گاهی ممکن است شما به این موضوع بیندیشید که شاید راه شما با آن دسته از افراد موفقی که پیوسته موفقیت‌های تازه حاصل می کنند یکی نیست. البته ممکن است آن‌ها توانایی‌هایی داشته باشند که شما فاقد آن توانایی یا مهارت خاص باشید اما همیشه به یاد داشته باشید موفقیت آموختنی است و تنها تفاوت شما با آن‌ها این است که همیشه به یک سری از عادات خاص پایبند بوده و آن‌ها را به کار می برند و این مهم‌ترین علت کامیابی و موفقیتشان است. در این مطلب ۱۵ راه ساده برای دست یافتن به موفقیت را با هم خواهیم خواند.

۱-درست مثل یک فرد موفق لباس بپوشید

اگر مثل یک فرد موفق لباس نمی پوشید بهتر است در نحوه لباس پوشیدن خود تجدید نظری اصولی داشته باشید؛ چرا که اگر شما هم مثل افراد موفق لباس بپوشید، دیگران هم مثل افراد موفق با شما برخورد می کنند. قبل از ترک منزل به سمت محل کار خود این اطمینان را حاصل کنید که لباس مناسب به تن کرده‌اید یا خیر. ممکن است تصور بعضی از افراد این باشد که لباس برای آدم ارزش نمی آورد، اما این تصور کاملأ اشتباه است. دنیای کار و تجارت تا حد زیادی بر روی این مسئله می چرخد.

۲- مثبت اندیش باشید

رفتار شما نقش بسزایی در دست یابی به موفقیتتان دارد. دیدگاه و تصوراتتان نباید هیچگاه مثل انسان‌های شکست خورده باشد. پس بهتر است برای بدست آوردن پیشرفت ها و دستاوردهایی که در راه آن‌ها تلاش می کنید عزم خود را راسخ‌تر کنید. همیشه دیدن نیمه پر لیوان بهتر از نیمه خالی آن است؛ مردم هم همیشه از افراد موفق و مثبت اندیش تبعیت می کنند نه منفی‌بافان.

۳- کار گروهی

برای بدست آوردن موفقیت‌های بزرگ باید به صورت گروهی کار کنید. با همکاری و تعاون اعضای مختلف یک گروه می توان به موفقیت‌های بزرگ و چشمگیری دست یافت؛ در صورتی که مسئولیت‌ها و کارهای خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهید و از دیگران نیز همین انتظار را داشته باشید. کار گروهی درست مثل یک مسابقه فوتبال است که یک گلزن هیچوقت به تنهایی نمی تواند موفقیت کسب کند.

۴- جستجوگر باشید

یک شکارچی واقعی به خوبی به این موضوع واقف است که برای شکار کردن نباید در جایی مخفی شود و منتظر شکار بماند؛ چراکه قانون شکار به او آموخته است باید از مخفیگاه خود بیرون بیاید و خود به دنبال شکار برود. در مسائل کاری نیز وضع به همین منوال خواهد بود، شما خودتان باید به دنبال کار و ایجاد انگیزه باشید. از موانع و اتفاق‌هایی که احساس می کنید سر راهتان قرار است اتفاق بیفتد نهراسید و به دنبال پروژه‌های جدید باشید.

۵- بیان احساسات

قدرت بیانتان را افزایش دهید؛ گاهی ممکن است شما تمامی موانعی را که مانع رسیدن شما به موفقیت است را از سر راهتان برداشته باشید اما چون مهارت ارتباطی را در خود تقویت نکرده‌اید مانع رسیدن شما به موفقیت می شود. خود را در یک جلسه کاری و در کنار مافوقتان تصور کنید. از شما در مورد موضوعی نظرخواهی می کنند، شما با این که به آن موضوع علم کافی دارید و می توانید مشکل را حل کنید اما در بیان آن عاجزید. صدا و کلمات یاریگرتان نیستند و همین موضوع باعث پیشرفت و دوری دیگران از شما می شود. پس یکی از اصول اولیه برای موفقیت مهارت ارتباطی است.

۶-تصور نتیجه دلخواه در ذهن خود

برای انجام هر کاری قطعاً باید دلیلی داشته باشید و دقیقا برای رسیدن به نتیجه مطلوب است که همه این کارها را انجام می دهید. گاهی اتفاق می افتد که کاری برایمان ناخوشایند و مطلوب نیست اما با در نظر گرفتن نتیجه و هدفتان مجبور به انجامش هستید. این به شما انگیزه هم می دهد.

