شعار یک عبارت یا گروه کوچکی از لغات است که به‌صورت خاصی در کنار هم قرار گرفته‌اند تا هویت و ماهیت یک محصول یا شرکت را نشان دهند.

شعارها در انواع مختلفی طراحی  می­شوند اما همه ی آن­ها برای کسب­ وکار شما مناسب نیستند، حتی استفاده از برخی از آن­ها می­تواند فاجعه بیافریند.

داشتن شعار در کسب­ وکار مزایای بسیاری دارد.  شعار می­تواند بازاریابی شما را سرعت  ببخشد، نام تجاری شما را به یاد ماندنی کند و توانایی آن را دارد که فروش شما را افزایش دهد. اما برای تجربه کردن چنین تأثیراتی نیاز است که بر حسب نوع کسب­ وکارتان شعارتان را انتخاب کنید.

 هیچ دلیلی برای وجود نداشتن شعار برای شرکت‌های کوچک وجود ندارد. در واقع هزینه کم، انعطاف‌پذیری و تاثیرگذاری شعارها، آن‌ها را لازمه‌ هر شرکت با هر اندازه‌ای می‌کند. زمانی که شعار با دقت طراحی شود می‌تواند مشخصه‌ی اصلی شرکت را به طور موثر بین طیف وسیعی از مخاطبان منتقل کند. از سرمایه گذاران تا مشتریان و از تهیه کنندگان تا متقاضیان استخدام و …

یک پیام به یاد ماندنی ثابت می‌تواند برای اهداف زیادی در رسانه‌های مختلفی استفاده شود. به عنوان مثال یک شعار جذاب می‌تواند در تبلیغات، پوسترها، کارت‌ها و حتی در لباس‌های فرم نیز استفاده شود تا همیشه یادآوری کند که مزیت رقابتی و ویژگی خاص این کسب‌و کار چیست!

هنگامی که به‌دنبال تغییر بزرگی در استراتژی و راهبرد خود هستید، شعارها بسیار کاربرد دارند. به عنوان مثال شرکت نایک با استفاده از شعار «فقط انجام بده» توانست پیشرفت چشم‌گیری در فروش کتانی‌هایش داشته باشد. هم‌چنین کمپانی زیراکس با استفاده از شعار «شرکت مستندات» توانست بازگشت به جایگاه اصلی خود را به گوش مخاطبان برساند (بعد از این که مدتی در حوزه سرویس‌های مالی و سایر حوزه‌های نامربوط فعالیت کرد).

شعارها ممکن است در اثر تحولات جامعه تغییر کنند. برای مثال فورد به تازگی «کیفیت کار اول ماست» را تغییر داد! چرا که در بازار امروزی کیفیت یکی از ارکان اصلی تمامی محصولات است و این شعار، شرکت فورد را متمایز از سایر شرکت‌ها نمی‌کند.

یک شعار برای مؤثر بودن باید مختصر باشد. باید ماهیت و جوهره‌ شرکت را در خود بیان کند. یک راه‌حل برای یافتن شعار مناسب برای خود نگاه انداختن به شعارهای شرکت‌های رقیب‌تان است. در حالت ایده‌آل شعار شما می‌بایست چیزی متفاوت با بقیه باشد.

یک شعار خوب هم‌چنین باید به راحتی به خاطر سپرده شود. اما توجه داشته باشید که طراحی یک شعار باید چیزی فراتر از یک گفته‌ جذاب باشد. شعار باید دلیل این که شما ویژه هستید و این که چرا می‌توانید همیشه ویژه باشید را به وضوح بیان کند.

برای انتخاب شعار اجازه ندهید که مدیریت به تنهایی شعار را انتخاب کند! کارمندان را دخیل کنید. با استفاده از یک مسابقه می‌توانید نظرات کارمندان را جمع‌آوری کنید. این روشی بود که فورد برای انتخاب شعار معروفش یعنی «کیفیت کار ماست» استفاده کرد.

شعارهای کمّی و عددی می‌توانند به شدت مؤثر واقع شوند. اما اگر شما وعده‌ای عددی و کمّی دهید و قادر به اجرای آن نشوید، تنها در نشان دادن نادانی و اشتباه خود به دیگران موفق بوده‌اید. از طرفی انتخاب شعار نامناسب با تاکید بر مسائلی که اولویت کاری شما نیستند می‌تواند باعث گمراهی خودتان نیز شود. به‌عنوان مثال داشتن شعاری که به شدت بر امور مالی تأکید دارد، احتمالاً ایده خوبی نیست.

شعارها می‌توانند ارزان و یا خیلی گران تمام شوند. تعداد زیادی از شرکت‌های بزرگ، میلیون‌ها دلار به آژانس‌های تبلیغاتی و مشاوره پرداخت می‌کنند تا شعاری جدید را برای خود تهیه کنند. هم‌چنین برقراری ارتباط با مخاطبان و رساندن شعار جدید به گوش آن‌ها نیز می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. فورد چهل میلیون دلار در شرکت‌های تبلیغاتی هزینه کرد تا شعار جدید خود تحت عنوان «ایده های برتر توسط شما ساخته می‌شوند» را گسترش دهد. با این حال چاپ شعار بر روی پوسترها و در سایر مکان‌های قابل مشاهده نیز کارایی خوبی دارد و می‌تواند گزینه مناسبی برای شرکت‌های کوچک‌تر با هزینه کمتر باشد.

همه‌ی شرکت‌ها آمادگی داشتن یک شعار جدید را ندارند. اگر شرکت شما در حال تغییراتی در جهت حرکت خود است و هنوز مشخص نیست که به کجا می‌خواهد برود، فعلا نیازی به داشتن شعار جدید نیست. قبل از آن که تلاش کنید تا استراتژی خود را توسط یک شعار نمایش دهید، صبر کنید تا این استراتژی مشخص شده و به ثبات برسد.

 

منبع: معیشت