رضایت مشتری در بازاریابی یکی از المانهای اساسی به شمار می آید، به گونه ای که کل استراتژی های بازاریابی باید با محوریت رضایت مشتری تدوین و اجرا شود. کسب وکاری که در آن به صورت متناوب به سنجش شاخص های رضایت مشتری پرداخته می شود و سعی در بهبود و توسعه عملکرد برند و افزایش رضایت مشتری ها دارد، قطعا در مقایسه با رقبایش موفق تر است.

در واقع رضایت مشتریان به نوعی باعث تبلیغ و گسترش نام شما خواهد شد. زمانی که آنها از محصولات و سرویستان راضی باشند، شما را به دوستان خود معرفی خواهند کرد، با این نوع تبلیغ، فرصتی خواهید یافت تا بین رقبا برجسته شوید.

زمانی که کسب و کار نوپایی را اداره می کنید، ردیابی تمام مشتریان و بررسی بازخورد و میزان رضایت آنها، بسیار آسان است. اما زمانی که تعداد مشتریان گسترش می یابد، اطمینان از اینکه تمام پیام ها شنیده شود، بسیار چالش برانگیز خواهد شد. کارمندان شما ممکن است بسیاری از ایمیل ها و پیام های شبکه های اجتماعی را که شاید برخی پیام های مهمی به همراه داشته باشند، از دست بدهند.

خوشبختانه این روزها تعداد زیادی ابزار مبتنی بر تکنولوژی، در اختیار است که می توانید به کمک آنها، کسب و کار در حال رشد خود را در بخش خدمات مشتری، مدیریت کنید. در این مقاله قصد داریم برخی از ابزارهای خدمات مشتری را که باعث ایجاد حس رضایت و خرسندی و نشان لبخند بر لبان مشتریانتان می شود، معرفی کنیم.

نرم افزارهای پشتیبان رو میزی

آیا در کسب و کار شما، زمانی که مدیران فروش، گزارش هایی در مورد رایج ترین مسائلی که مشتریان با آن رو به رو می شوند را درخواست می کنند، حساب ها و اعداد و ارقام بسیار گیج کننده است؟ اگر این چنین باشد نشان از آن دارد که شما به روش دستی به امور رسیدگی می کنید و باید از مزایای نرم افزارهای رو میزی، بهره مند شوید. در این حالت هیچ ایمیلی گم نشده و یا نادیده گرفته نمی شود. این نرم افزار ارتباطات شما را ساده خواهد کرد و به کمک آن مشتریان خود را از دست نخواهید داد. همچنین باعث منسجم شدن زنجیره ی ارتباطات شما با دیگر بخش ها شده و در نهایت منجر به افزایش و تقویت کیفیت خدمات به مشتریان خواهد شد. Helprace یکی از نمونه های خوب از این نوع نرم افزار است که بهبود ارتباطات را تضمین می کند.

نرم افزارهای چت

مشکل کسب و کارهای آنلاین این است که مشتریان این امکان را ندارند که به صورت بلادرنگ پاسخ درخواست و یا سوال خود را دریافت کنند. به جای تماشای مشتریان بالقوه که ممکن است به خاطر عدم دریافت پاسخ فوری، سایت شما را ترک کنند، با استفاده از یک نرم افزار لایو چت، آنها را راضی نگه دارید.

لایو چت علاوه بر اینکه برای مشتریان امکانی فراهم می کند تا به صورت فوری پاسخ خود را دریافت کنند، با صرفه جویی در زمان کار کارمندان و هزینه های تلفن، باعث کاهش هزینه های کسب و کار  شده و همچنین به افزایش فروش منجر می شود. با پاسخ های بلادرنگ، نرخ خروج کاربران از وب سایت بدون دیدن صفحات دیگر، حذف خواهد شد و باعث می شود که به سمت خرید متمایل شوند و برای دریافت  محصول و خدمات، پول پرداخت کنند. Olark یکی از این بهترین نمونه هایی است که می توان از میان نرم افزارهای چت نام برد. این ابزار برای استارتاپ ها بسیار مفید است زیرا قیمت بسیار رقابتی و ویژگی های ارزشمندی به همراه دارد.

پلت فرم های وبینار

نرم افزار های وبینار، روش منحصر به فردی برای تعامل با مشتری است. در وبینارها می توانید به مشتریان آموزش دهید که چگونه از محصولات جدید استفاده کنند، سایت جدید را به آنها معرفی کنید، ابزارهای خاص را به آنها نشان دهید و یا اینکه آنها را از هر گونه اطلاعات جدید درمورد شرکت، مطلع کنید. در بلند مدت، استفاده از نرم افزارهای وبینار هزینه های تماس های تلفنی را به شکل فزاینده ای کاهش می دهد. با این نرم افزارها، مشتریان آگاهی بیشتری می یابند و مهم ترین مسائل را دریافت می کنند. کسب و کارها نیز به کمک نرم افزارهای وبینار با تمرکز بیشتر به هدف خواهند رسید.

در نهایت این نوع تعامل باعث افزایش تعداد کاربرانی که به طور دائمی به وب سایت شما سر می زنند و مطالب آن را دنبال می کنند خواهد شد. به این نوع کاربران، کاربران دائمی یا اصطلاحا تبدیل شده می گویند که اهمیت ویژه ای دارند.

همچنین در برخی از وبینارها، مشتریان می تواند وارد گفتگو شوند. این تعامل فرد به فرد، در شکل گیری یک کسب و کار به عنوان برندی که به مشتری توجه و کمک می کند و تنها بر روی فروش متمرکز نیست، بسیار موثر است.

نرم افزار بررسی

یکی از کارآمدترین و مقرون به صرفه ترین روش ها برای اندازه گیری رضایت مشتری، استفاده از نرم افزارهای بررسی رضایت مشتری است. نرم افزار بررسی پیشرفته می تواند در فرمت های مختلف نظر سنجی دریافت کرده و تنوع مشتریان را با توجه به نوع بازخوردشان، نشان دهد. نمونه هایی از این نوع ابزار مثل نظر سنجی آنلاین، بررسی ایمیل و حتی نظر سنجی تلفنی، در اختیار شما قرار دارد که می توانید آنها را جستجو کنید.

نظر سنجی و بررسی رضایت مشتری بسیار موثر است زیرا بدون ابهام، به بازخورد مشتریان و درک آنها از محصولات می رسد. می توانید با انواع مختلف ابزارهای نظر سنجی موجود، به نتایج جامع تری رسیده و بر مبنای آن برنامه ریزی کنید.

منبع: یوکن