استخدام کارمند مناسب برای مجموعه خود، یکی از سخت‌ترین کارهایی است که یک مدیر انجام می دهد و این برای یک مدیر مزیت محسوب می شود. استخدام کارمند برجسته، ماهر، کارا و حرفه ای از میان کارمندان متقاضی و سایر افراد قطعاً کار دشواری است. یک مدیر اگر در استخدام کارکنان خود زمان زیادی صرف کند فرصتی برای آموزش آن ها نخواهد داشت.

زمان برای یادگیری همیشه وجود دارد. نمی توان معیار سنجش مناسب بودن کارمند را اطلاعات آن دانست. سازمان های بزرگ و معتبر، برای به‌کارگیری یک نیروی جدید، به آینده او نگاه می‌کنند. ویژگی خاصی که برای آن ها مهم است، پتانسیل و توانایی فرد است نه اطلاعات او. مستقل از نوع کار شرکتی که فرد در آن مشغول به کار است، حقوق و مزایایی که دارد و سن یا جنسیت او، تمام کارمندان خوب ویژگی‌های مشترکی دارند .

در زمان استخدام به این موارد توجه کنید

استخدام نیروی خوب و موثر به راحتی امکان پذیر نیست. در کنار ویژگی هایی مهمی نظیر سابقه، تجربه و مهارت خوب به شاخصه هایی دیگر نیز نیاز است که در زیر به مهم ترین آنها اشاره شده است.

باهوش بودن

تنها یکی از موثرترین ویژگی‌ها برای موفقیت یک فرد است. در انتخاب یک نیروی جدید، شاخص‌های گوناگونی برای در نظر گرفتن وجود دارد، ولی باهوش بودن یکی از معیارهایی است که بهتر است زمان و ارزش زیادی برای آن بگذارید. در واقع این انتخاب، سرمایه‌ گذاری برای آینده شرکت و روزهای استرس زای شما هست. هوش کارمند شما، می‌تواند در مدیریت شرکت بسیار فایده داشته باشد.

همرنگی با دیگران

 فردی را در نظر داشته باشید، با او کار کنید، هر روز در مقابل چشم شما هست. تمام کارمندانتان روزانه این شخص را ببینند. آیا شما و بقیه می‌توانید هر روز و هر ساعت با خصوصیات آن فرد تعامل کنید؟ هنگام گرفتن نیروی تازه ‌نفس، حواستان باشد که به نظم موجود به‌راحتی نمی‌توانید دست پیدا کنید.

جاه طلب

تنها وقتی یک کارمند در کارش جدیت به خرج می‌دهد که عاشق رشد باشد. طمع پیشرفت می‌تواند زمینه نبوغ در شرکت باشد. به‌علاوه این، خصلت جسارت و رک‌ گویی را هم به محیط کاری می‌بخشد.

اهل کار

به دنبال اشخاصی باشید که فعال و پر انرژی باشند. یک کارمند خوب باید بتواند به راحتی تغییرات را بپذیرد. فعال بودن و تغییرپذیری در شرایطی که اوضاع رو به نابودی است می‌تواند ناجی شرکت باشد. اعتماد به نفس یک کارمند خوب، در شرایط بد هم می‌تواند برای شما ایده‌های خوب به همراه بیاورد. در وضعیت خوب و باثبات بازار هم، یک نیروی فعال و پرانرژی بیشتر از یک کارمند ساکن و بی‌انگیزه پول به همراه بیاورد.

خودمختار

وقتی به‌عنوان مدیر شرکت، فردی را برای یک مسوولیت انتخاب می‌کنید، در واقع می‌خواهید قسمتی از کارها را به او بدهید رئیس شرکت، کارهای خودش را دارد. وقتی مسوولیت کاری را به یکی از نیروهایتان می‌دهید، بهتر است با خیال راحت به کارتان رسیده تا اینکه هر دقیقه یکی از شما بپرسد که چه کار کند! یک کارمند خوب، روی پای خود می‌ایستد.

استعداد مدیریتی

 همیشه این را مدنظر داشته باشید شاید در یک موقعیت خاص، احتیاج باشد که مدیریت بخشی از کارتان را به آن شخص بدهید. توانایی مدیریتی با اعتماد به نفس شکوفا شده و با موفقیت‌های مکرر پرورش می‌یابد

شادابی

 کارمندانی که با شادابی به شرکت وارد می‌شوند، با خودشان انرژی می‌آورند. این دسته از کارمندان می‌توانند کارهای نوآورانه انجام دهند. دیدن چنین افرادی برای دیگران هم بسیار انرژی بخش است. در محیطی با حضور افراد با انرژی و شاداب، شما هرگز احساس خستگی ندارید. در کنار افراد سرحال روزنه‌های امید در شکست‌هایتان هم، همیشه روشن است.

صداقت

اگر تمام استعدادهای عالم در یک نفر جمع شود، ولی اصالت و صداقت نداشته باشد، هیچ ارزشی ندارد. اگر هیچ چیز ندارید، صداقت باید پیشه کنید. اگر کارمندان شما صداقتشان را از دست بدهند، دیر یا زود اعتبار شرکت و سازمانتان صدمه می‌بیند.

اعتماد به نفس

اگر می‌خواهید مشتری‌هایتان متعجب شوند، تردیدی در این ویژگی نکنید. تنها کسانی می‌توانند چالش‌های جدید را به جان خریده که جرات جلو رفتن را داشته باشند. یکی از خوبی‌های این افراد، سرمایه پنهانی است که دارند. زیرا اعتماد به نفس می‌تواند به دیگران هم یاد داده شود.

سابقه

یک کارمند موفق، به احتمال زیاد، گذشته موفقی هم داشته است. مثلا اگر می‌خواهید یک جوان را در تخصص خاصی به خدمت بگیرید، مدرک تحصیلی‌اش می‌تواند بیانگر خوبی از توانایی‌های وی به حساب آید. رزومه، نقش مهمی در انتخاب شما دارد. اگر یک فرد مدت زیادی در یک شرکت مشغول به‌کار بوده است، این به آن معنی است که رضایت صاحب کار قبلی‌اش را جلب کرده است.

فروتن

فردی که از اعتبار و مهارت برخوردار باشد توانایی‌اش را در کارش نشان می‌دهد نه در صدایش. افراد خبره می‌دانند که نیازی نیست با داد و فریاد خودشان را به کسی به اثبات برسانند.

بازاریاب

بازاریاب یعنی فردی که بتواند به خوبی با مشتری ارتباط برقرار کند. یک قسمت مهم از تجارت ارتباط خوب با مشتری و ارائه خدمات و محصول به شیوه مناسب است. موفقیت در کسب ‌وکار برای شرکتی است که علاوه‌بر تولید محصول خوب، دارای عرضه خوبی هم باشد.

شما می‌توانید به نیروهای خود آموزش‌ها و مهارت‌های مورد نیاز را بدهید، ولی نمی‌توانید به راحتی در یک فرد اصالت، صداقت و خیلی از موارد گفته شده در بالا را ایجاد کنید. هر چقدر شرکت‌تان کوچک ‌تر، اهمیت این مسائل بیشتر می‌شود. در رابطه با دانش فرد می‌توانید انعطاف به خرج داده، ولی در رابطه با ویژگی‌هایش این ریسک را نکنید.

 

منبع: الی گشت