سرمایه گذاری مقدمه کارآفرینی است و اگر بدون تحقیق فراگیر و کامل در مورد حوزه سرمایه گذاری انجام شود به از میان رفتن تمام تلاش ها منجر خواهد شد. کارشناسان معتقدند حداقل باید به همان میزان که برای کسب سرمایه زمان صرف کرده اید وقت صرف تحقیق درباره حوزه سرمایه گذاری کنید.

اغلب کارآفرینان برای راه اندازی استارتاپ خود سرمایه‌ی چندانی ندارند. در واقع، هزینه اولیه‌ی استارتاپ باید با دقت و برنامه ریزی مناسب انجام شود، زیرا هم سرمایه‌ی موجود محدود است و هم فرصت اشتباه به مؤسسان را نمی دهد.

بوت استرپینگ از بهترین و کارآمدترین روش‌های سرمایه گذاری استارتاپ در روزهای اول راه اندازی است. البته شاید سخت‌ترین روش نیز به حساب بیاید؛ زیرا منابع مالی، زمان، تیم، نیروی انسانی و خیلی منابع دیگر محدود هستند. بوت استرپینگ سبب افزایش اعتبار کارآفرین و کنترل بیشتر او روی استارتاپ می شود، زیرا بدون وجود سرمایه گذاران و مدیران بالا رده، به تنهایی تصمیم گیری می کند.

نکته‌ی اصلی در زمانی که سرمایه‌ی اولیه‌ی استارتاپ محدود است یا به روش بوت استرپینگ فعالیت دارد، انتخاب زمینه‌ی مناسب برای هزینه کردن سرمایه است؛ زیرا در این روش از مدیریت استارتاپ اگر هزینه‌ها به درستی انتخاب نشوند، ممکن است کارآفرین سرمایه خود را در موارد بی‌اهمیت هدر دهد و از سرمایه گذاری در بخش‌های پربازده و بلندمدت غافل شود.

در ادامه‌ی مقاله، چهار موردی را بیان می کنیم که بهتر است مدیران تازه کار استارتاپ ها سرمایه خود را در آن‌ها صرف کنند.

ابزار مناسب

استارتاپ همانند هر کسب و کار دیگری به ابزار مناسب نیاز دارد. ابزارها با توجه به نوع شرکت می تواند نرم افزاری، سخت افزاری یا تولیدی باشد. در هر حال ابزار مناسب علاوه بر تضمین کیفیت بالای محصول نهایی، سبب افزایش کارایی و کاهش هدر رفت منابع نیز خواهد شد.

حتی اگر محصول شما یک سرویس باشد، باز هم نیاز به ابزارهای مناسب خواهید داشت. کیفیت ایده‌ی شما، مالکیت معنوی آن و تمایزتان از بازار در راه اندازی استارتاپ بسیار مهم هستند؛ اما اگر بازدهی اجرای ایده مناسب نباشد، تمام این موارد بی‌فایده خواهند بود.

باید در هزینه کردن سرمایه تمام دقت خود را به خرج دهید. پس در انتخاب و خرید ابزارها هم دقیق باشید. خرید جدیدترین مدل ابزارها با امکانات حداکثر، برای استارتاپ مناسب نیست. بلکه باید به دنبال ابزارهایی باشید که به نیاز شما به بهترین نحو ممکن پاسخ می دهد. امکانات اضافی، تنها سرمایه‌تان را هدر می دهد و شما را از هدف اصلی یعنی هزینه کردن هوشمندانه دور می کند. پس به این نکته توجه کنید، هر خرید یک سرمایه گذاری است و باید سرمایه گذاری با بیشترین نرخ بازگشت را انتخاب کنید.

داشتن فضای کاری مناسب

کارآفرینان و کارمندان استارتاپ ها به نسبت رقبای بزرگ خود، بیشتر در محل کار می مانند. چرا که وظایف زیاد و زمان محدودی برای انجام کارهایشان دارند. پس مؤسسان استارتاپ ها باید به دنبال محل کاری راحت و مناسب باشند. البته نیاز نیست خیلی هم جای شیک و گران قیمتی بگیرید، همین که شما و کارمندان در آن فضا راحت باشید کافی است و این یعنی به هدف ابتدایی خود دست یافته‌اید.

به غیر از انتخاب محل کار، وسایل نیز باید با دقت خریداری شوند. پس در انتخاب میز، صندلی، کمد، نورپردازی و … دقت کنید تا فضای راحت و ارگونومیکی برای خود و کارمندان فراهم کنید. مسئله‌ی مهم این است، به دنبال جلب توجه دیگران نباشید. محیط کاری می تواند هزینه‌های زیادی روی دستتان بگذارد و حتی بخش عظیمی از سرمایه‌تان را بگیرد. تنها اگر استارتاپ شما ارتباطات زیادی با افراد بیرون دارد و باید جلسات زیادی در داخل شرکت برگزار کنید، به دنبال محیط کار لوکس‌تر و گران‌تری باشید.

توجه به موارد تأثیرگذار روی مشتری

سرمایه‌ی استارتاپ باید در جایی هزینه شود که روی مشتری تأثیر می گذارد. برای مثال، افزایش انگیزه‌ی تیم روی محصول نهایی و در نهایت روی مشتری تاثیر می گذارد؛ پس باید به آن دقت بیشتری شود.

توصیه می کنیم همیشه قبل از اعمال هر هزینه‌ی جدید، این سؤال را از خود بپرسید: “آیا این مورد روی تجربه‌ی مشتری تأثیر می گذارد؟”

اگر پاسختان مثبت بود، مراحل بعدی را بهتر پشت سر می گذارید. باید بازگشت این سرمایه‌ی جدید را برای خود مشخص کنید. در واقع، بعد از رسیدن محصول به مراحل اولیه، هر هزینه‌ی جدید برای بهبود آن باید به سود مشتری باشد تا در نهایت سود شما هم رو به افزایش رود. در غیر این صورت تنها سرمایه خود را هدر می دهید که اصلاً برای پیشرفت استارتاپ مناسب نیست.

تیم کاری مناسب

تمام کارآفرینان بزرگ معتقدند تیم مناسب برای رشد استارتاپ لازم است. هرچقدر هم سخت کوش، توانمند و باانگیزه باشید، باز هم برای طی کردن مسیر موفقیت نیازمند کمک خواهید بود. این کمک می‌تواند به شکل استخدام نیروهای ثابت یا آزادکار باشد. در هر حال باید در انتخاب تیم کاری خود دقت داشته باشید.

بیشتر مدیران استارتاپ ها خیلی دیر به سراغ استخدام نیرو می‌روند. آن‌ها سعی در صرفه جویی هزینه‌ها دارند و زمان استخدام کارمند را به تعویق می اندازند؛ غافل از اینکه سرعت پیشرفت خود را کاهش می دهند.

پس انتخاب زمان مناسب برای استخدام نیرو از موارد اساسی به حساب می‌آید. نباید در زمانی که سرتان شلوغ است اقدام به استخدام نیرو کنید؛ زیرا مدیران استارتاپ همیشه کارهای زیادی برای انجام دادن دارند. بهترین زمان برای استخدام وقتی است که نیاز به انجام کاری دارید که از مهارت لازم در آن بی‌بهره‌اید. مؤسس استارتاپ برای پیشبرد کارهای خود نیاز به مدیر فروش، برنامه نویس، مدیر امور مالی و … خواهد داشت. پس همواره به خاطر داشته باشید، نیروی کاری مناسب، بهترین سرمایه گذاری برای استارتاپ شماست.

منبع: یوکن