اشتباهات بخشی طبیعی و معمول از زندگی هستند، افراد باهوش همه اشتباه می کنند (که البته اجتناب ناپذیر است) اما همه از اشتباهات شان درس نمی گیرند. بعضی آدم ها یک اشتباه را بارها و بارها تکرار می کنند و وقتی هیچ پیشرفتی نمی کنند حیران می مانند که دلیلش چیست.

برای رسیدن به موفقیت، تنها باهوش بودن کافی نیست. گاهی افراد باهوش اشتباهات احمقانه‌ای مرتکب می شوند که مانع پیشرفت آن‌ها می شود. این افراد هر چقدر هم باهوش باشند نباید ۷ اشتباه ساده را مرتکب شوند.

حرف و عمل یکی نیست

برنامه ریزی و شروع مقدمه‌ای برای دست یابی به موفقیت است اما عمل کردن بسیار مهم‌تر است. حتی اگر نابغه باشید تنها با اندیشیدن و برنامه ریزی و بدون انجام کار به موفقیت نخواهید رسید. بالاخره باید دست به کار شوید و ایده‌هایتان را عملی کنید.

تلاش بیشتر به ترفیع رتبه منجر نمی شود

اگر بخواهید رهبر باشید، باید رهبری کنید. رهبر بودن تنها یک جایگاه نیست؛ بلکه به عملکرد، تأثیرگذاری و نتیجه مرتبط است. چند فرد باهوش دیده‌اید که پیش از رسیدن به جایگاه بالا، قابلیت رهبری از خود نشان نداده باشند؟

پس اگر توانایی رهبری دارید آن را نشان دهید. بدون شک با داشتن این تفکر، به جایگاه بهتری خواهید رسید.

منظور خود را به وضوح منتقل کنید

همیشه مسئولیت انتقال اطلاعات به صورت درست و قابل فهم به عهده‌ی فرد سخنران است. او باید تمام مطالب را به طور واضح و ساده توضیح دهد تا شنوندگان بتوانند به حرف‌های او عمل کنند.

تصور کنید دیگران به اندازه‌ی شما باهوش نیستند و نمی توانند متوجه منظور شما شوند یا حتی ممکن است از صحبت‌هایتان برداشت دیگری کنند. در این صورت ممکن است نتیجه عملکرد شما متفاوت از اهدافتان باشد.

تمام کارها را خودتان انجام می دهید

افرادی که دوست ندارند مسئولیتی به دیگران محول کنند، مدام در ذهنشان می گویند: “اگر این کار را خودم انجام دهم، وقت کمتری صرف می شود.”

اگر از محول کردن مسئولیت‌ها به دیگران گریزان باشید، امکان پیشرفت را از تیم خود خواهید گرفت؛ اما با واگذاری وظایف به دیگران، نتیجه به صورت قابل ملاحظه‌ای بهبود می یابد. وقتی مدیر نتواند مسئولیت‌ها را میان تیم خود تقسیم کند، شایسته‌ی ترفیع گرفتن نخواهد بود.

به بازخوردها توجه کنید

برای افزایش کارایی نیازمند توجه به بازخوردها هستید. با نادیده گرفتن بازخوردها متوجه مشکلاتی که باعث کاهش اثربخشی می شوند نخواهید شد.

تمام کارهای خود را بی نقص می دانید

“از نرسیدن به کمال نترسید، هیچ وقت به آن نخواهید رسید.”

سالوادر دالی، نقاش معروف می گوید کمال گرایی افراطی سبب کاهش بازدهی فرد می شود. اگر برای رسیدن به بی‌نقصی منتظر بمانید هیچ وقت به موفقیت نخواهید رسید.

همیشه فرصت‌های خوب وجود ندارد، اگر بخواهید برای هر کاری خود را آماده کنید شاید فرصت‌های مناسب را از دست بدهید.

توجهی به ایده‌ی زیردستان خود ندارند

نباید ایده‌ی زیردستانی که صلاحیت آموزشی چندانی ندارند را نادیده بگیرید. شاید آن‌ها به دلیل داشتن تجربیات زیاد، ایده‌ی خوبی به پروژه‌ها اضافه کنند. درس گرفتن از تجربیات دیگران خیلی بهتر از این است که زمان و پول زیادی هدر دهیم تا خود مرتکب آن اشتباه شویم.

منبع: یوکن