۷- پشت تلفن درست صحبت کنید

یکی از مهم‌ترین و پر کاربردترین ابزارها تلفن است. چون وسیله ای است که شما با آن ارتباط برقرار می کنید. در واقع کسی که آن طرف خط تلفن است باید اطمینان یابد شما مشغول هیچ کار دیگری نیستید و توجه و دقت لازم را به او دارید؛ پس هنگام صحبت کردن با تلفن از خوردن و آشامیدن و یا جویدن آدامس و یا هر چیز دیگری اجتناب کنید.

۸- با نظم کار کنید

هنگامی که انجام پروژه‌ای به شما متحمل می شود ابتدا برای کار خود برنامه ریزی کنید، و از روی برنامه و طرحی که از قبل انجام داده‌اید قدم به قدم همه‌ی مراحل را به دقت انجام دهید. به این موضوع دقت کافی داشته باشید که اگر قسمتی از کار را نادیده بگیرید و یا به ترتیب انجام ندهید مطمئناً کارتان به آن نتیجه‌ای که انتظارش را داشته‌اید نخواهد رسید.

۹- انتقاد نکنید

گروهی از مردم کارشان فقط ایراد گرفتن و انتقاد کردن از دیگران است و در صورت دیدن اشتباهی شروع به مسخره کردن و شکایت کردن می کنند؛ اما شما این‌طور نباشید درست مثل یک معلم به او گوشزد کنید و با انجام دادن هر کاری که شایسته‌ی ستایش است تحسین کنید.

۱۰- با ادب باشید

ما با نحوه‌ی برخوردمان با دیگران سنجیده می شویم، اگر در برخورد با دیگران مشتاق و مودب باشید دیگران هم ما را خوب قضاوت می کنند پس خوش خلق باشید و اگر رفتار بدی دارید به دنبال اصلاح آن بروید.

۱۱- قبول کردن مسئولیت‌های سخت

برخی افراد با قرار گرفتن در مواجهه با مشکلات دست پاچه می شوند. برای اینکه از بروز چنین موضوعاتی در امور زندگی خود جلوگیری کنید بهتر است هراز چند گاهی مسئولیت برطرف کردن یک مشکل را بر عهده بگیرید.

۱۲- نحوه‌ی برخورد شما با افراد منتقد

چه خوب است اگر گاهی کسی از شما انتقاد می کند اول از صحت و صغم منبع اطلاع حاصل کنید. گاهی باید از انتقاد افراد گذشت و پیش فرض را بر این گذاشت که تمامی این‌ها حسادت بوده و بس؛ اما خوب است گهگاهی ما هم خود را آن گونه‌ای ببینیم که دیگران می بینند؛ روی انتقادها تأمل کنید شاید توصیه‌ای شود در جهت پیشرفتمان به سوی کامیابی.

۱۳- سر مشق دیگران باشید

اگر شما در انجام دادن هر کاری همان انتظاری را که از دیگران دارید از خود نیز داشته باشید؛ تمامی کارهایتان به بهترین نحو ممکن انجام می شود و باعث می شود شما در کارتان نمونه باشید. این نحوه‌ی برخورد شما بازتاب بسیار خوبی خواهد داشت و بی تأثیر نخواهد ماند و دیگران از شما به عنوان یک الگو و سرمشق پیروی می کنند.

۱۴- صبور باشید

نه تنها شما بلکه هیچ کس نمی تواند موفقیت را یک شبه به دست بیاورد و ره صد ساله را یک شبه طی کند. شاید شما تصور کنید بعضی از افراد موفق به‌یک‌باره به موفقیت دست پیدا کرده‌اند در صورتی که درست نیست؛ مطمئن باشید آن‌ها هم برای رسیدن به موفقیت زمانی طولانی تلاش کرده‌اند. چراکه رسیدن به موفقیت و هر چیز شایان دیگری نیازمند گذر زمان است. پس هدفتان را در ذهنتان تجسم کنید و همواره صبور باشید.

۱۵- فراگیری چیزهای جدید

سعی کنید همیشه اخبار روز دنیا را در اختیار داشته باشید و هر علم جدیدی را در حیطه ی علم و شغلتان را یاد بگیرید. با بالا نگه داشتن سطح دانش خود از دیگران موفق‌تر خواهید شد.

منبع: یوکن