پول کاغذی در طول هزاره گذشته به تبادل جهانی ارزش برای کالا و خدمات کمک کرده است و حالا زمان آن است تا سیستم پولی دنیا، خود را برای نیازهای امروزی به‌روز کند. این جریان بر ضد اسکناس خواهد بود.

دیوید ولمن (David Wolman)، نویسنده کتاب The End of Money معتقد است که تاثیرگذارترین جنبه ابداع گوشی‌های هوشمند، ایجاد اپلیکیشن‌هایی بود که گوشی‌ها را به یک کیف پول و وسیله‌ای برای انتقال پول و پرداخت با استفاده راحت تبدیل کردند.

این اپلیکیشن‌ها به شکلی بی‌سابقه توانستند میلیاردها نفری که دارای حساب بانکی نبودند را قادر به استفاده از خدمات مالی کنند.

کاربرد پول نقد در جرائم

پول نقد، روش ترجیحی افراد و سازمان‌هایی است که فعالیت‌های غیرقانونی انجام می‌دهند.

پیتر سندز (Peter Sands)، رئیس بازنشسته دانشگاه هاروارد و همکار ارشد دانشگاه کندی معتقد است که پول نقد یک روش غیرقابل ردگیری در تسهیل تراکنش‌های تبهکاران است.

غیر از پول نقد، هیچ روش پرداخت دیگری وجود ندارد که ناشناس ماندن را برای پرداخت‌کننده و گیرنده پول به همراه داشته باشد، هیچ ردی از خود به جای نگذارد و به میزان گسترده‌ای مورد قبول باشد.

بدون پول نقد، فعالیت‌های مجرمانه‌ای که در مقیاس وسیع انجام می‌شود به سادگی بیشتری قابل شناسایی خواهد بود زیرا تراکنش‌ها باید از طریق حساب بانکی یا روش‌های قابل ردیابی دیگر انجام شود.

بدون پول نقد، حتی خلافکاران ممکن است به روش‌های پردردسر مانند مبادله کالا در ازای کالا یا خدمات روی بیاورند.

تعجب‌آور نیست که کاهش تکیه روی پول نقد باعث کم‌شدن خشونت‌های خیابانی می‌شود. طبق تحقیقاتی که در آمریکا روی رابطه پول نقد و خشونت خیابانی انجام شده، کاهش ۱۰ درصدی جرائم خیابانی در مناطقی که برای پرداخت کمک‌های دولتی از دبیت‌کارت‌ها به جای پول نقد استفاده کرده‌اند مشاهده شده است.

تاثیرات منفی روی محیط زیست

برای تولید اسکناس و سکه نیاز به پول است. گفته می‌شود برای ساخت ۱ پنی (۰.۰۱ دلار آمریکا) حدود ۱.۴۳ پنی (۰.۰۱۴۳ دلار) هزینه می‌شود.

و این در حالیست که تاثیرات محیط زیستی تولید اسکناس و سکه در نظر نگرفته‌ایم، تاثیراتی که استخراج فلز، ذوب و ضرب سکه و همچنین حمل و نقل آن بر محیط زیست می‌گذارد.

فرار مالیاتی

پول نقد می‌تواند یک اقتصاد مخفی ایجاد کند. زیرا پرداخت‌ها و دریافت‌هایی که با پول نقد انجام می‌شوند قابل حسابرسی یا ردیابی توسط بازرسان مالیاتی نیستند.

برای مثال، وقتی یک کارفرما به کارمند خود پول نقد پرداخت می‌کند، هم کارفرما و هم کارمند، مالیاتی بابت این تراکنش انجام نمی‌دهند.

به همین خاطر تعجب آور نیست که در برخی جاهایی که حقوق افراد بصورت پول نقد پرداخت می‌شود، کارکنان درآمد خود را کمتر از واقع گزارش می‌کنند.

گزارش درآمد کمتر از واقع در آمریکا، بزرگترین عامل شکاف مالیاتی است. فرار مالیاتی در آمریکا، سالیانه ۲۰۰ میلیارد دلار (نزدیک به ۱ درصد تولید ناخالص داخلی) برای دولت آمریکا هزینه دارد.

تولد ارزهای دیجیتال با پشتوانه دولت

شرکت‌های تکنولوژی متخصص در زمینه پرداخت‌های موبایلی همتا به همتا، در به واقعیت رساندن یک جامعه بدون پول نقد کمک بسیاری کرده‌اند.

