ایجاد یک شراکت بی‌عیب و نقص نیاز به درک متقابل، تلاش قابل‌توجه و از همه مهم‌تر داشتن تمایلات صادقانه برای به ثمر رسیدن این شراکت دارد. موفقیت در کسب‌ و کار، بستگی به توانایی شما در ایجاد و حفظ یک شراکت ثمربخش دارد. با توجه به نکات زیر می‌توانید به ایجاد یک شراکت بلند مدت و هدفمند بپردازید.

۱. به ندای درونی خود گوش داده و آن را روی کاغذ پیاده کنید

جک کانفیلد: تمام موفقیت های من به خاطر مشارکت های موفق بوده است. دو معیار مهم من برای مشارکت، اینها هستند: اول اینکه من باید طرف را دوست داشته باشم و به او اعتماد کنم. دوم اینکه طرف باید چیزی برای ارائه داشته باشد که من خودم نتوانم آن را ارائه دهم. دوست داشتن طرف مقابل و اعتماد به او، مواردی ذهنی هستند ولی من یاد گرفته ام به ندای درون خود اعتماد کنم. اگر احساس خوبی در مورد کاری نداشته باشم آن کار را ادامه نمی دهم.  یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که ممکن است در زمان مشارکت با آن مواجه شوید این است که نقش های همدیگر، مرزها، جبران خسارت، و استراتژی های خروج و مستندسازی آنها روی کاغذ،  به اندازه ی کافی به وضوح مشخص نشوند. همان اندازه که اعتماد به یکدیگر مهم است، این هم مهم است که قبل از شروع کار مطمئن شوید مسیر را درست می روید.

۲. حداقل از یک سال قبل باید شریک خود را بشناسید

تای لوپز: مهم ترین معیار من این است که قبل از ورود به یک مشارکت در کسب و کار، حداقل از یک سال قبل شریک خود را بشناسم. چون طبق تحقیقات روانشناسی و علمی، افراد بعد از یک سال نشان می دهند واقعا که هستند. پس ابتدا باید پروژه های کوتاه مدت با همدیگر داشته باشید. اگر این پروژه ها موفقیت آمیز نبودند دیگر مشارکت با او را ادامه ندهید. شما تعهد طولان مدت در قبال وی ندارید پس هیچ مشکلی پیش نمی آید.
بزرگ ترین اشتباهی که ممکن است مرتکب شوید این است که سریعا مشارکت را شروع کنید. حتما مسئولیت های هر شریک را مشخص کنید، در غیراینصورت ممکن است مجبور شوید تمام کارها را خودتان انجام دهید.
مسئولیت های شریکتان، حق و حقوق خود و استراتژی خروج را به طور مکتوب بنویسید. این موارد هر چقدر واضح تر نوشته شوند احتمال شکستتان کمتر خواهد بود.

۳. از ریاضی استفاده کنید

روبرتو اورسی: برای تصمیم گیری در مورد شرکای مناسب از ریاضی استفاده کنید. بله درست است، ریاضی. اگر ۱ + ۱ می شود دو، این مشارکت برای شما مناسب نیست. ۱ + ۱ باید بشود ۳! یک مشارکت باید چیزی فراتر از حساب و کتاب دفتری باشد، در غیر اینصورت درست مثل این خواهد بود که بخش های مختلف کسب و کار خود را برون سپاری کرده اید.
همچنین باید با کسی شریک شوید که در برخی چیزهای خاص بهتر از شما باشد.
در نهایت مطمئن شوید که از کار با شریک خود لذت می برید. شما وارد یک تعهد طولانی مدت می شوید که بخشی از زندگی شما خواهد بود. فراز و نشیب های زیادی وجود خواهد داشت و شما مورد آزمایش قرار خواهید گرفت. پس باید از کار با او لذت ببرید تا بتوانید تمام این موارد را با موفقیت پشت سر بگذارید. به خاطر اعتبار یا رزومه ی شریک خود وسوسه نشوید. اگر می بینید که از کار با او لذت نمی برید مطمئن باشید این شراکت پایدار نخواهد بود.

۴. شخصیت شریک خود را بشناسید

جیمز سوان ویک: اولین کاری که من انجام می دهم این است که از شریک بالقوه ی خود تست شخصیت می گیرم. شناخت نوع شخصیت کسی که می خواهید با او سر و کار داشته باشید خیلی مهم است، چون مشارکت کسب و کار مثل ازدواج است.
دومین کاری که انجام می دهم این است که به دنبال کسی با مهارت های مختلف و مکمل خودم می گردم که چشم اندازی مشابه چشم انداز من داشته باشد. اگر خودتان برونگرا هستید به دنبال یک فرد درونگرا باشید.
بزرگ ترین اشتباهی که من تا به حال در مشارکت مرتکب شدم این است که با سه شریک دیگر وارد کسب و کار شدم. من فکر می کردم شاید استفاده از شخصیت ها و نظرات مختلف کار خوبی باشد، ولی این کار باعث شد تعارض ها، غرورها و موانع زیادی به وجود بیاید و کارها خیلی کند پیش بروند. دو یا سه شریک مناسب به نظر می رسد ولی چهار شریک خیلی زیاد است.

۵. سعی کنید به یک درک مشابه دست پیدا کنید

کریس پلاف: من یک مشارکت برد-برد، طولانی مدت و رابطه ای ایجاد کردم. قرارداد ما به این صورت بود که درک خود را مستندسازی کنیم و در صورت تغییر رهبری، یک بیمه نامه داشته باشیم. برای این کار، ما دو مورد را روشن می کنیم:
اول اینکه ارزش های اصلی را مشخص می کنیم و با درک انگیزه های کلیدی همدیگر، سعی می کنیم بین دو طرف اعتماد ایجاد شود. دوم اینکه بسته ی کسب و کار را مهیا می کنیم. ما بسته ی کسب و کار خود را با هم به اشتراک می گذاریم تا مطمئن شویم که از نقطه ی درستی کار خود را شروع می کنیم. این بسته شامل ترسیم تعهدات و انتظارات خود برای مشارکت می باشد. ما ترس ها و تمایلات خود را هم در مشارکت با هم به اشتراک می گذاریم و در مرحله ی برنامه ریزی،  آنها را بررسی می کنیم. در این صورت می توانیم یک مشارکت سالم و سودآور داشته باشیم و استرس های کسب و کار را تحمل نماییم.

۶. از خاتمه دادن به یک مشارکت نادرست، ترسی نداشته باشید

فیل سوسلاو: با یک تست شخصیت مثل شاخص نوع مایرز بریگز می توانید خودآگاهی تان از ترجیحات کاری خود را افزایش دهید و درک بهتری از نحوه ی عملکرد شریک خود داشته باشید. ولی در اینجا یک دوگانگی پیش می آید: به طور ایده آل، شما می خواهید بین همدیگر تعادل ایجاد کنید، و در عین حال نمی خواهید خیلی با هم فرق داشته باشید. در این صورت شاید به طالع بینی خود و شرکای بالقوه تان نگاهی بیاندازید.
اطمینان حاصل کنید که اهداف همسویی دارید. مثلا آیا می خواهید کسب و کار خود را با یک سبک منفعل اداره کنید یا می خواهید محصولات خود را به چهره ها و شخصیت های بزرگ بفروشید؟ چند ساعت در هفته می خواهید به کسب و کار اختصاص دهید؟ چه کارمندانی را می خواهید استخدام کنید؟

 

منبع: مدیراینفو