یکی از اولین گام ها در شروع یک کسب وکار و یا رشد و ارتقای آن، شناسایی بازار هدف  (Target Market) است. درست بعد از اینکه بازارتان را شناسایی کردید، می توانید شروع به هدف گذاری بر روی افرادی کنید که برای رشد و پیشرفت کسب وکار شما مبلغی را پرداخت خواهند کرد؛ این افراد، مشتریان هدف شما خواهند بود.

شناخت بازار هدف

شناخت گروه‌های مختلف مشتری در بین مشتریان موجود را با جستجوی گروه‌هایی با مشخصات مشابه شروع کنید. اغلب مشتریان بر اساس سن، جنسیت یا سطح درآمد گروه‌بندی می‌شوند. مشتریان تجاری را می‌توان به حرفه‌های مختلف یا بر اساس اندازه جداسازی کرد. در عمل، گرچه مشتریان محلی خود را هدف قرار داده‌اید یا در جستجوی فرصت‌های صادراتی هستید؛ اما موقعیت مکانی یک عامل کلیدی است.

گروه‌بندی بازار، شما را قادر خواهد ساخت تا تفاوت و تشابه بین گروه‌های مشتری را شناسایی کنید. هم‌چنین، متوجه خواهید شد که کدام‌یک از جنبه‌های پیشنهاد خود را به هر گروه، درخواست دهید و محصولات و خدمات خود را با نیازهای آنها انطباق دهید.

این ممکن است به معنی تغییر محصول یا کارکردن روی روش تحویل پستی، خدمات، قابلیت اعتماد و دیگر عوامل کلیدی برای آن بخش از بازار باشد. هم‌چنین، ممکن است به معنی تنظیم روش بازاریابی پیشنهاد شما باشد؛ پس سیاست قیمت‌گذاری خود را تغییر دهید یا از کانال‌های توزیعی استفاده کنید که به طور موثر به مشتریان هدف شما دسترسی پیدا می‌کنند. البته بهتر است که پیام‌های تبلیغ خود را با گروه‌های مختلف مشتری انطباق دهید.

کشف و ارزیابی مشتریان بازار هدف

در زمان شناسایی گروه‌های هدف مشتریان، داشتن آگاهی اهمیت ویژه‌ای دارد. تحقیق بازار به شما در درک نیازها، سلیقه‌ها و عادت‌های خرید گروه‌های مختلف مشتریان بالقوه کمک خواهد کرد. این کار، در مورد گروه‌های احتمالی مشتری که قصد خرید دارند، انواع روش‌های بازاریابی و فعالیت‌های فروش به شما اطلاعاتی را خواهد داد.

تحلیل سوات (SWOT)، به شما در ارزیابی نقاط قوت و ضعف و کشف فرصت‌ها و تهدید‌های بازار کمک خواهد کرد. اگر در موقعیت اجرای یک بازاریابی قوی و کمپین‌های فروش برای گروه‌های مشتری هدف خود هستید، این تحقیقات، به شما در ارزیابی موقعیت کمک می‌کند. البته باید، موقعیت خود نسبت به رقیبان را هم بسنجید.

درک کنید که رقبای شما، چقدر می‌توانند برای شما بحرانی باشند. آنها با گروه‌های هدف شما چه کار می‌کنند؟ شما چه کاری را بهتر یا بدتر انجام می‌دهید؟ فضاهای خالی در پیشنهاد و بازاریابی آنها کجاست؟ آیا رقبا از گروه‌هایی از مشتریان چشم‌پوشی کرده‌اند؟ شما می‌توانید این موقعیت‌های سودآور را هدف قرار دهید؟

ترکیبی از تحقیقات بازار، تحلیل سوات و معیارهای سنجش، به شما تصویر دقیقی از موقعیت بازار و پتانسیل‌های شما را می‌دهد. این روش به شما می‌گوید که کجا و چگونه فعالیت‌های بازاریابی خود را هدایت کنید. تنها زمانی‌که مجهز به این اطلاعات شوید، می‌توانید با اطمینان پیام خود را برای گروه‌های مختلف بازار خود مناسب‌سازی کنید و گفتگوهای متقاعدکننده‌ای با مشتریان بالقوه خود داشته باشید.

 

منبع: کاروکسب