برخی از سرویس‌هایی که قابلیت انجام تراکنش‌های بدون پول نقد را برای میلیاردها نفر در ۳-۴ کشور پرجمعیت دنیا فراهم کرده‌اند این موارد هستند:

  • Venmo محصول پی‌پال
  • Alipay محصول Ant Financial
  • WeChat Pay محصول Tencent
  • Go-Pay محصول Go-Jek

دولت‌ها نیز در حال برداشتن گام‌هایی در مسیر الکترونیک و دیجیتال کردن کامل پرداخت‌ها هستند. برای مثال دولت سنگاپور قصد دارد با پشتیبانی از ابتکاراتی که برای پرداخت دیجیتال انجام گرفته، تراکنش‌ها با پول نقد را کاهش دهد.

اینکار شامل راه‌اندازی یک سیستم الکترونیک پرداخت بین‌المللی با نام “Pay Now” با همکاری بانک‌های سنگاپور است.

از زمان راه‌اندازی Pay Now، حجم تراکنش‌های پرداخت‌ الکترونیک در کشور سنگاپور به بیش از ۱۰ میلیارد دلار در سال افزایش یافته، در حالیکه برداشت پول نقد از خودپردازها در همان بازه زمانی به میزان ۳۰۰ میلیون دلار کاهش داشته است.

دولت ایران نیز قصد راه‌اندازی یک ارز دولتی با نام تومان‌کوین را دارد.

انتشار ارز دیجیتال توسط بانک‌ها مرکزی می‌تواند باعث امنیت بیشتر، حفاظت بیشتر از مصرف‌کنندگان و کاهش نگرانی‌ها در خصوص حریم خصوصی افراد باشد.

ارزهای دیجیتال می‌تواند برای مقاصدی مانند احراز هویت و معتبرسازی داده‌های تراکنش توسط بانک‌های مرکزی طراحی و ایجاد شود.

بانک‌های مرکزی همچنین باید با شرکت‌های خصوصی و استارت‌آپ‌ها همکاری و مشارکت داشته باشند تا راهکارهای نوآورانه مالی را ارائه دهند.

مزایای ارزهای دیجیتال واضح است: پرداخت‌ها فوری، امن، ارزان و تقریبا ناشناس خواهند بود و بانک‌های مرکزی خواهند توانست کنترل کاملی روی پرداخت‌ها داشته باشند.

رشد ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز

چه دوست داشته و چه نداشته باشید، به احتمال خیلی قوی، ارزهای دیجیتال دولتی شروع به ظهور در اقتصادهای ضعیف و قوی خواهند کرد زیرا مزایای اینکار برای دولت‌ها بسیار ترغیب‌کننده خواهد بود.

با وجودیکه تولید ارزهای دیجیتال توسط دولت‌ها شاید برای افراد طرفدار غیرمتمرکزسازی خوشایند نباشد، ولی باید توجه داشت تولید این ارزهای دولتی احتمالا یک کاتالیزور برای رشد بیشتر ارزهای دیجیتال شود.

شاید واقعیت آینده پولی این باشد که ارزهای دیجیتال دولتی در کنار ارزهای غیرمتمرکز با هم استفاده شوند.

وقتی راهکارهای کم‌هزینه و ساده‌ای برای تبدیل ارزهای دیجیتال دولتی و کریپتوکارنسی‌های غیرمتمرکز شکل گیرد، ارزهایی مانند بیت‌کوین و اتریوم می‌توانند به عنوان پول محلی اینترنت مورد استفاده قرار گیرند.

این موضوع می‌تواند به تسهیل پرداخت‌های آنلاین، تجارت الکترونیک، معامله‌گیری و انتقال پول کمک کند.

جک دورسی ( Jack Dorsey) مدیر اجرایی توئیتر و موسس پلتفرم پرداخت موبایلی Square معتقد است بیت‌کوین، بهترین کاندید برای پول اینترنتی است.

بیت‌کوین به عنوان یک ارز جهانی می‌تواند به افراد توانایی دسترسی بیشتر به سرویس‌های مالی، خدمت‌رسانی به افراد بیشتر و نقل و انتقال سریعتر به مناطق دیگر جهان را بدهد.

بیت‌کوین در اینترنت زاده شده، در اینترنت تست شده و متعلق به اینترنت است. وقتی به اینترنت به عنوان یک کشور، یک بازار یا یک ملت می‌نگرید، داشتن ارز متعلق به خودش معنا می‌یابد.

چیز جالب در مورد اینترنت به عنوان یک ملت این است که کل دنیا را شامل می‌شود. بنابراین کل دنیا یک ارز خواهند داشت و این موضوع بسیار آزادی‌بخش و هیجان‌آور است.

 

منبع: بورسینس