بدبینی سازمانی، یک نگرش منفی و دفاعی نسبت به سازمان است که به درک فضای نامطلوب از سازمان منجر می شود.محققان سازمانی تعاریفی در مورد بدبینی سازمانی ارایـه داده انـد . تعـاریف ایـن گـروه عموماً شامل اندیشه های بدبینانه در مورد آینده و ناامیدی از دیگـران یـا خـود اسـت.

سوال اینجاست که وقتی در مورد مدیر و یا گروهی که در آن هستید شک می کنید، چطور می توانید مطمئن باشید که حق با شماست؟ در اینجا سه مورد از این سوء برداشت ها آورده شده است:

– تفسیرهای بیش از حد شخصی شده از تعاملات

افراد شروع می کنند به ساختن داستان های شخصی در موقعیت های کاری ایجاد شده، برای مثال: دلیل اینکه من به آن جلسه نرفتم این بود که همه آنها با هم بحث کردند و به این نتیجه رسیدند که من را کنار بگذارند.

– خطاهای اسنادی بدبینانه

افراد اغلب رفتارهای بی طرف دیگران را به نیات خصمانه آنها استناد میدهند. برا مثال، موردی که ممکن است خیلی ها آن را تجربه کرده باشند، ارسال ایمیل و یا نامه به سرپرست و عدم دریافت پاسخ است؛ در این شرایط افراد شروع به مرور این رویداد در ذهن خود می کنند، و مدام از خود می پرسند که آیا او از من ناراحت است؟ آیا من او را نا امید کرده ام؟ آیا او قصد دارد مرا تنبیه کند؟ و اینها همه در حالی است که سرپرست فرد مشغله زیادی داشته و فرصت پاسخگویی نداشته است.

– ادراک بزرگنمایی شده از توطئه

به عنوان مثال، همکار شما از کنارتان رد می شود بدون اینکه شما را ببیند و در همان لحظه این فکر به ذهنتان می رسد که رئیستان هم امروز همین کار را کرد، پس نتیجه می گیرید شما کسی نیستید که قرار است ارتقاء پیدا کنید.
در این شرایط، شما چطور از گسترش این سوء ظن ها در ذهن خود جلوگیری می کنید، به طوری که همزمان سطح نرمالی از شکاکیت را حفظ کنید؟ خبر خوب این است که، آگاهی از ماهیت این سوگیری ها و فاکتورهای روانی که آنها را تغذیه می کنند، به شما این امکان را می دهد که اثرات منفی آنها را کمتر کنید. بنابراین، شناختن راه هایی که باعث می شود ذهن مرتکب خطا شود، در ساختن راه حل های منطقی تر کمک می کند.

استراتژیهای زیر برای اجتناب از این سوگیری ها مفید هستند:

– از تاثیر جایگاه سازمانی آگاه باشید

افرادی که منابع و یا قدرت کمتری در اختیار دارند، تمایل بیشتری به گوش بزنگ بودن دارند، گوش به زنگی یک حالت روانشناختی است که می تواند سوء برداشت ها را تشدید کند. افراد رده های پایین تر تمایل دارند که به اطراف خود دقت بیشتری داشته باشند، که بتوانند شواهدی در تایید نظرات خود بیابند، چون اگر آنها متوجه اوضاع نباشد چیزهای زیادی برای از دست دادن دارند.

– اطلاعات را همانند یک دانشمند جمع آوری کنید

به محض اینکه دیدید در حال تصمیم گیری یا قضاوت در رابطه با یک موضوع هستید، تلاش کنید که به خودتان ثابت کنید که در اشتباه هستید. تحقیقات بسیاری به این نتیجه رسیده اند که، افراد متمایل به شواهدی در جهت در تایید نظر خود و نادیده گرفتن اطلاعات مخالف هستند. این عمل در واقع یک مکانیسم طبیعی است. اما دیدگاه منطقی تر آن است که در جهت جمع آوری اطلاعات بی طرف – شامل آنهایی که ممکن است نظرات شما را تایید نکنند- تلاش کنید، همچنان که دانشمندان و پزشکان تعلیم داده می شوند که اینگونه عمل کنند.

– با یک مخالف صحبت کنید

بخشی از پرسشگری شما در باره تفسیرتان از واقعیت باید شامل صحبت کردن با افرادی باشد که دیدگاهی مخالف با شما دارند. شما نباید تنها به دنبال موافقان باشید، چراکه صحبت کردن با افراد مخالف به شما دید بهتری می دهد. با دانستن نظرات افرادی که در دسته مخالفان قرار دارند، شانس بهتری برای درست تر عمل کردن و ارزیابی مجدد واقعیتها دارید.

– به خودتان اجازه ندهید که گوشه گیر شوید

شکاکیت دائمی نسبت به خود و یا قانع کردن خود به اینکه وجود چند دوست محدود و به اشتراک گذاشتن نقطه نظرات صرفاً با آنها کافی است، می تواند به بدبینی دامن بزند. شما باید به شبکه اجتماعی که در آن قرار دارید فکر کنید و مطمئن باشید که به اندازه کافی به اطلاعات دسترسی دارید.

 

منبع:  www.bahar.ac.ir