزد خود اطمینان حاصل نمایید.

 

منبع: معیشت